لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۰

توفان «بریل» در نواحی کارائیب دست‌کم شش کشته بر جای گذاشت


وزش توفان شدیدی که «بریل» نامگذاری شده است، در جنوب شرقی ناحیه کارائیب دست‌کم شش کشته و خسارات شدیدی به خصوص در نواحی ساحلی به جا گذاشت.

این توفان که به دلیل شدت آن در گروه پنجم و خطرناک‌ترین توفان‌ها طبقه‌بندی شده روز سه‌شنبه ۱۲ تیر جنوب شرقی کارائیب را درنوردید و پیش‌بینی می‌شود که پس از عبور از دریای آزاد کشورهای جامائیکا و جزایر کیمن در غرب کارائیب را فرا بگیرد.

انتظار می‌رفت که از شدت این توفان کاسته شود ولی جدیدترین پیش‌بینی نشان می‌دهد که هنگام عبور از جامائیکا در روز چهارشنبه، عبور از جزایر کیمن در روز پنجشنبه و عبور از شبه جزیره یوکاتان در مکزیک در روز جمعه، شدت آن نزدیک به توفان‌های ویرانگر و مرگبار باشد.

مرکز دیده‌بانی توفان در ایالات متحده هشدار داد که عبور توفان «بریل» بر فراز جامائیکا موجب وزش بادهای خطرناک و مرگبار خواهد شد. نهادهای مسئول در جامائیکا به ساکنان مناطق سیل خیز هشدار داده‌اند که خود را برای تخلیه سریع این مناطق آماده کنند.

اندرو هولنس، نخست‌وزیر جامائیکا، روز دوشنبه در یک سخنرانی تلویزیونی گفت: «ازهمه مردم می‌خواهم که این توفان را یک خطر جدی تلقی کنند. ولی نباید دچار تشویش و اضطراب شویم.»

«بریل» اولین توفان دسته پنجم است که در سال جاری میلادی به دلیل گرمایش بی‌سابقه آب اقیانوس اطلس از راه می‌رسد.

این توفان صبح روز سه‌شنبه در حدود ۵۰۰ کیلومتری جنوب شرقی جمهوری دومینیکن با سرعتی حدود ۲۷۰ کیلومتر در ساعت به سوی غرب و شمال غرب در حال حرکت بود.

در سرتاسر ساحل جنوبی جزیره هیسپانیولا، که قلمرو مشترک هائیتی و جمهوری دومینیکن است، هشدار قرمز اعلام شده است.

پس از عبور این توفان از مناطق جنوب شرقی ناحیه کارائیب واحدهای امداد در حال بررسی میزان خسارات هستند. یکی از نقاطی که در روز اول وزش این توفان به شدت آسیب دیده یکی از جزایر کشور گرنادا به نام کاریاکو است.

به گفته مقامات گرنادا دست‌کم چهار نفر در این کشور جان خود را از دست داده‌اند. وزیر محیط زیست گرنادا گفت واحدهای امداد روز سه شنبه به مناطق آسیب دیده اعزام شده‌اند.

نخست‌وزیر این کشور نیز روز سه‌شنبه در نشستی خبری گفت: «وضعیت بسیار وخیم است. در جزیره کاریاکو انتقال برق کاملاً قطع شده و اکثر ساختمان‌ها و خانه‌ها تخریب شده‌اند. جاده‌های منطقه نیز به دلیل حجم زیاد آوار مسدود شده‌اند.»

او با توجه به محدودیت تردد در مناطق آسیب دیده خاطر نشان کرد که تعداد قربانیان احتمالاً از رقم اعلام شده بیشتر است.

نخست‌وزیر سنت‌وینسنت و گرنادین‌ها، یک کشور جزیره‌ای کوچک در دریای کارائیب، صبح سه‌شنبه وعده داد که دولت خانه‌های تخریب شده را بازسازی خواهد کرد. او افزود که حدود ۹۰ درصد از خانه‌ها در جزیره یونیون تخریب شده و انتظار می‌رود که میزان خسارت در سایر جزیره‌ها نیز در همین حد باشد.

آخرین توفان شدیدی که جنوب شرقی ناحیه کارائیب را درنوردید «ایوان» نام داشت و در سال ۲۰۰۴ در کشور گرنادا ده‌ها کشته به جا گذاشت.

به گفته کارشناسان توفان «بریل» تاکنون چند رکورد به جا گذاشته که یکی از آن‌ها شکل‌گیری توفان در شرقی‌ترین نقطه از بخش استوایی آب‌های اقیانوس اطلس است.

علاوه بر این «بریل» در فاصله ۴۲ ساعت از یک باد موسمی ناحیه حاره به یک توفان شدید بدل شده است که فقط شش مورد دیگر از توفان‌های منطقه‌ای چنین خصوصیتی داشتند وهیچ‌یک از آن‌ها قبل از ماه سپتامبر روی نداده بود.

XS
SM
MD
LG