لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۳

منابع رادیوفردا از عزم اتحادیه اروپا برای تحریم ایران‌ایر خبر دادند


منابع اروپایی به رادیوفردا گفتند اتحادیه اروپا روز دوشنبه آینده ۲۳ مهر، دربارۀ برقراری تحریم‌های جدید علیه ۱۴ فرد و نهاد مرتبط با جمهوری اسلامی ایران، از جمله شرکت هواپیمایی ایران‌ایر، تصمیم‌گیری خواهد کرد.

این بستۀ تحریمی تازه در پی صادرات موشک‌های ایرانی به روسیه تهیه شده است.

یک منبع اروپایی به رادیوفردا گفته است که این بسته چراغ سبز سفرای اتحادیه اروپا را دارد و قاعدتاً در جلسۀ روز دوشنبه رأی مثبت دریافت خواهد کرد.

پس از آن‌که ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه و آلمان، بیش از یک ماه پیش ایران را متهم به ارسال موشک به روسیه کردند، سه کشور اروپایی از برنامۀ خود برای تحریم شرکت هواپیمایی ایران‌ایر خبر دادند.

در آن زمان وزارت خارجه آلمان به رادیوفردا گفت که کار برای مشورت با متحدان اروپایی در این زمینه آغاز شده است.

هواپیمایی ایران‌ایر به شهرهای متعددی در اروپا، ازجمله فرانکفورت، هامبورگ، کلن، پاریس و میلان پرواز مستقیم دارد.

یک مقام ارشد اتحادیه اروپا هم روز جمعه دربارۀ نشست ۲۳ مهرماه شورای امور خارجی اتحادیه اروپا که در لوکزامبورگ برگزار خواهد شد، به خبرنگاران گفت پس از آن‌که این نهاد شواهدی از ارسال موشک از سوی ایران به روسیه دریافت کرد، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این‌باره با وزیر خارجه ایران، عباس عراقچی، صحبت کرد.

به‌گفتۀ این مقام ارشد «جالب» بود که «پس از ماه‌ها تکذیب»، آقای عراقچی در این گفت‌وگو ارسال موشک به روسیه را تایید کرد، اما گفت این سلاح «راکت کوتاه‌برد کمتر از ۲۵۰ کیلومتر» بوده که به نظر او بالستیک نیست.

این مقام ارشد اتحادیه اروپا که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت سؤال این‌جا است که ایران این موشک را در قبال چه چیز به روسیه داده است. به‌گفتۀ او، دیپلمات‌های ایرانی گفته‌اند که این بده‌بستان «صرفاً تجارتی در چارچوب همکاری‌های نظامی» دو طرف است.

اگرچه مشخص نیست ایران در قبال ارسال موشک چه چیز از روسیه دریافت کرده، اما این مقام ارشد اتحادیه اروپا می‌گوید «ما شواهدی نداریم که نشان دهد روسیه در حال ارائه فناوری هسته‌ای از هر نوع به ایران است».

به‌گفتۀ او حرکت ایران به سمت یک برنامه نظامی هسته‌ای موضوعی است که نه اروپایی‌ها و نه آمریکا همچنان شواهدی در مورد آن در دست ندارند.

او در عین حال تأکید کرد که ایران و اتحادیۀ اروپا در نیویورک پیرامون برجام صحبت کردند و طرف ایرانی تمایل به احیای این توافق دارد که « خواهیم دید آیا در شرایط فعلی می توان این کار را انجام داد یا نه».

احتمال اعمال تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه جمهوری اسلامی در حالی مطرح است که چند روز پیش سخنگوی ارشد امور خارجی اتحادیه اروپا به رادیوفردا گفته بود به رابطۀ این نهاد با جمهوری اسلامی ایران «خوش‌بین» است.

پیتر استانو در عین حال تأکید کرده بود که روابط اتحادیه اروپا با جمهوری اسلامی «مدتی طولانی است که در پایین‌ترین سطح قرار دارد. آخرین دلیل هم حمایت از روسیه در تجاوز غیرقانونی روسیه به اوکراین با تامین پهپادها و حتی به تازگی با موشک است».

به‌گفتۀ آقای استانو، سرکوب داخلی در ایران، بازداشت خودسرانۀ شهروندان اتحادیه اروپا و غنی‌سازی اورانیوم از دیگر عواملی است که باعث شده روابط جمهوری اسلامی با اتحادیه اروپا به حالت کنونی درآید و «پیچیده» و «حساس» شود.

XS
SM
MD
LG