لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۴

بایدن در دیدار با سران دو حزب آمریکا خواستار تصویب «فوری» کمک به اوکراین و اسرائیل شد


دیدار روز سه‌شنبه رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با جو بایدن در کاخ سفید
دیدار روز سه‌شنبه رهبران دو حزب دموکرات و جمهوریخواه با جو بایدن در کاخ سفید

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا، در دیدار با رهبران هر دو حزب در مجالس قانونگذاری آمریکا از آنها درخواست کرد که برای پیشگیری از اتمام بودجه جاری و در نتیجه تعطیلی فعالیت ادارات دولت فدرال اقدامات فوری انجام دهند و بسته کمک‌های اضطراری به اوکراین و اسرائیل را تصویب کنند.

جو بایدن و کامالا هریس، معاون رئیس جمهور آمریکا، روز سه‌شنبه هشتم اسفند در کاخ سفید با مایک جانسون، رئیس جمهوریخواه مجلس نمایندگان، حکیم جفریز، رئیس فراکسیون حزب دمکرات در این مجلس، چاک شومر، رئیس فراکسیون اکثریت دمکرات مجلس سنا، و میچ مک کانل، رئیس فراکسیون جمهوریخواه این مجلس دیدار کردند.

آقای بایدن در مورد کمک به اوکراین گفت: «این نیاز فوری است و پیامد انفعال روزانه در اوکراین بسیار وخیم است.»

او درعین حال خاطرنشان کرد که اسرائیل برای تامین تجهیزات و مهمات سپردفاعی موسوم به «گنبد آهنین» که از خاک این کشور در برابر حملات راکتی محافظت می‌کند به کمک‌های آمریکا نیاز دارد.

جمهوریخواهان که اکثر کرسی‌های مجلس نمایندگان آمریکا را در اختیار دارند تاکنون حاضر نشده‌اند طرح ۹۵ میلیارد دلاری دولت جو بایدن برای کمک به اوکراین، اسرائیل و متحدان آمریکا در منطقه اقیانوس آرام و هند را تصویب کنند.

این طرح در مجلس سنا با ۷۰ رای موافق تصویب شده ولی مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، تاکنون حاضر نشده آن را در دستور کار این مجلس قرار دهد.

گذشته از این طرح دولت که مبنای تنظیم آن امنیت ملی است، مهلت بودجه ادارات دولت فدرال از جمله در زمینه کشاورزی، حمل‌و‌نقل، ساخت و ساز نظامی و بخشی از خدماتی که به کهنه سربازان داده می شود روز جمعه به پایان می رسد و ادامه کار آنها مستلزم تمدید بودجه است.

بودجه بخش دیگری از نهادهای فدرال از جمله وزارت دفاع، خارجه و امنیت میهن نیز یک هفته بعد، روز ۱۸ اسفند و فردای سخنرانی سالانه جو بایدن در جمع اعضای مجالس قانونگذاری آمریکا به پایان خواهد رسید.

جو بایدن در ادامه سخنانش در روز سه شنبه گفت: «تامین بودجه دولت مسئولیت کنگره است. تعطیلی نهادهای دولت فدرال به اقتصاد لطمه بزرگی خواهد زد. ما به یک راه حل فراحزبی نیاز داریم.»

رهبران هر دو حزب در مجلس سنا نیز خواستار تمدید بودجه و تضمین ادامه کاری نهادهای دولت فدرال شدند. اگر تمدید بودجه تا قبل از روز جمعه در هر دو مجلس تصویب نشود و به امضای رئیس جمهور نرسد فعالیت بخشی از ادارات دولتی تا حدی متوقف خواهد شد.

چاک شومر، رئیس دمکرات مجلس سنا، قبل از دیدار در کاخ سفید در سخنرانی خود در این مجلس ابراز امیدواری کرد که «مباحث سازنده، مهم و به موقع» انجام خواهد شد و از مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان، خواست شروط محافظه کاران تندرو در حزب جمهوریخواه را تعدیل کند.

او افزود: «اوکراین با کمبود مهمات، گلوله‌های توپ، توپخانه دوربرد و سامانه‌های دفاع ضدهوایی روبرو است. این کمبودها باعث برهم خوردن تعادل قوا در جبهه‌های جنگ شده است. روسیه با گلوله باران می تواند اهداف اوکراینی را نابود کند ولی ارتش اوکراین قادر نیست به این حملات پاسخ دهد.»

میچ مک کانل، رهبر فراکسیون جمهوریخواه نیز در سخنان خود در مجلس سنا ضمن انتقاد از کشورهای غربی که در کمک به اوکراین «تردید» دارند بیشتر روی تصمیم‌های دولت آمریکا در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما تمرکز کرد که به گفته او کمک نظامی کافی در اختیار اوکراین قرار نداد.

XS
SM
MD
LG