لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۷

هاشمی رفسنجانی و حسن خمینی در هیئت امنای دانشگاه آزاد


در نخستین جلسه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در سال ۹۰، که شامگاه چهارشنبه برگزار شد، هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، آیت‌الله رفسنجانی، ریاست هیئت مؤسس دانشگاه آزاد، حمید میرزاده، دبیر این هیئت و حسن خمینی را به عنوان سه فرد انتخابی خود برای عضویت در هیئت امنای دانشگاه آزاد اسلامی معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حمید میرزاده، روز پنجشنبه ضمن تأیید این خبر گفت که هیئت مؤسس پیشتر نیز بر روی معرفی این سه نفر به توافق رسیده بود و این‌بار نیز این انتخاب را تأیید کرد.

بر اساس تغییرات صورت گرفته در اساسنامه دانشگاه آزاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، هیئت امنای ۱۰ نفره این دانشگاه عبارتند از چهار عضو حقوقی، سه نفر از اعضای هیئت علمی تمام وقت دانشگاه‌ها و سه تن از اعضای هیئت‌ مؤسس دانشگاه آزاد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی به ریاست محمود احمدی‌نژاد آبان‌ماه سال گذشته با ایجاد تغییراتی در اساسنامه دانشگاه‌آزاد، تعداد اعضای هیئت امنا را از ۱۳ نفر به ۱۰ نفر کاهش داد و دو عضو هیئت علمی و یک عضو هیئت مؤسس را از ترکیب هیئت امنای این دانشگاه حذف کرد.

این شورا در تاریخ ۲۳ فروردین سال ۹۰ فرهاد دانشجو، بهمن یزدی صمدی و فریدون عزیزی را به عنوان سه عضو هیئت علمی در ترکیب هیئت امنای دانشگاه آزاد جای داد.

همچنین بر مبنای مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فنآوری، مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، عبدالله جاسبی،‌رئیس دانشگاه آزاد و محمد محمدیان، رئیس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی نیز اعضای حقوقی هیئت امنای دانشگاه آزاد را تشکیل می‌دهند.

محمود احمدی‌نژاد که نخستین بار در سال ۱۳۸۵ دانشگاه آزاد را تهدید به «اقدام انقلابی» کرد، از یکسال و نیم گذشته برای در دست گرفتن مدیریت دانشگاه آزاد دست به تلاش‌های گسترده‌ای زده است.

به دنبال تلاش‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی برای افزایش قدرت تصمیم‌گیری دولت در امور دانشگاه آزاد ، اکبر هاشمی رفسنجانی در شهریورماه سال ۸۸ اعلام کرد که همه اموال منقول و غیر منقول این دانشگاه را وقف کرده است تا بدین ترتیب دست دولت از کنترل این دانشگاه کوتاه شود.

با این‌حال در مهرماه سال ۸۹ آیت‌الله خامنه‌ای، وقف دانشگاه آزاد را «دارای اشکالات اساسی فقهی و حقوقی» و لذا باطل دانست و سه هفته پس از ابطال وقف این دانشگاه، شورای عالی انقلاب فرهنگی اساسنامه این دانشگاه را به نفع دولت تغییر داد.

بر اساس اساسنامه جدید، علاوه بر موارد فوق، احکام اعضای هیئت امنا نیز که پیش از آن با امضای رئیس هیئت مؤسس، هاشمی رفسنجانی، رسمیت می‌یافت، از این پس باید به امضای آقای احمدی‌نژاد به عنوان رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی برسد.
XS
SM
MD
LG