لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۲ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

رهبر حزب‌الله لبنان دو کشور اسرائیل و قبرس را تهدید کرد


شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان
شبه‌نظامیان حزب‌الله لبنان

رهبر حزب‌الله لبنان روز چهارشنبه به اسرائیل هشدار داد که اگر جنگ تمام‌عیاری میان دو طرف شکل بگیرد، هیچ کجای اسرائیل در امان نخواهد ماند و همچنین کشور قبرس را که عضو اتحادیه اروپاست برای اولین بار تهدید کرد.

حزب‌الله در جبهه‌ای موازی با جنگ غزه از هشت ماه پیش تاکنون تقریباً به طور روزانه با اسرائیل تبادل آتش داشته است. این گروه مورد حمایت ایران روز سه‌شنبه ویدیویی را منتشر کرد که به گفته آن، پهپادهای حزب‌الله از پایگاه‌های حساس نظامی اسرائیل در عمق خاک این کشور گرفته‌اند.

تهدید قبرس

حسن نصرالله همچنین قبرس را که در مجاورت لبنان قرار دارد و از روابط دوستانه‌ای با این کشور برخوردار است متهم کرد که به اسرائیل اجازه استفاده از حریم هوایی و پایگاه‌های خود برای انجام رزمایش داده است.

وی هشدار داد: «دولت قبرس باید هوشیار باشد که باز کردن حریم هوایی و پایگاه‌های خود برای اسرائیل به منظور هدف قرار دادن لبنان به این معناست که دولت قبرس بخشی از این جنگ خواهد بود و مقاومت [حزب‌الله] نیز به همان نسبت با آن برخورد خواهد کرد.»

نیکوس کریستودولیدس، رئیس جمهوری قبرس، این اتهام را که کشورش در جنگ از طرف خاصی جانبداری می‌کند، رد کرد.

وی اظهار داشت: «قبرس بخشی از مشکل نیست، بلکه بخشی از راه حل است. نقشی که ما ایفا کرده‌ایم کاملا مشهود است، مثلا از طریق کریدور انسان‌دوستانه‌ای که ایجاد کرده‌ایم که هم جهان عرب به اهمیتش معترف است و هم جامعه بین‌المللی.»

کنستانتینوس لتیبیوتیس، سخنگوی دولت قبرس در قبرس نیز با رد اتهامات حسن نصرالله گفت: اشارات حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله با واقعیت مطابقت ندارد.» او افزود: «اظهارات نصرالله ناخوشایند است و ما همه اقدامات را در سطح دیپلماتیک انجام خواهیم داد.»

قبرس چنین شهرتی ندارد که به ارتش اسرائیل اجازه استفاده از خاک و پایگاه‌های نظامی خود را داده باشد، اما در گذشته به اسرائیل اجازه داده بود که از حریم هوایی آن برای انجام رزمایش استفاده کند، اگرچه نه در دوره‌های جنگ.

این کشور تا سال ۱۹۶۰ مستعمره بود و اکنون بریتانیا در آنجا دو پایگاه نظامی دارد.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، پنج‌شنبه ۳۱ خرداد در اشاره‌ای جدید به تهدید حسن نصرالله علیه قبرس گفت «باید ایران را قبل از این‌که دیر شود، متوقف کرد».

آقای کاتس افزود: «موشک‌های ایرانی و ترور اسلام افراطی تهدیدی برای کشورهای اروپا و جهان آزاد است».

او گفت که «ایران باید الان متوقف شود، نه دیرتر.»

الیاس صعب، معاون رئیس پارلمان لبنان، گزارش‌های منتشرشده در روزنامه‌های عرب منطقه در خصوص قطع صدور روادید ورود به قبرس برای شهروندان لبنانی را رد کرد و نادرست نامید.

رسانه‌های منطقه مانند شبکه الجدید پنج‌شنبه گزارش داده بودند که دولت قبرس صدور ویزای ورود برای اتباع لبنان را در پی تهدیدات حسن نصرالله «متوقف کرد».

الیاس صعب گفت سفارت قبرس برای یک روز و به دلایل «اداری» درخواست شهروندان لبنانی برای دریافت روادید سفر به قبرس را متوقف کرده و این امر «از فردا از سرگرفته می‌شود».

رسانه‌های لبنان نوشتند توقف فعالیت سفارت قبرس در بیروت تصمیمی بوده که از قبل گرفته شده و با سخنان حسن نصرالله علیه قبرس «ارتباطی ندارد».

تهدید علیه اسرائیل

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله، روز چهارشنبه در نطقی تلویزیونی همچنین گفت که در صورت وقوع جنگ تمام‌عیار، «هیچ نقطه‌ای در اسرائیل» از موشک‌ها و پهپادهای این گروه شبه‌نظامی «در امان نخواهد بود».

وی هشدار داد که حزب‌الله «ردیفی از اهدافی» را که در خاک اسرائیل می‌تواند مورد حملات دقیق قرار بدهد، مشخص کرده است.

رهبر حزب‌الله افزود، اسرائیل «می‌داند که در صورت بروز جنگ در چنین ابعادی... آن‌چه در حوزه مدیترانه در انتظارش است، بسیار عظیم است. می‌داند که حالا باید چه در زمین، چه هوا و چه دریا، منتظر ما باشد».

ییسرائیل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، روز سه‌شنبه هشدار داده بود که کشورش به تصمیم نهایی برای جنگ تمام‌عیار با حزب‌الله لبنان نزدیک می‌شود و ارتش اسرائیل نیز اعلام کرد که «طرح‌های عملیاتی برای حمله به لبنان مورد تأیید و بازبینی قرار گرفته است».

او چهارشنبه نیز در شبکه ایکس نوشته بود «ما به لحظه تصمیم‌گیری برای تغییر قوانین بازی در برابر حزب‌الله و لبنان بسیار نزدیک شده‌ایم. در یک جنگ همه‌جانبه، حزب‌الله «نابود» خواهد شد و لبنان به‌شدت ضربه خواهد خورد و اسرائیل «در جبهه و پشت جبهه هزینه خواهد پرداخت».

به نوشته نشریه جوئیش پرس، آموس هوکشتاین، نماینده ویژه آمریکا که این هفته در اسرائیل و لبنان برای جلوگیری از تشدید بحران میان اسرائیل و حزب‌الله تلاش و با مقامات اسرائیلی و دولتمردان لبنان دیدار کرد، «شکست» خود در این کوشش‌ها را اعلام کرده است.

دولت آمریکا به شکست مذاکرات اشاره نکرده است.

سرلشکر هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، چهارشنبه در بازدید از شمال اسرائیل گفت اسرائیل از توان حزب‌الله آگاه است ولی راه‌حل‌هایی برای چنین تهدیداتی دارد.

ژنرال هالوی گفت ما توانایی‌های «بی‌نهایت بیشتری» داریم که دشمن «تنها با بخشی از توان ما آشناست.

حزب‌الله این هفته فیلم‌های گرفته شده از حیفا از طریق ارسال پهپاد به فراز این بندر شمال اسرائیل را منتشر کرد.

ارتش اسرائیل اعلام کرد که از حضور پهپاد حزب‌الله در آسمان حیفا آگاه بود اما عامدانه آن را ساقط نکرد تا مبادا قطعات آن که متلاشی شود، به جان شهروندان آسیبی بزند.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن/ک.ر
XS
SM
MD
LG