لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۴ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا: حمایت ایران از گروه‌های تروریستی در منطقه ادامه یافته است


ورودی ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا
ورودی ساختمان وزارت امور خارجه آمریکا

وزارت خارجه ایالات متحده در گزارش سالانه خود درباره تروریسم می‌گوید که جمهوری اسلامی ایران در سال ۲۰۲۰ همچنان به پشتیبانی و حمایت از گروه‌های تروریستی و تندرو در خاورمیانه ادامه داده است.

در مقدمه این گزارش آمده است که به‌رغم دستاوردهای قابل توجه آمریکا و متحدانش درمبارزه با سازمان‌های تروریستی در سال ۲۰۲۰، تروریسم به بخش‌های بیشتری از کشورهای جهان گسترش يافته است.

در بخش مربوط به ایران تصریح شده است که اقدام‌های جمهوری اسلامی در راستای تامین مالی و تسلیحاتی گروه‌های تندرو در بحرین، عراق، لبنان، سوریه، یمن و مناطق فلسطینی نظیر حزب‌الله لبنان، حماس و حوثی‌های یمن متوقف نشده است.

بر اساس این گزارش، تعدادی از رهبران ارشد گروه القاعده در حال حاضر ساکن ایران هستند و از آن‌جا فعالیت‌های تروریستی این گروه را اداره می‌کنند.

نیروی قدس به عنوان بازوی برون‌مرزی سپاه پاسداران، کماکان ارگان اصلی حمایت مالی، نظامی و مستشاری حکومت ایران از گروه‌های تروریستی برای طراحی و اجرای عملیات در سراسر دنیا به شمار می‌رود.

دراین گزارش شاخص‌ترین تهدیدهای تروریستی به ترتیب فعالیت شاخه‌های «خلافت اسلامی» در نقاط مختلف خاورمیانه و آفریقا و گسترش آن به افغانستان و آسیای میانه، فعاليت شبکه القاعده در نقاط مختلف جهان، حمایت حکومت ایران از فعالیت گروه‌های تروریستی در منطقه و در سطح جهان و افزایش تهدیدهای تروریستی ناشی از فعالیت گروه‌های نژادپرست و قومیت‌محور معرفی شده‌اند.

یکی از دستاورد‌هایی که در اين گزارش بر آن تاکید شده است، تحکیم ائتلاف بین‌المللی علیه گروه «خلافت اسلامی» موسوم به داعش و شاخه‌های آن در کشورهای خاورمیانه، آسیا مرکزی و قاره آفریقاست. تعداد کشورهایی که به این ائتلاف پیوسته‌اند اکنون به ۸۳ کشور رسیده است.

به گفته وزارت خارجه آمریکا، این ائتلاف همزمان با تثبیت پیروزی‌های خود بر گروه «خلافت اسلامی» در عراق و سوریه می‌کوشد مبارزه با شاخه‌های این گروه در ناحیه ساحل و غرب آفریقا را توسعه دهد و تقویت کند.

دولت آمریکا در مارس ۲۰۲۰ امیر محمد سعید عبدالرحمان، رهبر جدید داعش، را در فهرست ویژه تروریسم بین‌المللی قرار داد.

بر این اساس، در نتیجه عملیات نظامی که به فرماندهی آمریکا انجام شده است، قاسم الریمی، رهبر گروه القاعده در شبه جزیره عربستان و چند فرمانده ارشد اين شبکه تروريستی در سوریه کشته شدند.

این گزارش می‌افزاید که دولت آمریکا در ادامه مقابله با تروریسم مورد حمایت حکومت‌ها چند گروه مورد حمايت جمهوری اسلامی ایران از جمله گروه شیعه «عصائب اهل حق» در عراق و گروه «سرایا المختار» در بحرین را تحریم کرده‌است. گروه اخیر متهم به توطئه برای حمله به پرسنل آمریکایی در بحرین است.

این گزارش می‌افزاید که ۹ کشور غربی و اروپایی در سال ۲۰۲۰ تمامی اجزا و شاخه‌های حزب‌الله لبنان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دادند و هر گونه فعالیت در حمایت از این گروه را در خاک خود ممنوع کردند. سال ۲۰۱۹ نیز چهار کشور دیگر اقدامی مشابه انجام داده بودند.

با توجه به افزایش فعالیت گروه‌هایی که به بهانه‌های نژادی و یا قومی دست به خشونت می‌زنند وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۰ برای اولین بار یک گروه طرفدار برتری نژاد سفید را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داد.

این گروه به نام «جنبش امپراطوری روسیه» همراه با سه تن از رهبران آن، آوریل پارسال در فهرست گروه‌های تروریستی قرار گرفتند.

همچنین براساس پژوهش بخش ضد تروریسم شورای امنیت سازمان ملل، فعالیت گروه‌های راست افراطی که معمولا در پوشش مسائل نژادی و قومی دست به خشونت می‌زنند در پنج سال گذشته ۳۲۰ درصد افزایش یافته است.

شواهد نشان می‌دهد که این گروه‌ها در کشورهای مختلف با یکدیگر ارتباط بهتری برقرار کرده‌اند. برای مثال گروه‌های راست افراطی آمریکا تماس خود را با افراد و گروه‌های همفکر در اروپا تقویت کرده‌اند و تبلیغات راست افراطی خشونت‌طلب در سطح جهان بیش از پیش هماهنگ شده است.

با استفاده گزارش سالانه وزارت خارجه آمریکا و گزارش‌های رادیو فردا/ ش.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG