لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۹

«سفر محرمانه» مشاور امنیت ملی امارات به ایران؟


پایگاه خبری «میدل ایست آی» گزارش داده‌است که مشاور امنیت ملی امارات متحده که همزمان برادر کوچکتر ولیعهد ابوظبی نیز هست، به ایران سفر کرده‌است.

این گزارش اختصاصی که یکشنبه ۲۱ مهرماه منتشر شده، می‌افزاید سفر طحنون بن زاید طی ۴۸ ساعت گذشته با انگیزه کاهش تنش‌ها انجام شده و محرمانه نگه داشته شده‌است.

این گزارش بر اساس اظهارات یک «مقام ارشد امنیتی» که نامی از وی نبرده‌است، می‌افزاید این بالاترین سفر یک مقام اماراتی به ایران بعد از افزایش تنش‌ها با جمهوری اسلامی است.

پیشتر محمد الاحبایی، فرمانده گارد ساحلی امارات، در مردادماه به ایران سفر رسمی داشت، اما «میدل ایست آی» می‌گوید سفر مشاور امنیت ملی امارات به تهران مخفی نگه داشته شده‌است.

اردیبهشت امسال چهار نفتکش در نزدیکی آب‌های بندر فجیره امارات هدف حمله قرار گرفت و یک ماه بعد به دو نفتکش دیگر در آب‌های عمان حمله شد.

ماه گذشته نیز تأسیسات نفتی عربستان مورد حمله قرار گرفت. در هر سه مورد، آمریکا و عربستان انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفتند، اما امارت تاکنون رسماً ایران را به دست داشتن در این حملات متهم نکرده‌است.

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت پارسال، امارات و عربستان اعلام کردند افت صادرات نفت ایران را جبران خواهند کرد، موضوعی که به تنش‌ها میان جمهوری اسلامی و این دو کشور متحد عربی دامن زد.

همچنین نیروهای امارات و عربستان با حوثی‌های شیعه مورد حمایت ایران در یمن چندین سال است که درگیری نظامی دارند. البته امارات اخیراً اعلام کرد که از ائتلاف به رهبری عربستان برای مبارزه با حوثی‌ها خارج می‌شود، موضوعی که با استقبال ایران نیز روبه‌رو شد.

امارات همچنین بعد از چین، دومین شریک تجاری بزرگ ایران است و خبرگزاری رویترز اخیراً گزارش داد این کشور کماکان مشتری محصولات نفتی ایران است.

بر اساس آمارهای گمرکی، پارسال تجارت دوجانبه غیرنفتی میان ایران و امارات به بیش از ۱۲٫۵ میلیارد رسید.

پس از حملات به کشتی‌ها، آمریکا از جامعه جهانی خواست که به ائتلاف نظامی تأمین امنیت تردد کشتی‌ها در آ‌بهای جنوبی به رهبری واشینگتن بپیوندند و تاکنون عربستان و امارات در کنار استرالیا و بریتانیا به درخواست آمریکا جواب مثبت داده‌اند.

سفر طحنون بن زاید به تهران در میانه افزایش تلاش برخی کشورها برای بهبود روابط ایران و عربستان انجام می‌شود. قبلاً گزارش شده بود که نخست‌وزیر عراق پیام‌هایی میان دو کشور رد و بدل کرده و روز یکشنبه هفته جاری نیز عِمران خان، نخست‌وزیر پاکستان، برای میانجی‌گری بین تهران و ریاض به ایران سفر کرد و علاوه بر دیدار با همتای ایرانی خود حسن روحانی، با علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز دیدار کرد.

پیشتر انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات متحده عربی، همچنین از تلاش‌های قدرت‌های اروپایی، از جمله فرانسه برای میانجی‌گری بین ایران و آمریکا برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه استقبال کرده و مهرماه نیز اعلام کرد عربستان و امارات در برابر ایران رویکرد سیاسی را به مواجهه ترجیح می‌دهند.

اوایل ماه جاری یک مقام عراقی تأیید کرد که عادل عبدالمهدی، میان ایران و عربستان تلاش کرده‌است میانجی‌گری کند.

منابع: میدل ایست ای، رادیو فردا / ف.ق / پ.پ
XS
SM
MD
LG