لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۸

اروپا ارسال موشک‌های ایرانی به روسیه را «تهدیدی مستقیم» برای امنیت خود دانست


 اتحادیه اروپا می‌گوید روسیه در حال حاضر قادر است از موشک‌های بالیستیک ایران برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین استفاده ‌کند
اتحادیه اروپا می‌گوید روسیه در حال حاضر قادر است از موشک‌های بالیستیک ایران برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین استفاده ‌کند

اتحادیه اروپا انتقال موشک‌های بالیستیک ساخت ایران به روسیه را به شدت محکوم و اعلام کرد که به زودی اقدامات محدود‌کنندهٔ تازه‌ای علیه افراد و نهادهای دخیل در برنامهٔ موشکی و پهپادی ایران وضع خواهد کرد.

در بیانیه‌ای که روز جمعه، ۲۳ شهریور، در وب‌سایت این اتحادیه منتشر شد، اتحادیه اروپا انتقال این موشک‌ها به روسیه را «تهدیدی مستقیم برای امنیت اروپا» توصیف کرده است.

در این بیانیه آمده که انتقال این تسلیحات «نشان‌دهندهٔ افزایش حمایت ایران از روسیه در زمینه پهپادها و جنگ‌افزارهای دیگر است که روسیه در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی خود علیه اوکراین از آنها استفاده می‌کند.»

اتحادیه اروپا تأکید کرده که به سرعت و با هماهنگی شرکای بین‌المللی خود، از طریق اقدامات «محدودکنندهٔ جدید و قابل توجه»، به جمهوری اسلامی ایران و افراد و نهادهای مرتبط با برنامه‌های موشکی بالیستیک و پهپادی ایران پاسخ خواهد داد.

اتحادیه اروپا همچنین خبر داده که در همین راستا در حال بررسی اقدامات محدودکننده در زمینه خدمات ارائه‌شده به صنعت هوانوردی ایران نیز هست.

سه روز پیش از این نیز وزارت خارجه آلمان اعلام کرده بود که دولت‌های فرانسه، آلمان و بریتانیا با محکومیت انتقال موشک‌های بالیستیک از ایران به روسیه، شرکت ایران‌ایر را تحریم می‌کنند.

در این بیانیه آمده بود: «تروئیکای اروپایی به شکل فوری قدم‌هایی برای لغو موافقت‌های خدمات هوایی دوجانبه با ایران برخواهند داشت».

در واکنش، وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران اقدام این سه کشور اروپایی را «شدیداً» محکوم کرد، بیانیهٔ آنها را «نامتعارف» خواند و گفت این اقدام «تروریسم اقتصادی» علیه مردم ایران است.

اتحادیه اروپا در بیانیه روز جمعه خود اعلام کرده که همواره موضعی روشن در مورد دخالت ایران در جنگ روسیه داشته و بارها به شدت به تهران نسبت به انتقال موشک‌های بالیستیک به روسیه هشدار داده است.

در بحبوحهٔ حملات سنگین اخیر روسیه به اوکراین که با موشک‌های بالیستیک و پهپادها انجام می‌شود، روزنامه وال استریت جورنال روز ۱۶ شهریور گزارش داد که ایران این نوع موشک‌های کوتاه‌برد را به روسیه ارسال کرده است.

یک روز بعد نیز خبرگزاری آسوشیتدپرس و روزنامه نیویورک تایمز در گزارش‌های جداگانه‌ای به نقل از منابع خود خبر مشابهی منتشر کردند.

این جدیدترین مورد از گزارش‌های پیاپی و متعددی است که در مورد ارسال تسلیحات حساس از سوی ایران به روسیه منتشر شده است.

اتحادیه اروپا با توجه به حملات اخیر روسیه به‌ویژه علیه زیرساخت‌های حیاتی اوکراین که منجر به مرگ غیرنظامیان نیز شده، اضافه کرده که روسیه در حال حاضر قادر است از موشک‌های بالیستیک ایران برای ایجاد رنج و ویرانی بیشتر در اوکراین استفاده ‌کند.

مقامات جمهوری اسلامی ایران ارسال موشک بالیستیک به روسیه را تکذیب کرده‌اند و کاخ کرملین نیز ضمن امتناع از تکذیب صریح این ادعا بر همکاری‌های مسکو و تهران در «حساس‌ترین عرصه» تأکید کرده است.

تا مدتی پیش جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی در مظان این اتهام بود که پهپادهای تهاجمی، از جمله از مدل «شاهد ۱۳۶» به روسیه داده که از آن‌ها برای حمله به غیرنظامیان و زیرساخت‌های اوکراین نیز غیر از میدان‌ جنگ استفاده کرده است. تهران همچنین متهم است که به نیروهای روسی برای کاربرد پهپادها در ایران و روسیه آموزش داده و به ساخت کارخانه تولید قطعات پهپاد در روسیه کمک کرده است.

با استفاده از گزارش‌های وب‌سایت اتحادیه اروپا و رادیوفردا/ ب. ب./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG