لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۲

«بی‌سرپناه ماندن» کودکان روستایی در ایران که تا ۵۰ درجه گرم می‌شود


مدرسه کانکسی کودکان روستای «گو» به گِل نشسته است
مدرسه کانکسی کودکان روستای «گو» به گِل نشسته است

گزارش‌ها از استان سیستان‌و‌بلوچستان حاکی از بروز خطر جانی برای ساکنان روستای «گو» به ویژه کودکان، به‌دلیل نبودن سرپناهی برای فرار از گرمای شدید این منطقه است.

خانه‌ها و همه وسایل زندگی ساکنان این روستا که در شهرستان نیکشهر قرار دارد در سیل فرودین ۱۴۰۳ تخریب شد.

وب‌سایت عصر ایران در گزارشی نوشته است که به این دلیل، مردم این روستا دیگر هیچ «سایبانی برای فرار از گرمای شدید» این منطقه ندارند.

بر اساس این گزارش، «این روستا در جایی واقع شده که هیچ سایه‌ای وجود ندارد. یعنی تنها سایه مردم خانه‌هایشان بود و در تابستان دمای هوا به بیش از ۵۰ درجه می‌رسد. از طرفی روستا صعب العبور است و کسی به آن‌ها سر نمی‌زند.»

این گزارش باتوجه به جمعیت «زیاد» کودکان در این روستا، هشدار داده که آنها «قطعاً نمی‌توانند این گرما را تحمل کنند».

از دست‌رفتن وسايل زندگی از جمله کولر و یخچال از دیگر دلایل این هشدار عنوان شده است.

در ویدئویی که همراه با این گزارش کوتاه، منتشر شده، می‌توان دید کانکسی که قبلاً مدرسه کودکان این روستا بوده، به گل نشسته و آنها دیگر «نه خانه‌ای برای زندگی دارند و نه جایی برای تحصیل».

بر اساس این گزارش، گل‌و‌لای سیل، چاه روستا را هم پر کرده و اهالی در حال حاضر از آب باقی‌مانده از سیل استفاده می‌کنند که در صورت فرورفتن در زمین، آبی هم در این روستا وجود نخواهد داشت.

«عصر ایران» با یک فعال اجتماعی که در محل بوده صحبت کرده و او علت شرایط سخت اهالی این روستا بعد از سیل را «صعب‌العبور» بودن منطقه عنوان می‌کند.

پیش از سیل، از این روستا به عنوان یکی از بکرترین و زیباترین روستاهای ایران نام برده می‌شد.

باتوجه به قرارداشتن روستا در منطقه‌ای سیل‌خیز، مقامات مسئول در حال رایزنی برای یافتن نقطه‌ای جدید و انتقال روستا هستند و به همین دلیل تا آن موقع ساخت‌و‌سازی در روستای گو صورت نخواهد گرفت.

عصر ایران نوشته با این حال اهالی روستا به ویژه کودکان برای زنده‌ماندن نیاز به کمک دارند تا در شرایط بهتری بتوانند خانه‌های جدید خود را در محل تازه بسازند.

XS
SM
MD
LG