لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۷ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

کتابخانه ملی ایران در خود را بر روی «بخش بزرگی از دانشجویان» می‌بندد


کتابخانه ملی ایران
کتابخانه ملی ایران

کتابخانه ملی ایران در تازه‌ترین تغییرات مدیریتی خود با تدوین آئین‌نامه‌ای عضویت بخش بزرگی از گروه‌های دانشجویی و پژوهشی را با محدودیت‌هایی روبرو کرده که رسانه‌های داخلی ایران آن را «عجیب» توصیف کرده‌اند.

خبرگزاری ایلنا روز یکشنبه ۲۰ خرداد با بیان اینکه در آئین‌نامه جدید نسبت به سال گذشته «محدودیت‌های زیادی» برای قشرهای مختلف دانشگاهی تعیین شده، نوشت از این پس «امکان عضویت دانشجویان کارشناسی ارشد بدون پایان‌نامه در کتابخانه ملی دیگر فراهم نیست».

بر این اساس، کارت دانشجویان کارشناسی ارشد که اکنون در این کتابخانه عضویت دارند نیز «تمدید نخواهد شد»، همچنین به نویسندگان کتاب و مقاله نیز «عضویت داده نمی‌شود».

این خبرگزاری همچنین اعلام کرد حداکثر مدت عضویت «حتی برای عضویت پژوهشی» در این کتابخانه یک سال اعلام شده و تمدید نمی‌شود.

از جمله محدودیت‌های تعیین شده دیگر می‌توان به ممنوع بودن «توزیع نظرسنجی، نامه و دعوت به تجمع (حتی خیریه)» در این کتابخانه اشاره کرد.

خبرگزاری ایلنا در انتها نوشت: «به نوعی می‌توان اینگونه تلقی کرد که مطابق آیین‌نامه جدید؛ محدودیت از مطالعه شیفت شب به محرومیت از مطالعه برای همه تبدیل شده است.»

اشاره این خبرگزاری به تغییراتی است که از آذرماه ۱۴۰۱ و در میانه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» آغاز شد.

در آن زمان مدیریت کتابخانه ملی پس از انتشار تصاویر کاربران این کتابخانه بدون رعایت حجاب اجباری و تعلیق عضویت برخی از اعضای این کتابخانه، شیفت شب این کتابخانه را تعطیل کرد.

جمعی از اعضای کتابخانه ملی ایران نیز در بهمن ۱۴۰۱ در بیانیه‌ای ضمن اعتراض به «احکام تعلیق» تعدادی از زنان عضو این کتابخانه به خاطر عدم رعایت «حجاب اجباری»، این احکام را تشدید «آپارتاید جنسیتی» از سوی جمهوری اسلامی خوانده و هدف حکومت این چنین اقداماتی را «حذف خزنده زنان» عنوان کردند.

XS
SM
MD
LG