لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۴۶

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله لبنان، در حمله اسرائیل کشته شد


ساعاتی پس از اعلام ارتش اسرائیل مبنی بر کشته شدن حسن نصرالله، گروه حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای به‌طور رسمی خبر کشته شدن دبیرکل خود را تأیید کرد.

این گروه روز شنبه هفتم مهر در بیانیه‌ای تأکید کرده که «راه حسن نصرالله ادامه دارد» و به «مبارزه» خود با اسرائیل ادامه می‌دهیم.

ارتش اسرائیل روز شنبه اعلام کرد که دبیرکل حزب‌الله لبنان را در جریان حمله نظامی روز جمعه به منطقه «ضاحیه»، در حومه جنوبی بیروت، کشته است.

پس از تأیید کشته شدن حسن نصرالله، اسرائیل اعلام کرد که به عملیات خود برای ضربه زدن به بقیه مهره‌های ارشد در کادر رهبری سیاسی، فرماندهی شاخه نظامی، و از بین بردن تسلیحات این گروه در لبنان ادامه داده است.

جنگنده‌های نیروی هوایی اسرائیل در طول روز شنبه بر فراز نقاطی از ضاحیه در بیروت و جنوب لبنان به پرواز درآمدند و هر بار ستونی از دود که نشان از بمباران بود، به هوا برخاست.

حسن نصرالله، ۶۴ ساله، به مدت ۳۲ سال رهبری حزب‌الله را در دست داشت. او بعد از کشته شدن عباس موسوی در حمله هوایی اسرائیل در فوریه سال ۱۹۹۲ به دبیرکلی این گروه رسید.

حزب‌الله اوایل دهه هشتاد میلادی برپا شد که یک گروه شبه‌نظامی است و در ادامه راه خود به تدریج به یک حزب سیاسی نیز تبدیل شد که بخش بزرگی از جنوب لبنان را تحت کنترل دارد.

حزب‌الله که از آغاز برپایی خود عملیات متعدد علیه اسرائیل انجام داده و از جمله در سال ۲۰۰۶ درگیر یک جنگ ۳۴ روزه با اسرائیل بود، از یک روز پس از حمله گروه افراطی حماس به خاک اسرائیل، حملات راکتی و پهپادی به اسرائیل را برای حمایت از حماس آغاز کرد.

ایالات متحده مانند اسرائیل حزب‌الله را یک سازمان تروریستی می‌داند، اما اتحادیه اروپا شاخه نظامی آن را در فهرست سیاه قرار داده و شاخه سیاسی‌اش را تروریستی نمی‌دانند. فراکسیون سیاسی حزب‌الله در پارلمان لبنان هم نمایندگانی دارد که در برخی دوره‌های دولت این کشور وزیران آن پست‌هایی در دست داشتند.

حزب‌الله در حدود یک سال پا به پای جنگ غزه، بیش از ۹ هزار فروند راکت به سوی اسرائیل شلیک کرد که به مرگ ۵۰ تن، شامل ۲۶ نظامی و ۲۴ غیرنظامی اسرائیلی و خساراتی به اماکن عمومی و خصوصی اسرائیل منجر شد.

ارتش اسرائیل اما از بیم حمله حزب‌الله به شهرهای شمال خود، مانند حمله اعضای حماس در روز ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل، ده‌ها هزار تن از ساکنان شهرهای شمالی را تخلیه کرد.

اسرائیل بامداد ۲۷ شهریور امسال در نتیجه فشار شدید افکار عمومی و جابه‌جا شدگان، بازگشت امن مردم به خانه خود را رسماً به اهداف جنگ جاری اضافه کرد.

ساعاتی پس از اعلام رسمی هدف بازگرداندن امن مردم اسرائیل، سلسله عملیات منسوب به اسرائیل در لبنان با انفجار پیجرهای نیروهای حزب‌الله آغاز شد و یک روز بعد با انفجار بی‌سیم‌ها ادامه یافت و به مرگ ۳۹ تن و زخمی شدن هزاران تن انجامید.

اسرائیل روز ۳۰ شهریور نیز ابراهیم عقیل، فرمانده ارشد یگان «رضوان» و ۱۶ تن دیگر از فرماندهان این یگان را در نشست آن‌ها در تونل زیر زمینی یک ساختمان در بیروت کشت.

ارتش اسرائیل عملیات خود در روز جمعه، ششم مهر، برای حمله هوایی به مقر اصلی فرماندهی حزب‌الله را با نام «نظم نوین» اجرا کرد.

رسانه‌های اسرائیل عصر ششم مهر گزارش دادند که ارتش اطلاعات دقیق گرفته بود که حسن نصرالله همراه با شماری از مهره‌های ارشد دیگر این گروه مانند علی کرکی، در آن ساعت در مقر یادشده در تونل زیرزمینی چند ساختمان در ضاحیه است.

