لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۷

دیده‌بان حقوق بشر: اسرائیل و حماس احتمالا مرتکب جنایات جنگی شده‌اند


ویرانه‌های جنگ غزه
ویرانه‌های جنگ غزه

دیده‌بان حقوق بشر روز سه‌شنبه پنجم مرداد گفت که هم اسرائیل و هم گروه حماس احتمالا در جریان درگیری‌های اردیبهشت ماه مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

در جریان این نبرد یازده روزه، حماس و سایر گروه‌های فلسطینی هزاران موشک به خاک اسرائیل شلیک کردند و ارتش اسرائیل نیز از زمین و هوا نوار غزه را بمباران کرد.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید که برای تهیه گزارش خود از مصاحبه با ساکنان منطقه و شاهدان عینی، تحلیل داده‌ها و تصاویر دیجیتال استفاده کرده است. به گفته این نهاد حقوق بشری، در سه مورد از حملات اسرائیل ۶۲ فلسطینی غیرنظامی در نقاطی کشته شدند که هیچ نشانه‌ای از استقرار افراد مسلح در آن‌ها یافت نشده است.

در این گزارش به طور مشخص حملات هوایی اسرائیل در روز ۱۰ مه به شهر کوچک بیت حانون در شمال شرقی نوار غزه، حمله روز ۱۵ مه به اردوگاه پناهندگان الشاطی و حمله روز ۱۶ مه به شهر غزه بررسی شده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌افزاید: «سایر حملات اسرائیل در جریان این نبرد نیز به احتمال فراوان ناقض قوانین بین‌المللی بوده‌اند».

در حمله روز ۱۰ مه که چند منزل مسکونی نابود شد هشت نفر از جمله شش کودک کشته شدند. دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید در این نقطه هیچ نشانه‌ای از حضور نیروهای مسلح و يا استفاده از آن برای اهداف نظامی دیده نمی‌شود.

این نهاد حقوق بشری تاکید می‌کند: «هر حمله‌ای که اهداف نظامی مشخصی نداشته باشد ناقض قوانین بین‌المللی است».

در حمله روز ۱۵ مه به اردوگاه پناهندگان الشاطی، یک ساختمان مسکونی سه طبقه هدف قرار گرفت و ۱۰ نفر کشته شدند. یکی از ساکنان محل به دیده‌بان حقوق بشر گفته است که در مورد حمله به این ساختمان به ساکنان آن هیچ هشداری داده نشد.

اسرائیل مدعی است که دلیل حمله به این ساختمان حضور چند تن از رهبران ارشد حماس در این مجموعه مسکونی بوده است.

دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید هیچ شاهدی و یا هیچ یک از اعضای خانواده قربانیان حضور افراد حماس در این ساختمان و یا اطراف آن را تایید نمی‌کنند. این نهاد افزود که این ساختمان احتمالا با بمبی هدف قرار گرفته که توسط شرکت «بوئینگ» تولید می‌شود و آمریکا آن را به اسرائیل صادر کرده است.

در حمله سوم که روز ۱۶ مه روی داد سه ساختمان ویران و ۴۴ غیرنظامی، از جمله ۱۸ کودک و ۱۴ زن در شهر غزه کشته شدند. دیده‌بان حقوق بشر تاکید دارد که شاهدان عینی که با آن‌ها مصاحبه کرده است می‌گویند اسرائیل قبل از حمله هیچ هشداری نداد.

این نهاد می‌افزاید ویدئوهای ارتش اسرائیل و قطعات مهماتی که پلیس فلسطینی جمع‌آوری کرده است نشان می‌دهند که این حمله نیز به وسیله یک بمب یک تنی ساخت شرکت «بوئینگ» انجام شده است.

اسرائیل در زمان حمله اعلام کرد که هدف آن تونل‌های پیکارجویان حماس بوده ولی دیده‌بان حقوق بشر می‌گوید «هیچ نشانه‌ای از وجود اهداف نظامی پیدا نکرده است».

دیده‌بان حقوق بشر در عین حال حملات موشکی «بدون ملاحظه» به غیرنظامیان اسرائیلی را محکوم و اعلام کرد که در گزارش جداگانه‌ای به این موضوع می‌پردازد. این نهاد افزود: «اسرائیل و فلسطینیان در این نبرد قوانین بین‌المللی را نقض کرده‌اند که می‌تواند مصداق جرایم جنگی تلقی شود».

دولت اسرائیل تاکنون به این گزارش واکنش نشان نداده ولی سخنگوی حماس گفت: «این گزارش نشان می‌دهد که حکومت اشغالگر با مصونیت کامل و ورای قانون عمل می‌کند و به دلیل حمایت همه‌جانبه آمریکا هیچ‌گاه مجازات نمی‌شود».

در ماه مارس یکی از دادستان‌های دیوان کیفری بین‌المللی اعلام کرد که تحقیقات جدید و همه جانبه‌ای در مورد وضعیت مناطق اشغالی فلسطین انجام خواهد شد. محور اصلی این تحقیقات جنگ سال ۲۰۱۴ در نوار غزه خواهد بود ولی در عین حال کشته شدن تظاهرکنندگان فلسطینی از سال ۲۰۱۸ به این سو را نیز بررسی خواهد کرد.

شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز روز ۲۷ مه در جدیدترین نشست خود تحقیقات بین‌المللی در مورد نبرد اخیر در نوار غزه را تصویب کرد.

به گفته دولت محلی نوار غزه، در جریان درگیری‌های اخیر ۲۶۰ فلسطینی از جمله افراد مسلح کشته شده‌اند. دولت اسرائیل نیز اعلام کرده که در این کشور ۱۳ نفر از جمله یک نظامی کشته شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه/ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG