لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۰

واکنش تهران به تمدید برخی معافیت‌ها از سوی آمریکا؛ «توافق‌هایی حاصل شده است»


پرچم جمهوری اسلامی ایران؛ عکس آرشیوی است
پرچم جمهوری اسلامی ایران؛ عکس آرشیوی است

در پی اعلام تمدید برخی معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه اتمی ایران از سوی دولت آمریکا، حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۱۶ بهمن، با اشاره به روند مذاکرات احیای برجام گفت که «در برخی از بخش‌ها توافق‌هایی حاصل شده است».

او بدون ذکر جزئیات این «توافق‌ها» تصریح کرد که جمهوری اسلامی ایران همچنان به دنبال دریافت «تضمین‌های ملموس» از طرف‌های غربی برای پایبندی به تعهدات‌شان است.

رسانه‌های آمریکایی اوایل بامداد شنبه گزارش دادند که دولت آمریکا به کنگره اطلاع داده است برخی از معافیت‌های تحریمی ایران را بازگردانده است تا «زمینه بازگشت متقابل به برجام فراهم شود».

به موجب این معافیت‌ها، شرکت‌های روسی، چینی و اروپایی اجازه خواهند یافت برای همکاری با پروژه‌های غیرنظامی ایران در نیروگاه اتمی بوشهر، آب سنگین اراک و رآکتور هسته‌ای تهران فعالیت کنند.

این معافیت‌ها در سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۰ به عنوان بخشی از سیاست «فشار حداکثری» علیه ایران در دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا، لغو شد.

با این حال، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران، در واکنش به تمدید معافیت‌ها توسط آمریکا روز شنبه گفت که چنین اقدامی «کافی» نیست.

او بار دیگر تاکید کرد که آن‌چه ایالات متحده باید انجام دهد لغو همه تحریم‌ها اعم از هسته‌ای و غیر از آن است.

در همین حال، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در گفت‌وگو با شبکه العربیه اعلام کرده است که مذاکرات هسته‌ای با ایران در مسیر درستی قرار دارد، اگرچه «تاکنون هیچ توافقی در این زمینه حاصل نشده است».

به گفته مدیرکل آژانس، دستیابی به توافق ظرف چند روز آینده «موضوعی سخت و پیچیده است، اما ناممکن نیست».

تاکنون هشت دور از گفت‌وگوهای غیرمستقیم آمریکا و ایران با هدف بازگشت متقابل به توافق برجام و از سرگیری پایبندی ایران به تعهدات خود، با حضور دیگر شرکای برجام در وین انجام گرفته است.

آقای گروسی با ابراز نگرانی از وجود مواد هسته‌ای اعلام نشده در تاسیسات اتمی ایران هشدار داد که بدون تعهد ایران و همکاری‌‌ همه ‌طرف‌های مذاکرات وین، توافقی حاصل نخواهد شد.

دیپلمات‌های ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر بارها اعلام کرده‌اند که مذاکرات وارد آخرین مرحله شده است و باید تصمیمات سیاسی گرفته شود و یکدیگر را متهم می‌کنند که با پرهیز از چنین تصمیماتی، مانع رسیدن به توافق هستند.

با استفاده از گزارش‌های خبری ایسنا، ایرنا، العربیه و گزارش‌های پیشین رادیوفردا/ آ. ت./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG