لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۶

رسول خادم پس از اظهارات جنحالی‌اش از ریاست فدراسیون کشتی کناره‌گیری کرد


رسول خادم رئیس مستعفی فدراسیون کشتی
رسول خادم رئیس مستعفی فدراسیون کشتی

رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی از سمت خود استعفاء داد. پایانی بر دو هفته مصاحبه‌های انتقادآمیز از او و عدم پاسخگویی سران سیاسی کشور.

خادم در متن استعفای خود نوشت: «در انتخابات فدراسیون برای بار دوم شرکت کردم تا بتوانم یک دوره دیگر برای کشتی کشورم کار کنم اما گویا نمی‌شود. افکار قناس من دارد برای کشتی پرهزینه می‌شود».

خادم نوشت: «حتما ناتوان‌تر از آنم که باری از دوش کشتی بردارم، ولی نمی‌توانم به کشتی دروغ بگویم تا بمانم. گاهی بهترین شیوه ایستادن، نایستادن است».

رئیس مستعفی فدراسیون کشتی خواهان آن شده بود که شورای عالی امنیت ملی، موضع رسمی خود درباره مبارزه با ورزشکاران اسرائیلی را به کمیته بین‌المللی المپیک اعلام کنند.

رسول خادم معتقد بود روش مصدومیت دروغین، خالی کردن میدان مبارزه و شکست فرمایشی در مبارزه قبلی، دیگر جوابگو نیست و باید در این شیوه‌ها بازنگری شود.

تیم ملی کشتی آزاد ایران در حالی عازم بیشکک قرقیزستان خواهد شد که خادم به عنوان رئیس فدراسیون، سرمربی تیم ملی و عضو هیات رئیسه اتحادیه جهانی، این تیم را همراهی نمی‌کند.

او در یادداشت استعفای خود آرزو کرده که کشتی به عنوان ورزش ملی، قهرمانانی داشته باشد که مردم بیش از مدال آنها، به شخصیت‌شان احترام بگذارند.

خادم نوشت: «آرزو دارم کشتی نه به عنوان یک رشته ورزشی، بلکه به عنوان یک فرهنگ در تاریخ مناسبات اجتماعی ایران، همواره کنار مردم بماند و وسوسه‌های مادی، قهرمانان ملی را از درد واره‌های جامعه جدا نکند».

او در سطر پایانی نیز یادآور شده کشتی این ورزش درد، رنج و زجر، بخشی از وجود من است و بخشی از قلب من.

پس از استعفای خادم، اعضای شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی نیز از مسئولیت خود کناره‌گیری کردند. مریم منظمی معاونت زنان فدراسیون هم در حمایت از خادم، استعفاء داد.

رئیس فراکسیون ورزش مجلس شورای اسلامی از رییس‌جمهوری، وزیر ورزش، دبیر شورای عالی امنیت ملی و رهبر جمهوری اسلامی درخواست کرد تا نسبت به رفع موانع فرا روی کشتی‌گیران چاره‌جویی کنند.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با ایسنا، استعفای رسول خادم را «بهت‌آور» توصیف کرد و گفت: نباید بگذاریم عرصه بر یک قهرمان نام‌آور آن‌قدر تنگ شود که راهکار را در استعفاء ببیند. از خادم می‌خواهیم خویشتن‌داری کند و صبور باشد.

معاونت وزارت ورزش هم نسبت به کناره‌گیری خادم واکنش نشان داد. محمدرضا داورزنی گفت: با این استعفاء صد درصد مخالفیم. بعضی وقت‌ها بهترین راه‌حل استعفاء نیست و باید همه کمک کنند تا دغدغه‌های کشتی به شکل منطقی برطرف شود.

داورزنی در مصاحبه با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد: «بهتر است خادم در استعفای خود تجدیدنظر کند. استعفاء دادن و میدان خالی کردن ساده‌ترین راه حل بوده، اما آیا منطقی‌ترین کار همین است؟»

معاون وزیر ورزش ایران در حالی از عدم پذیرش استعفاء خادم صحبت کرده که رد یا قبول آن طبق قانون، به عهده مجمع انتخاباتی فدراسیون‌هاست.

همزمان با کناره‌گیری ناگهانی رسول خادم، غلامحسین غیب‌پرور، رئیس سازمان بسیج مستضعفین ایران با تاکید بر اینکه ایران هرگز اسرائیل را به رسمیت نخواهد شناخت، از ورزشکاران، چهره‌ها و مقامات مسئول ایران که خواهان روشن شدن سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران در زمینه مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی شده بودند، شدیدا انتقاد کرد.

وی خواهان «ورود دولت و وزارت خارجه ایران» به این ماجرا شد.

رییس بسیج بدون بردن نام از خادم گفته است: «خواهش من این است که موضوع رژیم اشغالگر را به عنوان ابراز سلیقه شخصی از تریبون‌های رسمی مطرح نکنیم؛ این خطای بزرگی است...اینکه فردی، حتی مقام مسئول از سر هیجان و التهاب بیاید و از تریبون رسمی کشور حرفی را بزند درست نیست...»

مسئولان جهانی کشتی به تازگی گفته‌اند در صورت تکرار خودداری کشتی‌گیران ایرانی از مسابقه با ورزشکاران اسرائیلی، عواقب سختی در انتظار کشتی ایران خواهد بود.

احتمال دارد در هشت مسابقه جهانی در ماه‌های آینده، اسرائیلی‌ها بر اساس قرعه با قهرمانان کشتی ایران روبرو شوند.

جمعه گذشته نیز محمد بریمانلو، جودوکار ایرانی وزن منهای ۷۳ کیلو در مسابقات جهانی جودو در آلمان ناچار شد حتی از وزن‌کشی خودداری کند زیرا با غیبت یک ورزشکار آمریکایی، قرار شد با توهار بوتبول، جودوکار اسرائیلی مسابقه بدهد.

با خودداری بریمانلو و حذف او از مسابقات، بوتبول به مرحله بعدی صعود کرد و مدال گرفت.

XS
SM
MD
LG