لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۵ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۵

کم‌رنگ شدن احتمال توافق آتش‌بس در جنگ غزه


نوار غزه
نوار غزه

امیدها به دستیابی به توافق آتش‌بس در جنگ اسرائیل در باریکه غزه پس از آن‌که یک هیئت گروه افراطی حماس روز پنجشنبه ۱۷ اسفند مذاکرات قاهره با حضور میانجی‌گران مصری و قطری را ترک کرد، کمرنگ‌تر شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاهش امید به دستیابی به آتش‌بس تا پیش از ماه رمضان در حالی است که جنگ غزه روز جمعه ۱۸ اسفند وارد ششمین ماه خود می‌شود.

هیئت حماس اعلام کرده که برای «مشورت» پایتخت مصر را ترک کرد ولی برای ادامه مذاکرات به قاهره بازخواهد گشت.

سامی ابوزهری، سخنگوی حماس، اسرائیل را به ناکام گذاشتن تلاش‌ها برای دستیابی به توافق آتش‌بس متهم کرد.

شبکه تلویزیونی الاخباریه قاهره پنجشنبه به نقل از یک مقام مصری گزارش داد که مذاکرات، هفته آینده ادامه خواهد یافت به این امید که عملیات جنگی اسرائیل از دوشنبه ۲۱ اسفند تا پایان ماه رمضان متوقف شود.

مقام مصری یادشده گفت «مذاکرات به سختی پیش می‌رود اما این‌که بگوییم توافقی حاصل نشده، اشتباه است».

حماس که ماهیت آن به عنوان تروریستی از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا و شمار دیگری از کشورها شناخته شده، رهبرانی در داخل غزه و خارج از آن دارد. ارزیابی شده که رهبری داخلی حماس به‌ویژه یحیی سنوار در تونل‌های بخش جنوبی غزه پنهان شده باشد.

مقامات اسرائیل در روزهای اخیر گفتند سنوار «مشتاق است» که مذاکرات قاهره ناکام بماند با این امید که فلسطینیان کرانه غربی و اعراب شهروند اسرائیل در طول ماه رمضان با دست زدن به اقدامات اعتراضی فشار بر اسرائیل را تشدید کنند.

کوشش‌های جاری در قاهره از یکشنبه این هفته بدون حضور هیئت اسرائیلی و با شرکت میانجی‌گران مصری، قطری و آمریکایی در جریان بود تا آتش‌بس پیش از فرارسیدن ماه رمضان در دوشنبه آینده، برقرار شود.

اما در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل نیز روز پنج‌شنبه در سخنانی که از سوی دولت پخش شد، گفت: «می‌خواهم امروز اینجا با صدای بلند و واضح به شما بگویم: نیروهای دفاعی اسرائیل علیه تمام گردان‌های حماس در سراسر نوار غزه، از جمله رفح، آخرین پایگاه حماس، به عملیات خود ادامه خواهند داد».

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، چهارشنبه‌شب به خبرنگاران در واشینگتن گفت دستیابی به آتش‌بس اکنون به حماس بستگی دارد و اسرائیل با نشان دادن همکاری، چارچوب پیشنهاد تنظیم‌شده با اجماع میانجی‌گران را پذیرفته است.

شبکه الجزیره پنج‌شنبه به نقل از «منابع آگاه» گزارش داد که اسرائیل درخواست‌های حماس را برای آتش‌بس دائمی، خروج نظامیان اسرائیلی از نوار غزه و بازگشت بی‌قید و شرط جابه‌جاشدگان فلسطینی را رد کرده است. حماس بر تبدیل توقف عملیات جنگی به یک آتش‌بس پایدار اصرار کرده‌است.

دو درخواست دیگر حماس رفع محاصره غزه و آزادی شمار زیادی از زندانیان امنیتی فلسطینی است تا در برابر آن، دست‌کم گروهی از ۱۳۲ گروگان اسرائیلی باقی‌مانده در باریکه غزه را آزاد کند.

در آستانه ماه رمضان، سازمان ملل هشدار داد شرایط برای فلسطینیانی که در تلاش برای بقا در این باریکه هستند، به مرحله قحطی نزدیک شده است.

وزارت بهداشت وابسته به حماس در غزه روز ۱۶ اسفند گفت ۲۰ تن بر اثر سو تغذیه و کم‌آبی جان خود را از دست دادند که نیمی از آن‌ها کودک بودند.

این نهاد بهداشتی حماس همچنین پنجشنبه که با یکصد و پنجاه و سومین روز از جنگ مقارن بود، اعلام کرد با کشته شدن ۸۳ تن دیگر در ۲۴ ساعت، شمار تلفات به ۳۰ هزار و ۸۰۰ تن افزایش یافت.

اما به توصیف شبکه کان اسرائیل، شمار کامیون‌های امدادی که روزانه وارد غزه می‌شود، «از دوران پیش از جنگ نیز بیشتر شده» و حماس که در ضعف نظامی قرار گرفته، عامدانه برای تبلیغات علیه اسرائیل «دروغ می‌گوید».

در این میان، ارتش اسرائیل پنج‌شنبه در آغاز ششمین ماه از جنگ اعلام کرد تحقیقات داخلی خود را در خصوص ناکامی‌های اطلاعاتی و ضعف عملکرد ارتش که به یورش گروه حماس به خاک اسرائیل در روز ۱۵ مهر منجر شد، آغاز کرد.

هرتسی هالِوی، رئیس ستاد ارتش اسرائیل، در نامه به فرماندهان از هر یگان در نیروهای ستاد خواسته تحقیقات را از زمان وقوع ناآرامی‌های فلسطینیان در مرزهای غزه در بهار سال ۲۰۱۸ تا هفته نخست جنگ کنونی انجام دهند.

تحقیقات داخلی دو ماه طول خواهد کشید و تنظیم و پردازش آن نیز در ماه سوم انجام خواهد شد تا گزارش نهایی اوایل تابستان امسال در اختیار ستاد ارتش و افکار عمومی اسرائیل قرار گیرد.

XS
SM
MD
LG