گزارش رسانه‌های اسرائیل حاکی بود یوآو گالانت، وزیر دفاع و سرلشکر هرتسی هالوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، عصر جمعه در پی گرفتن موافقت تلفنی بنیامین نتانیاهو که در سفر به نیویورک بود، به فرمانده نیروی هوایی، تومر بار، دستور دادند بمباران محل مورد نظر را با جنگنده‌های متعددی که در آسمان لبنان در پرواز بودند، عملی کند.

موعد حمله در ساعت ۱۸:۲۰ دقیقه غروب جمعه دقایقی پس از پایان سخنرانی بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل متحد بود. به گفته رسانه‌های اسرائیل، نخست‌وزیر اسرائیل در زمان سخنرانی در مجمع عمومی که به تشریح سیاست کشورش در یک سال اخیر در مقابله با حزب‌الله، حماس و جمهوری اسلامی ایران اختصاص یافت، آگاه بود که عملیات نیروی هوایی در راه است.

آقای نتانیاهو در سخنرانی‌اش به ایران هشدار داد که اگر به حمله علیه اسرائیل اقدام کند، اسرائیل در ایران حمله خواهد کرد. رسانه‌های اسرائیل تأکید کردند هشدار بنیامین نتانیاهو به ایران برای بازداشتن ایران در پی عملیات علیه نصرالله بود.

ارتش اسرائیل مرگ علی کرکی را در حمله به مقر فرماندهی حزب‌الله تأیید کرد اما حزب‌الله در بیانیه تأیید مرگ نصرالله به کشته شدن علی کرکی اشاره نکرد. علی کرکی هفته گذشته از حمله هدفمند ارتش اسرائیل به یک ساختمان در ضاحیه جان بدر برده بود.

با مرگ دبیرکل حزب‌الله و فرماندهی ارشد این گروه، از سرنوشت هاشم صفی‌الدین، دبیر شورای اجرایی حزب‌الله هنوز خبری در دست نیست.

برخی گزارش‌های تأیید نشده در جمعه شب حاکی از احتمال همراهی او با حسن نصرالله در مقر فرماندهی این گروه بود. رسانه‌های اسرائیل شنبه احتمال داند که اگر صفی‌الدین، فامیل نزدیک نصرالله، زنده باشد، دبیر کلی حزب‌الله به او که از نظر اسرائیل «یک مهره تندروتر» است، منتقل خواهد شد.

هنوز اطلاعات متقنی در دست نیست که در حمله روز جمعه چه تعداد از کادر رهبری سیاسی و نظامی حزب‌الله کشته شدند.

ارتش اسرائیل در چند بیانیه در جمعه شب و بامداد شنبه از ساکنین در ساختمان‌های مشخصی در «ضاحیه» خواست این مناطق را ترک کنند زیرا در آن‌ها تسلیحات «مرگبار» و «راهبردی» از جمله موشک ساحل به دریا انبار شده است. ارتش اسرائیل هشدار خود را پس از دقایقی عملی کرد و آن ساختمان‌ها را بمباران کرد.

حملات اسرائیل وحشت زیادی در ضاحیه بیروت ایجاد کرده و آوارگان از این منطقه را افزایش داده است. پیش از آن نیز هشدارهای اسرائیلی در روزهای قبل سبب هجوم ده‌ها هزار تن از ساکنین جنوب لبنان به سوی بیروت و بخش‌های شمالی لبنان شد.

هزاران تن از مردم لبنان و سوری‌هایی که در زمان جنگ داخلی سوریه به لبنان پناه برده بودند، در روزهای قبل از مرگ نصرالله، به سوی سوریه گریختند.

این در حالی است که حملات راکتی حزب‌الله به بخش‌های شمالی اسرائیل یک روز پس از مرگ نصرالله ادامه یافته است. روز هفتم مهر راکت‌های زیادی عمدتاً به سوی شهرهای شمالی اسرائیل شلیک شد.

حزب‌الله روز چهارم مهر، دو روز پیش از مرگ نصرالله، برای نخستین بار، با موشک بالیستیک «قادر ۱» به سوی تل‌آویو حمله کرد تا از «مقر موساد» به خاطر طراحی انفجار پیجرهای حزب‌الله انتقام بگیرد. ارتش اسرائیل موشک حزب‌الله را رهگیری کرده بود.

همچنین حوثی‌های یمن روز هفتم مهر یک فروند موشک بالیستیک از فاصله ۱۸۰۰ کیلومتری به سوی مرکز اسرائیل شلیک کردند که ارتش این کشور از رهگیری آن خبر داد. این سومین موشک گسیل شده حوثی‌ها علیه اسرائیل از ۲۵ شهریور است که اسرائیل فعلاً به این سه حمله واکنش نشان نداده است.

XS
SM
MD
LG