لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۳

سعید راد، ستاره سینما و تلویزیون، در ۷۹ سالگی درگذشت


رسانه‌های ایران خبر دادند که سعید راد بازیگر سینما و تلویزیون پس از تحمل یک دوره بیماری در ۷۹ سالگی درگذشت.

خبرگزاری ایرنا روز دوشنبه اول مرداد نوشت که سعید راد شهریور پارسال در منزل خود و به‌دنبال یک زمین خوردگی، دچار مصدومیت شد و پس از مراجعه به بیمارستان و انجام عمل جراحی پس از یک ماه توانست با کمک «واکر» راه برود.

دختر این بازیگر اعلام کرده بود به‌دلیل این‌که پروتز مورد استفاده به خوبی در کمر او قرار نگرفته بود، مشکلات بعدی پیش آمد که پس از مراجعه به بیمارستان، دوباره عمل جراحی انجام شد و مدت هشت هفته فیزیوتراپی مداوم انجام شد اما با وجود این، او دیگر توانایی راه رفتن نداشت.

به نوشته ایرنا، مشکلات دیگری چون عفونت ریه و مثانه نیز به مشکلات راه رفتن سعید راد اضافه شد و او پس از ماه‌ها بستری شدن در نهایت روز دوشنبه درگذشت.

احمد سعید حق‌پرست راد، که با نام هنری سعید راد فعالیت می‌کرد چهارم آبان ۱۳۲۳ در تهران متولد شد. با آن‌که پس از پایان دوره متوسطه در رشته کشاورزی تحصیل کرد اما فعالیت‌های سینمایی خود را پیش از انقلاب بهمن ۱۳۵۷ آغاز کرد و در حرفه بازیگری توانست خوش بدرخشد.

او برای بازی در«صبح روز چهارم» و «تنگنا» دو جایزه جشنواره سینمایی سپاس را از آن خود کرد.

سعید راد در سال ۱۳۶۳ پس از بازی در فیلم «عقاب‌ها» ممنوع‌التصویر شد و برای مدتی کشور را ترک کرد، و پس از ۱۵ سال به ایران و سینما برگشت، اما از آن زمان تنها در چند فیلم به ایفای نقش پرداخت.

«دوئل»، «گیرنده»، «عشق و جنون»، «پایان خدمت» و «چ» آخرین فیلم‌هایی بود که سعید راد در دوره آخر بازیگری خود در آن‌ها ایفای نقش کرد. در «چ» او نقش یک افسرنظامی را به تصویر کشید و برای بازی در «گیرنده» دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش اول مرد را از آن خود کرد.

روایت سعید راد از ایرج قادری در گفت‌وگویی با رادیوفردا در سال ۱۳۹۱

آخرین حضور او مقابل دوربین، بازی در سریال‌های «ارثیه پدری» و «گیلدخت» بود.

یک روز پیش از انتشار خبر درگذشت سعید راد، هوشنگ گلمکانی، منتقد سینمایی از بیماری و زندگی او در خانه سالمندان خبر داده بود.

او در پستی در حساب کاربری اینستاگرام خود نوشته بود که سعید راد اهل ورزش است و بسیار مغرور، و همیشه دوست داشته که نقش‌های «اکشن» را برای خود انتخاب کند و حالا پس از یک دوره بیماری رضایت داده بود که دخترش خبر این بیماری را بدهد.

این منتقد سینمایی نوشته بود که بعید می‌داند خود سعید راد بداند، وگرنه او حاضر نیست ساکن «خانه سالمندان» باشد.

آقای گلمکانی افزوده بود: «سعید رادی که آن روز روی تخت دیدم، شباهتی با آن‌چه که حتی از سال‌های اخیرش به یاد داریم نبود. دلم نمی‌خواهد وضعیت او را در آن روز توصیف کنم، حتی اگر نتوانم فراموش کنم».

سعید راد در سال ۱۳۵۴ با خواننده و بازیگر سرشناس نوش‌آفرین (با نام اصلی فاطمه عبدی گلنکشی) ازدواج کرد. حاصل این ازدواج فرزندی نبود و سرانجام این دو چهره در سال ۱۳۷۴ از یکدیگر جدا شدند.

این بازیگر شناخته شده سینما از ازدواج دوم خود دو فرزند دارد.

بر اساس گزارش رسانه‌های ایران و رادیو فردا؛ س.ب/ک.ر
XS
SM
MD
LG