لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۹

نماینده مجلس خواستار توضیح معاون اول رئیسی درباره ادعای تولید انبوه واکسن شد


یک نماینده مجلس ایران خواستار توضیح محمد مخبر، معاون اول ابراهیم رئیسی و رئيس وقت «ستاد اجرایی فرمان امام»، درباره محقق نشدن وعده تولید انبوه واکسن داخلی شد.

معین‌الدین سعیدی در گفت‌و‌گویی که خبرگزاری ایلنا روز جمعه، ۲۹ مرداد، از او منتشر کرد با اشاره به وعده‌های محمد مخبر در زمان ریاست بر «ستاد اجرایی فرمان امام» در مورد تولید ۲۰ میلیون دز واکسن تا پایان تیر و ۵۰ میلیون دز تا پایان شهریور گفت: «حداقل انتظار این است ایشان که امروز در یک جایگاه متفاوتی هستند، بیایند توضیح دهند چرا این اتفاقات نیفتاده است؟ چرا وعده‌های‌شان عملیاتی و اجرایی نشده است؟ و چرا ما فرصت‌هایمان را از دست دادیم؟»

رهبر جمهوری اسلامی در دی‌ماه ۹۹ اعلام کرد که ورود واکسن آمریکایی و بریتانیایی کرونا به ایران «ممنوع» است و نباید ساخت واکسن در داخل کشور مورد «انکار» قرار بگیرد.

در ماه‌های گذشته به دنبال موج گسترده انتقاد از خرید دیرهنگام واکسن که منجر به بحران اخیر کرونا در ایران شده است، برخی منابع غیررسمی می‌گویند که رهبر جمهوری اسلامی بنا بر بر وعده محمد مخبر مبنی بر تولید واکسن در داخل این اظهارات را مطرح کرده بود.

در همان زمان بسیاری از متخصصان و برخی مسئولان همچون رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت از نبود زیرساخت‌های لازم برای ساخت واکسن کرونا در ایران خبر داده بودند.

آقای ملک‌زاده که ۳۰ آبان ۹۹ در اعتراض به عملکرد وزیر بهداشت در بحران کرونا از سمت خود استعفا کرده بود، اظهارنظرهای متعدد وزیر بهداشت درباره تولید «واکسن ایرانی» را «غیرعلمی» و «معرکه‌گیری» خوانده بود.

اما سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران همان موقع ادعا کرد که ایران «از پیشتازان عرصه واکسن‌سازی در دنیا» است و در این زمینه «کارستان خواهیم کرد».

معین‌الدین سعیدی، نماینده چابهار در ادامه انتقادهای امروز خود از وضعیت مدیریت کرونا در کشور خواستار حذف مطالب منتشرشده در کتاب اجتماعی پایه نهم درباره مبارزه با کرونا در ایران شده است.

وزارت آموزش و پرورش ایران در این کتاب از ایران به‌عنوان یکی از کشورهای برتر در مبارزه با بیماری کووید ۱۹ نام برده است.

آقای سعیدی در ادامه با اشاره به این که این تعابیر از سوی مسئولان، «دهن‌کجی آشکار به مردم» و «نمک پاشیدن روی زخم» مردم است، از مسئولان حوزه سلامت خواست به جای به‌کارگیری چنین تعابیری، پاسخگوی «مدیریت مفتضح‌شان» باشند.

همزمان با بحران کرونا در ایران در هفته‌های گذشته، رکوردهای تازه‌ای در آمار این بیماری در کشور ثبت شد و بر اساس آمار رسمی طی چند روز آمار روزانه جان‌باختگان به بیش از ۶۰۰ و آمار مبتلایان به بیش از ۴۰ هزار نفر در روز رسید.

XS
SM
MD
LG