لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۶

سخنگوی شورای نگهبان: پنج روز دوم بررسی صلاحیت نامزدها را کوتاه می‌کنیم


۸۰ نفر در طول پنج روز ثبت‌نام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای چهاردهمین دوره شدند
۸۰ نفر در طول پنج روز ثبت‌نام، نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای چهاردهمین دوره شدند

سخنگوی شورای نگهبان می‌گوید این نهاد ناظر بر انتخابات ریاست‌جمهوری برای بررسی صلاحیت نامزدها پنج روز فرصت دارد که پنج روز دیگر نیز قابل تمدید است.

طحان نظیف روز دوشنبه ۱۴ خرداد در اظهاراتی که خبرگزاری‌های ایران منتشر کردند، گفت شورای نگهبان «حتماً از پنج روز اول استفاده خواهد کرد. اما بنا داریم پنج روز دوم را کوتاه کنیم تا زمان تبلیغات برای نامزد‌ها بیشتر شود».

به گفته او، هر نامزد برای تأیید صلاحیت نیاز به رای هفت عضو شورای نگهبان دارد و مدعی شد که در انتخابات پیش رو، «گروه‌های مختلف» نامزد خواهند داشت.

شورای نگهبان دارای شش عضو فقیه است که از سوی رهبر جمهوری اسلامی منصوب می‌شوند، و شش حقوقدان که با معرفی رئیس قوه قضائیه به مجلس شورای اسلامی برگزیده می‌شوند.

این شورا در دوره‌های گذشته که نامزدهای زیادی ثبت‌نام کرده بودند، صلاحیت اکثریت آن‌ها را رد کرد. دامنه این ردصلاحیت‌ها حتی به مقام‌های بلندپایه سابق نظیر محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهور، علی لاریجانی، رئیس مجلس، و اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری، کشیده شد.

سخنگوی شورای نگهبان در بخش دیگری از اظهارات خود درباره نحوه رسیدگی به صلاحیت نامزدها و تفاوت آن با دوره‌های پیش گفت: «صلاحیت افراد در هر دوره و انتخاباتی را بررسی می‌کنیم. ملاک‌ها ثابت است، اما ممکن است شرایط نسبت به افراد تغییر یافته باشد؛ یا این‌که ابهامی در گذشته وجود داشته که آن ابهام نیز برطرف شده باشد. ضمن این‌که برخی از اعضای شورای نگهبان نیز تغییر کرده باشند».

انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری ایران برای چهاردهمین دوره قرار است روز هشتم تیرماه برگزار شود و به گزارش وزارت کشور جمهوری اسلامی، ۸۰ نفر در طول پنج روز ثبت‌نام، نامزد این انتخابات شدند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، ۳۸ نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، سه وزیر دولت فعلی، ۱۳ وزیر دولت‌های سابق، یک رئیس سابق مجلس، یک رئیس فعلی مجلس، یک رئیس‌جمهور سابق و چهار زن در این انتخابات ثبت‌نام کرده‌اند.

گزارش‌ها حاکی است که از میان افراد نامزدشده فعلی، حدود ۱۶ نفر در دوره‌های مختلف پیشین نیز کاندیدا شده بودند.

بیش از نیمی از این افراد وابسته به جریان اصولگرا بوده و بقیه دارای گرایش اصلاح‌طلبی و مستقلِ نزدیک به حکومت جمهوری اسلامی هستند.

وزارت کشور اعلام کرده است که اسامی نامزدهای تاییدصلاحیت‌شده روز ۲۲ خرداد اعلام می‌شود.

مهلت تبلیغات نامزدهای تایید صلاحیت‌شده دو هفته و از ۲۳ خرداد تا ششم تیر است. در صورتی که انتخابات به دور دوم کشیده شود، روز ۱۵ تیر برای مرحله دوم تعیین شده است.

در حالی که انتخابات گذشته در ایران شاهد پایین‌ترین میزان مشارکت رای‌دهندگان بود، نهادها و رسانه‌های جمهوری اسلامی با استناد به برخی نظرسنجی‌ها مدعی شده‌اند که بیش از ۵۳ درصد در این دوره از انتخابات شرکت خواهند کرد.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG