لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۷ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

پارلمان دانمارک با تصویب لایحه‌ای سوزاندن قرآن را ممنوع کرد


تصویری از اعتراضات مسلمانان به قرآن‌سوزی
تصویری از اعتراضات مسلمانان به قرآن‌سوزی

پارلمان دانمارک روز پنجشنبه ۱۶ آذر با تصویب لایحه‌ای سوزاندن قرآن در مجامع علنی را ممنوع کرد.

به نظر می‌رسد این تصمیم واکنشی به اعتراض کشورهای مسلمان به توهین به کتاب مقدس مسلمانان و افزايش نگرانی‌های امنیتی در مورد احتمال حملات اسلام‌گرايان افراطی باشد.

در سال جاری میلادی افراد و سیاستمداران اسلام‌ستیز در سوئد و دانمارک در چند تجمع اعتراضی نسخه‌هایی از قرآن را سوزانده و یا لگدمال کرده‌اند.

این اقدامات خشم مسلمانان را برانگیخت و تاکید کشورهای مسلمان بر جلوگیری از تکرار این اقدامات مناسبات آنها با سوئد و دانمارک را تیره کرده است.

یک مورد از اقدامات توهین‌آمیز به کتاب مقدس مسلمانان که در برابر سفارت ترکیه در پایتخت سوئد انجام شد عضویت این کشور در ناتو را که مستلزم جلب نظر مساعد ترکیه بود به خطر انداخت.

دولت و پارلمان دانمارک تلاش کرده‌اند بین حق آزادی بیان، از جمله انتقاد از ادیان و مذاهب که در قانون اساسی این کشور تضمین شده است و امنیت ملی که ممکن است با تحریک حملات اسلام‌گرایان افراطی به دلیل توهین به قرآن به خطر بیفتد، تعادل ایجاد کنند.

منتقدان در سوئد و دانمارک می‌گویند اعمال هر گونه محدودیتی بر انتقاد از ادیان، ازجمله سوزاندن قرآن، آزادی‌های لیبرالی را که با تلاش فراوان در کشورهای اسکاندیناوی تثبیت شده است زیر سئوال می‌برد.

اینگر استوجبرگ، رهبر حزب مهاجر‌ستیز «دمکرات‌های دانمارک» در واکنش به مصوبه پارلمان دانمارک گفت: «تاریخ به خاطر این تصمیم ما را محکوم خواهد کرد. جوهره موضوع این است که آیا خود ما در مورد محدود کردن آزادی بیان تصمیم می‌گیریم و یا از خارج به ما تحمیل می‌شود.»

دولت ائتلافی راست میانه دانمارک استدلال می‌کند که این لایحه روی آزادی بیان در انتقاد از ادیان تاثیر بسیار ناچیزی خواهد داشت و حق انتقاد از ادیان و مذاهب در اشکال دیگر هنوز طبق قانون محترم شمرده می‌شود.

نقض قانون جدید جریمه‌های نقدی و یا مجازات تا دو سال زندان به دنبال خواهد داشت.

سوئد نیز تنظیم قوانین و مقرراتی برای ممنوع کردن توهین به قرآن را به شکل دیگری در دستور کار قرار داده است. به نظر می‌رسد که راه‌حل پیشنهادی دولت سوئد دادن اختیارات لازم به پلیس و نهادهای امنیتی برای رد درخواست برگزاری اجتماعات توهین به قرآن بر اساس ملاحظات مربوط به امنیت ملی است.

XS
SM
MD
LG