لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۲

کامالا هریس خواستار مناظره دوم شد؛ دونالد ترامپ: خیلی دیر است


نخستین مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ
نخستین مناظره کامالا هریس و دونالد ترامپ

ستاد انتخاباتی کامالا هریس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست‌جمهوری، می‌گوید که او دعوت شبکه سی‌ان‌ان برای شرکت در یک مناظره دیگر با دونالد ترامپ را پذیرفته است. ساعتی بعد آقای ترامپ شرکت در مناظره دوم را رد کرد.

سی‌ان‌ان می‌گوید قصد دارد این مناظره را روز دوم آبان ماه برگزار کند و خانم هریس روز شنبه ۳۱ شهریور از رقیب جمهوری‌خواه خود خواست که کمتر از دو هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری که قرار است ۱۵ آبان برگزار شود، با او روبه‌رو شود.

ساعتی پس از اعلام ستاد انتخاباتی کامالا هریس، دونالد ترامپ، پیشنهاد رقیب دموکرات خود برای رویارویی در یک مناظره دیگر را رد کرد و گفت که برای این کار «خیلی دیر» شده است.

آقای ترامپ در یک تجمع انتخاباتی در ایالت کارولینای شمالی، با اشاره به آغاز رای‌گیری زودهنگام در سه ایالت، گفت: «مشکل یک مناظره دیگر این است که خیلی دیر شده، رای‌گیری از قبل شروع شده است».

البته پیشتر نیز وقتی از سخنگوی دونالد ترامپ برای دعوت کامالا هریس و امکان حضورش در مناظره شبکه سی‌ان‌ان سوال شد، او به اظهارات قبلی نامزد حزب جمهوری‌خواه اشاره کرد که گفته بود مناظره دیگری برگزار نخواهد شد.

مناظره انتخاباتی نخست دونالد ترامپ و کامالا هریس ۲۰ شهریر ماه برگزار شد و نظرسنجی‌ها نشان داد که برنده این مناظره نامزد حزب دموکرات بود.

این مناظره به میزبانی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نیوز در مرکز قانون اساسی ایالات متحده برگزار شد و از همان زمان گفته می‌شد که ممکن است این، نخستین و آخرین رویایی این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۲۴ در آمریکا باشد.

با آنکه این مناظره از مدت‌ها پیش و قبل از کناره‌گیری جو بایدن از رقابت‌ها برنامه‌ریزی شده بود اما دونالد ترامپ یک ماه پیش از برگزاری آن درباره شرکت در مناظره تردیدهایی مطرح کرد.

او با طرح انتقاداتی ابتدا درباره برگزاری این مناظره به میزبانی شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی‌نیوز با آن مخالفت کرده‌ بود اما پس از واکنش کامالا هریس به این انتقادات حاضر شد که مقابل خانم هریس بایستد و در این مناظره شرکت کند.

مناظره‌ای که در شهر فیلادلفیا ایالت پنسیلوانیا با حملات متقابل دو نامزد به یکدیگر برگزار شد و دو نامزد انتخابات به مدت ۹۰ دقیقه به موضوعات متنوعی از جمله سیاست داخلی، اقتصاد، حق سقط جنین، بحران مهاجرت، سیاست خارجی و جنگ در اوکراین و خاورمیانه پرداختند و هردو تقریبا در تمام این موضوعات با یکدیگر اختلاف نظر داشتند.

پیش از آن که جو بایدن از رقابت‌های انتخاباتی کناره‌گیری کند، دونالد ترامپ روز هشتم تیرماه با او در شبکه سی‌ان‌ان مناظره کرد.

شبکۀ سی‌ان‌ان بلافاصله پس از پایان این مناظره از بینندگان و مخاطبان خود خواست، پیروز این رویارویی ۹۰ دقیقه‌ای دو نامزد را تعیین کنند؛ نتایج به‌دست آمده نشان داد، دونالد ترامپ با اختلافی چشمگیر توانسته است رقیب خود را شکست دهد.

عملکرد ضعیف جو بایدن در مناظره موجب نگرانی دموکرات‌ها شد و استراتژیست‌ها را بر آن داشت تا این سوال را مطرح کنند که آیا حزب آن‌ها باید در اقدامی بی‌سابقه، به دنبال جایگزینی برای نامزدی رئیس جمهور ۸۱ ساله باشند.

جو بایدن در پی خواسته برخی اعضای ارشد حزب دموکرات، در ماه ژوئیه از رقابت برای انتخابات ریاست جمهوری آتی ایالات متحده کناره‌گیری کرد.

اعلام این تصمیم با موجی از واکنش‌ها در داخل این کشور روبه‌رو شد و در نهایت کامالا هریس معاون فعلی رئیس جمهور آمریکا موفق شد ۱۳ مرداد ماه نامزدی حزب دموکرات را برای انتخابات ریاست جمهوری به دست آورد.

دونالد ترامپ هفته گذشته در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی «تروث سوشال» اعلام کرد که دیگر «هیچ مناظره سومی برگزار نخواهد شد» و پیش از انتخابات در مناظره دیگری با کامالا هریس شرکت نخواهد کرد.

با این وجود جن اومالی دیلون، رئیس ستاد انتخاباتی خانم هریس، در بیانیه‌ای که روز شنبه منتشر شد، اعلام کرد که به نظر نمی‌رسد دونالد ترامپ برای حضور در این مناظره مشکلی داشته باشد.

با استفاده از رویترز، خبرگزاری فرانسه و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG