لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۵

یک فرمانده سپاه می‌گوید «۴۰ درصد» از میدان گازی آرش متعلق به ایران است


کویت و عربستان دو سال پیش در پی پایان عملیات اکتشاف و ارزیابی شرکت «شل»، تفاهمنامه‌ای برای توسعه میدان آرش امضا کردند
کویت و عربستان دو سال پیش در پی پایان عملیات اکتشاف و ارزیابی شرکت «شل»، تفاهمنامه‌ای برای توسعه میدان آرش امضا کردند

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء وابسته به سپاه پاسداران می‌گوید «۴۰ درصد» از میدان گازی آرش متعلق به ایران است.

عبدالرضا عابد روز سه‌شنبه هشتم خرداد به خبرگزاری ایلنا گفت که «ورود ایران به میدان آرش از نان شب واجب‌تر است».

مقام‌های جمهوری اسلامی می‌گویند میدان گازی آرش، واقع در خلیج فارس، که در کشورهای عربی میدان «الدره» خوانده می‌شود میان ایران، کویت و عربستان مشترک است.

عربستان و کویت ادعای مقام‌های ایران را رد کرده و می‌گویند نتایج لرزه‌نگاری و عملیات‌های اکتشافی که در این میدان انجام شده، نشان می‌دهد که کل ذخایر میدان در آب‌های سرزمینی کویت و عربستان است.

کویت و عربستان دو سال پیش در پی پایان عملیات اکتشاف و ارزیابی شرکت بریتانیایی «شل»، تفاهمنامه‌ای برای توسعه این میدان امضا کردند.

ارزیابی‌ها حاکی از آن است که این میدان حدود ۵۷۰ میلیارد متر مکعب ذخایر گازی و ۳۱۰ میلیون بشکه ذخایر میعانات گازی (نوعی نفت خام فوق سبک) دارد و برای توسعه آن نیاز به هفت میلیارد دلار سرمایه‌گذاری است.

فرمانده قرارگاه خاتم‌الانبیاء می‌گوید: «نبود عزم و اراده برای استفاده ایران از منابع گازی میدان آرش باعث شد که کشورهای همسایه مانند کویت و عربستان شروع به برداشت از این میدان کنند و ما هم در ایران آن‌ها را تماشا می‌کنیم تا این‌که ببینیم چه زمانی برای حضور ایران در میدان آرش تصمیم گرفته می‌شود».

این اظهارات در حالی است که عربستان و کویت هنوز پروژه توسعه این میدان را آغاز نکرده‌اند تا از منابع آن برداشت کنند.

معاون مدیرعامل کویت پترولیوم مهرماه پارسال خبر داد که این میدان گازی تا سال ۲۰۲۹ به‌طور کامل به بهره‌برداری خواهد رسید.

سردار عابد در ادامه گفته است صندوق توسعه ملی برای تامین مالی حضور قرارگاه خاتم ‌الانبیا در میدان آرش اعلام آمادگی کرده است و با سایر نهادها در حال مذاکره هستیم که نحوه اجرای کار چگونه باشد و شکل ورود قرارگاه در میدان آرش در قالب قرارداد پروژه مهندسی، تدارکات و ساخت خواهد بود.

به گفته ایران، نتایج لرزه‌نگاری شرکت نفت «فلات قاره ایران» نشان می‌دهد ۴۰ درصد از ذخایر این میدان در آب‌های ایران قرار دارد، اما جمهوری اسلامی به رغم اصرار کویت، از هیچ شرکت مستقل خارجی برای عملیات اکتشاف دعوت نکرده و جزئیات نتایج ارزیابی شرکت «فلات قاره ایران» را نیز به عربستان و کویت تحویل نداده‌ است.

این میدان ۶۰ سال پیش کشف شد و ایران سه دهه پیش مذاکراتی نیمه‌تمام با کویت برای تعیین مرزهای دریایی انجام داد و از آن زمان این مذاکرات مسکوت مانده است.

وزیر نفت کویت مردادماه اعلام کرده بود این کشور منتظر تعیین مرزبندی با ایران نخواهد ماند و حفاری در این میدان گازی را آغاز می‌کند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایلنا و گزارش‌های پیشین رادیو فردا/د.خ/ک.ر
XS
SM
MD
LG