لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

ممانعت وزارت خارجه ایران از فعالیت شرکت نفت در میدان مشترک آرش


تصویر،‌ تزیینی است.
تصویر،‌ تزیینی است.

حمید بورد، مدیرعامل شرکت فلات قاره ایران، درباره توقف فعالیت های این شرکت در میدان مشترک گازی آرش اعلام کرد که «وزارت امور خارجه، ما را از فعالیت در میدان نفتی گازی آرش منع کرده است.»

آقای بورد در حاشیه بیست و دومین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز و پتروشیمی در گفت و گو با خبرگزاری مهر درباره تعیین تکلیف میدان آرش گفت که مشکل رسیدگی به این میدان مربوط به مرزبندی جغرافیایی است و «وزارت امورخارجه ایران ما را از فعالیت در این میدان فعلا منع کرده است.»

این مقام شرذکت نفت توضیحی در مورد این ممانعت نداد.

میدان نفتی آرش که عربستان و کویت آن را « الدوره» می خوانند، میان سه کشور مشترک است و حاوی بیش از ۳۶۵ میلیارد متر مکعب گاز و بیش از ۳۱۰ میلیون بشکه نفت است. ایران طی دو دهه گذشته چند بار اقدام به توسعه این میدان در آبهای خود کرده، اما به خاطر اختلاف مرزی میان کویت، هر بار با شکایت همسایه های عرب خود مواجه شده است. در آخرین نمونه، مرداد ماه گذشته، کویت و عربستان سعودی با تسلیم یک شکایت نامه علیه ایران به سازمان ملل، تهران را به دست اندازی حریم دریایی خود در میدان الدوره متهم کردند.

کویت و عربستان در سال ۲۰۰۰ اختلافات مرزی خود را حل کردند و شرکت مشترکی به نام «کی جی ا» برای توسعه این میدان راه اندازی کردند و سال هاست که تولید دارند. این شرکت کویتی-عربستانی برای سال جاری، تولید روزانه ۲۸ میلیون متر مکعب گاز را هدف گذاری کرده است. البته ایران سهم داشتن عربستان سعودی در این میدان را رد می کند.

قبل از انقلاب بهمن ۵۷،‌ ایران و کویت در مورد مرزبندی هایی در میدان نفتی آرش توافق کردند اما طی دو دهه گذشته دوباره اختلاف درباره مرزهای آبی افزایش یافت.

خبرگزاری مهر نوشت که «طی ۱۰سال گذشته، کشور کویت با مستمسک قرار دادن نتایج لرزه نگاری انجام شده توسط شرکت شل برای این کشور، اقدام به تعریف خط مرزی جدید کرد که بر اساس این مرز، کل ساختمان میدان آرش در بخش عربی میدان قرار دارد، اما این مرز هیچگاه مورد پذیرش ایران قرار نگرفته است».

دو سال قبل نیز ایران مناقصه‌ توسعه میدان آرش را در قالب قراردادهای جدید نفتی آماده کرده بود که با عکس العمل کویت مواجه شد و این کشور کاردار ایران را در اعتراض به اقدام ایران احضار کرد.

ایران دو میدان دیگر مشترک با عربستان سعودی نیز دارد.

آقای بورد در گفت و گو با مهر درباره وضعیت میدان مشترک فروزان گفت که «با توجه به میزانی که از این مخزن در خاک ایران قرار دارد، سهم برداشت مان از عربستان عقب نیست.»

به گفته وی، سعودی ها در حال حاضر با استفاده از ۱۱ دکل در حال بهره برداری از این میدان هستند.

ایران قبل از انقلاب بهمن ۵۷ این میدان را توسعه داد و روزانه ۱۸۰ هزار بشکه تولید نفت داشت، اما تولید کنونی ایران از این میدان به خاطر فرسودگی تجهیزات و افت فشار مخزن به ۲۷ هزار بشکه در روز افت کرده است. عربستان سعودی هم اکنون روزانه ۴۰۵ هزار بشکه تولید نفت از این میدان دارد.

میدان گازی «فرزاد» نیز میان ایران و عربستان سعودی مشترک است که فعلا ایران توسعه این میدان را در فهرست پروژه های ارائه شده برای شرکت های خارجی بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی کرده است.

XS
SM
MD
LG