لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۶

گرامیداشت صدمین سالروز تولد جان اف کندی در مناطق مختلف آمریکا


روز دوشنبه ۲۹ مه در مراسم‌هايی به مناسبت صدمین سالگرد تولد جان اف کندی، زندگی و میراث رئیس‌جمهور مقتول مورد ستایش قرار گرفت.

برای بسیاری جان اف کندی قبل از ترورش در نوامبر ۱۹۶۳ در دوران جنگ سرد در آمریکا نماد و پیام‌آور امید و آرزوهایی بود که با عنوان کاملوت شناخته می‌شد.

کندی که در سن ۴۳ سالگی به عنوان جوان‌ترین رئیس‌جمهور تاریخ آمریکا سوگند یاد کرد، در سخنرانی مشهورش در این روز خطاب به مردم کشورش گفت: «نپرسید که کشورتان برای شما چه می‌تواند بکند بلکه بپرسید که شما برای کشورتان چه می‌توانید بکنید.»

او کمتر از هزار روز و در اوج جنگ سرد در مقام ریاست جمهوری بود، ولی با وجود گذشت بیش از نیم قرن از ترورش توسط لی هاروی اسوالد، در شهر دالاس او را که معمولاً با حرف اختصاری نامش با عنوان جی اف کی خطاب می‌کنند، هنوز هم در تاریخ معاصر آمریکا و سراسر جهان یک چهره و نماد ماندگار سیاسی است.

برادر او رابرت کندی نیز در روزهای کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۹۶۸ ترور شد.

بخش اعظم ریاست جمهوری جان اف کندی بر تنظیم رابطه آمریکا با اتحاد شوروی تمرکز داشت. در سال ۱۹۶۲ او بحران موشکی کوبا را حل کرد. این بحران ۱۳ روز رویارویی خطرناک بین آمریکا و اتحاد شوروی بود که به خاطر استقرار موشک های بالستیک آمریکا در ایتالیا و ترکیه شروع شد و اتحاد شوروی متقابلاً موشک‌های مشابهی را در خاک کوبا مستقر کرد.

از نگاه بسیاری از مورخان در تمام دوران جنگ سرد، این حادثه بیش از هر رویداد دیگری به بروز جنگ و درگیری مسلحانه تمام عیار بین دو بلوک شرق و غرب نزدیک شد.

در سال ۱۹۶۳ کمتر از دو سال پس از احداث دیوار برلین توسط دولت آلمان شرقی که از اقمار اتحاد شوروی بود و با هدف جلوگیری از فرار و مهاجرت شهروندان آن کشور به سوی غرب ساخته شده بود، جان اف کندی در سخنرانی مشهور خود در برلین، پیام حمایت قاطعانه‌ای را برای مردم آلمان و سایر کشورهایی که در نظام‌های کمونیستی بلوک شرق گرفتار بودند، فرستاد.

او خطاب به مردم آلمان در هر دو سوی دیوار عبارت مشهور «من نیز یک برلینی هستم» را به زبان آورد که در حقیقت پیامی در همبستگی با مردمی بود که پشت پرده آهنین بلوک شرق زندگی می‌کردند و هشداری بود به اتحاد شوروی که رفتار آن تهاجمی‌تر می‌شد.

به مناسبت صدمین سالروز تولد جان اف کندی مراسم نیایشی در کلیسای سنت فرانسیس خاویر در ماساچوست محل اقامت خانواده کندی که کاتولیک مذهب هستند ترتیب داده شده است. یک مراسم دیگر نیز در بنای یادبود کندی برگزار خواهد شد.

اداره پست آمریکا نیز به این مناسبت قرار است تمبر جدیدی با تصویر جان اف کندی را در بروکلین ماساچوست، یکی از محلات حومه بوستون و محل تولد جان اف کندی در ۲۹ مه ۱۹۱۷ منتشر کند.

کتابخانه و موزه ریاست جمهوری جان اف کندی در شهر بوستون نیز مراسم جداگانه‌ای برگزار می‌کند.

در مراسم دیگری در قبرستان ملی آرلینگتون در ویرجینیا نیز تاج‌های گل بر قبر رئیس‌جمهور فقید نثار خواهد شد.

XS
SM
MD
LG