لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۰

حزب آنگلا مرکل در انتخابات پارلمانی آلمان پیروز شد


آنگلا مرکل می‌تواند برای سومین بار صدر اعظم آلمان شود
آنگلا مرکل می‌تواند برای سومین بار صدر اعظم آلمان شود
حزب «دمکرات مسيحی» آلمان توانست در انتخابات پارلمانی آن کشور نزديک به ۴۲ درصد آرا را کسب کند. با اين حساب آنگلا مرکل برای سومين دوره می‌تواند صدراعظمی آلمان را در اختيار داشته باشد.

اما ‌حزب دیگری که با دمکرات‌مسیحی‌ها ائتلاف تشکیل می‌داد، یعنی حزب ليبرال «دمکرات آزاد» نتوانست حداقل پنج درصد آرای لازم برای ورود به پارلمان را به خود اختصاص دهد در نتيجه اين حزب در پارلمان جایی نخواهد داشت.

حزب دمکرات آزاد شريک ائتلافی حزب دمکرات مسيحی بود و رييس اين حزب، «گيدو وسته وله»، مقام وزارت خارجه را در دولت آنگلا مرکل دراختيار داشت.

خبرگزاری آلمان می‌گوید این نخستین بار در ۶۵ سال گذشته است که «دمکرات آزاد» به پارلمان راه پیدا نمی‌کند.

رقيب اصلی آن ها يعنی حزب «سوسيال دمکرات» حدود ۲۶ درصد آرا را به خود اختصاص داده که دومین نتیجه بد انتخاباتی برای این حزب از زمان جنگ جهانی دوم به شمار می‌رود.

شکست اصلی برای حزب دمکرات آزاد از سوی حزب سبز رقم خورد و سبزها توانستند با ۸ درصد آرا وارد پارلمان شوند. حزب چپ کمونيست ۸.۵ درصد آرا را کسب کرده است.

آنگلا مرکل، ساعتی پیش از اعلام نتایج قطعی، در ميان هواداران خود در مقر حزب دمکرات مسيحی که جشن شادی برپا کرده بودند، حاضر شده و خطاب به آن ها گفت اين نتيجه، «فوق العاده» است.

خانم مرکل گفت: «ما امشب را می توانيم به جشن بگذرانيم چرا که کاری بزرگ کرده ايم.» او در مورد احتمال تشکيل ائتلاف گفت: «هنوز زود است که نظر خود قطعی و برنامه خود را اعلام کنيم.»

«ولکر کودر» رهبر اکثريت پارلمانی دمکرات مسيحی گفت: «رای مردم مشخص است و آن ها خواهان تشکيل دولت از سوی آنگلا مرکل و ادامه صدر اعظمی او برای دور سوم هستند.»

«ائتلاف بزرگ» يا همکاری دو حزب مخالف دمکرات مسيحی و سوسيال دمکرات پيشتر هم توسط خانم مرکل در سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ انجام شده و ممکن است برای دومين بار خانم مرکل دست به تشکيل چنين ائتلافی بزند.

حزب سوسيال دمکرات در مورد حضور در ائتلاف بزرگ سکوت اختيار کرده و موضعی نگرفته است. «پير اشتاين بروک» رهبر اين حزب که در دولت ائتلافی قبلی وزير دارايی بوده، گفته ديگر حاضر نيست در دولت ائتلافی بزرگ ميان دو حزب، حضور داشته باشد.

پس از اعلام اوليه نتايج انتخابات، آقای اشتاين بروک گفت: «حالا ديگر توپ در زمين خانم مرکل است و اوست که بايد تصميم بگيرد چه نوع دولت اکثريتی برای خود تشکيل دهد.»

حزب سوسيال دمکرات ترجيح می دهد برای تشکيل دولت با سبزها ائتلاف کند ولی رای کافی را در اختيار ندارند و هردو حزب هم حاضر نيستند با حزب چپ آلمان وارد ائتلاف سه جانبه شوند.

به گزارش خبرگزای رويترز، تحليلگران آلمانی معتقدند حزب سوسيال دمکرات در نهایت به ورود به ائتلاف با حزب دمکرات مسيحی، رضايت خواهد داد.

نزديک به ۴۱.۴ درصد از واجدین شرایط در انتخابات آلمان شرکت کرده اند که نسبت به دوره قبل، افزايش بيشتری را نشان می دهد. در انتخابات قبلی پارلمانی آلمان در سال ۲۰۰۹، مشارکت مردمی نزديک به ۳۶.۱ درصد بود.
XS
SM
MD
LG