لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۳

رائول کاسترو از رهبری حزب کمونیست کوبا کناره‌گیری می‌کند


رائول کاسترو (عکس از آرشیو)
رائول کاسترو (عکس از آرشیو)

رائول کاسترو روز جمعه ۲۷ فروردین گفت که از دبیر اولی حزب کمونیست کوبا کناره‌گیری می‌کند و این حزب پس از بیش از شش دهه بدون رهبری کاستروها به فعالیت خود ادامه خواهد داد.

رائول کاسترو، ۸۹ ساله این موضوع را در جریان سخنرانی خود در افتتاحیه هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا اعلام کرد. حزب کمونیست کوبا، حزب حاکم و تنها حزب این کشور است.

رائول کاسترو به همراه دیگر انقلابیون از جمله چه گوارا به رهبری فیدل کاسترو در سال ۱۹۵۹ توانستند حکومت فولخنسیو باتیستا را سرنگون کنند. فیدل کاسترو و ارتش انقلابی او از آن زمان قدرت را در کوبا به دست گرفتند.

رائول کاسترو در این سخنرانی تاکید کرد که ماموریت خود را به انجام رسانده و از آینده کوبا «مطمئن» است.

رائول کاسترو با این حال در این سخنرانی خود نگفت که که از چه کسی برای دبیر اولی حزب کمونیست کوبا حمایت می‌کند. اما او پیشتر از تمایل خود به دبیر اولی میگل دیاز کانل، که در سال ۲۰۱۸ عنوان رییس جمهوری جدید کوبا انتخاب شد، حرف زده بود.

عکس‌های منتشر شده توسط خبرگزاری رسمی کوبا از مراسم افتتاحیه هشتمین کنگره حزب کمونیست کوبا نشان می‌دهد که رائول کاسترو به همراه میگل دیاز کانل وارد محل برگزاری این کنگره شد.

به رغم این که میگل دیاز کانل، از نسل بعد از انقلاب کوبا است، ولی از اعضای خودی رهبری انقلابی کوبا محسوب می‌شود که قدم به قدم در این نظام رشد کرده و در حال حاضر، به نظر می‌رسد روی رهبری او اجماع وجود دارد.

کنگره حزب کمونیست کوبا، مهمترین جلسه این حزب است که هر پنج سال یکبار برای بررسی سیاست‌ها و تعیین رهبری برگزار می‌شود. نشست کنگره این حزب پشت درهای بسته برگزار می‌‌شود، اما بخش‌هایی از آن در تلویزیون دولتی پخش می‌شود.

رائول کاسترو در سال ۲۰۰۶ و در پی‌ بیماری فیدل کاسترو، هدایت کشور را در دست گرفت و دو سال بعد در انتخابات به طور رسمی رییس جمهوری کوبا شد. او سپس در سال ۲۰۱۱ به دبیر اولی حزب کمونیست کوبا رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس، رائول کاسترو اصلاحات اقتصادی و اجتماعی را در کوبا دنبال کرد اما در نهایت این برنامه با بن بست مواجه شد. از جمله این تحولات اجازه داده شد که شبکه تلفن موبایل، سرویس پیامک و فروش ماشین از طرف بخش خصوصی در کوبا انجام شود.

روابط کوبا و آمریکا در سال‌های پس از انقلاب تیره شد و تحریم‌ها زیادی آمریکا علیه کوبا اعمال کرد. با این حال در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما، روابط دو کشور دوباره از سر گرفته شد.

از زمان شروع ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا، واشینگتن تمایلی به ادامه سیاست خارجی دولت قبلی آمریکا در قبال کوبا نداشت و اقدامات انجام شده توسط دولت را بازگرداند.

به رغم این که جو بایدن از تغییر رویکرد نسبت به کوبا صحبت کرده است، اما سخنگوی کاخ سفید تصریح کرده است که موضوع کوبا از اولویت دولت جدید سیاست خارجی آمریکا نیست.

با استفاده از آسوشیتدپرس و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG