لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۵۳

تنش ایران و اسرائیل؛ بورس تهران برای ششمین روز متوالی ریزش کرد


بازار سهام تهران در واکنش به خطر احتمال حمله نظامی اسرائیل، برای ششمین روز کاری متوالی، منفی بسته شد.

شاخص کل بورس روز شنبه ۱۴ مهر با کاهش هشت هزار و ۱۲۳ واحدی به سطح دو میلیون و ۱۰۶ هزار واحدی رسید؛ درحالی که سازمان بورس برای کنترل هیجان معاملات، دامنه نوسان قیمت‌ها را پس از کشته شدن سیدحسن نصرالله، دیبرکل حزب‌الله لبنان، از سه درصد به مثبت و منفی یک درصد کاهش داده بود.

مداخله سازمان بورس با اعمال محدودیت دامنه نوسان در روزهای گذشته باعث شده تا ارزش معاملات خرد بورس به کمترین میزان خود در یک و نیم ماه اخیر برسد.

هرچند واکنش بازار سرمایه به افزایش خطر حمله نظامی با محدود کردن دامنه نوسان تا حدودی کنترل شده اما بیش از هشتاد درصد نمادهای بورسی در «صف فروش» قفل شده‌اند و حجم معاملات در آن‌ها به حداقل رسیده است.

رئیس سازمان بورس روز شنبه در واکنش به افت شاخص کل بورس گفت: «سهامدار خرد کوتاه مدت نگاه می‌کند و حق دارد که نگران سرمایه‌اش باشد. ما باید به بازار آرامش دهیم».

حجت‌اله صیدی وعده داده است که «بازار رشد خواهد کرد و مسائلی که در بازار اختلال ایجاد می‌کند حل می‌شود. باید با صبر تصمیم گیری کنیم و ارامش دهیم».

با این وجود سهامدارانی که در روزهای گذشته قصد فروش سهم خود را دارند، به دلیل محدودیت دامنه نوسان و شکل‌گیری صف‌های فروش، موفق به خروج از معاملات نشدند.

رئیس سازمان بورس در پاسخ به این پرسش که نوسان یک درصدی تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفته است: «شرایط تا حدی بی ثبات است و ریسک سیستماتیک بازار در چند روز گذشته افزایش پیدا کرده ‌است. تا زمانی که این ریسک سیستماتیک کاهش پیدا نکند و شرایط بین‌الملل آرام نشود، این شرایط احتیاطی در بازار ادامه پیدا می‌کند اما به محض اینکه علائمی از کاهش این شرایط بی ثبات ببینیم، دامنه نوسان به حالت طبیعی خود برمی‌گردد».

بازار ارز هم هم‌زمان با بالا گرفتن تنش‌ها در دچار نوسان شده است.

قیمت دلار در بازار آزاد پس از افزایش تنش‌های سیاسی در روزهای گذشته تا ۶۲ هزار و ۷۵۰ تومان افزایش پیدا کرد اما شنبه با کاهش نسبی به ۶۲ هزار و ۴۰۰ تومان رسیده است.

در این شرایط فعالان بازار ارز از افزایش قابل‌توجه تزریق دلار و حضور پررنگ بازارساز برای کنترل قیمت‌ها خبر داده‌اند؛ اقدامی که احتمالا به دستور مستقیم مسعود پزشکیان، رئیس جمهور ایران انجام شده است.

خبرگزاری تسنیم در این زمینه مدعی شده است مسعود پزشکیان به محض بازگشت به ایران از قطر، به دو عضو دولت برای مراقبت از بازارها «دستور ویژه» داده است.

بر اساس این دستور، عبدالناصر همتی، وزیر اقتصاد، و محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، ماموریت مداخله در بازارها و کنترل نوسانات را به عهده گرفته‌اند.

برخی رسانه‌های داخل ایران نیز ادعا می‌کنند بانک مرکزی برای یک «مداخله بزرگ» در حال برنامه‌ریزی است و صد میلیون درهم برای تزریق به بازار ارز در روزهای آینده در نظر گرفته است.

XS
SM
MD
LG