لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۸

دعوت ایران از پاکستان برای ملحق شدن به هند در پروژه چابهار


محمد جواد ظریف در جریان سفرش به اسلام آباد
محمد جواد ظریف در جریان سفرش به اسلام آباد

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران در سفر به پاکستان، از این کشور دعوت کرد که به پروژه توسعه بندر چابهار که توسط هند در حال انجام است، ملحق شود.

در همین زمینه خبرگزاری آسوشیتدپرس طی گزارشی این دعوت را «شگفت انگیز» خوانده و می نویسد که هند، رقیب پاکستان، اصولا به این خاطر بخشی از پروژه چابهار را توسعه می دهد که با دور زدن پاکستان بتواند با افغانستان و کشورهای آسیای میانه رابطه تجاری داشته باشد.

بندر چابهار تقریبا در ۱۰۰ کیلومتری بندر گوادر پاکستان است که توسط چین توسعه می یابد. هند به هر دو کشور چین و پاکستان بعنوان رقیب نگاه می کند. هند متعهد شده است که ۵۰۰ میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری کند و نوامبر سال گذشته اولین محموله کالای خود را از طریق همین بندر در دریای عمان به افغانستان صادر کرد.

در همین زمینه روزنامه تاون پاکستان نیز گزارش داده است که «ظریف تلاش کرد تا نگرانی‌های پاکستان در مورد مشارکت هند در این بندر را کاهش دهد. وی همچنین از چین نیز دعوت کرد که در توسعه بندر چابهار مشارکت کند».

شاهد خاقان عباسی، نخست وزیر پاکستان نیز در دیدار با ظریف گفت که برای افزایش مبادلات سالانه تجاری دو کشور به ۵ میلیارد دلار تا ۲۰۲۱ اقدام جدی شود.

این گزارش به تمجید محمد جواد ظریف از «به اشتراک گذاری به موقع اطلاعات امنیتی پاکستان با ایران» اشاره کرده که می گوید «دو تروریست انتحاری که اخیرا قصد ورود به خاک ایران را داشتند با همکاری پاکستان دستگیر شدند».

سپاه پاسداران ۲۱ اسفندماه گزارش داده بود که دو تروریست انتحاری در خودروی حامل مهمات قصد حمله «انتحاری» به یکی از پاسگاه‌های مرزی در سراوانِ استان سیستان و بلوچستان را داشت اما این حمله «ناکام ماند» و راننده خودرو و یک مهاجم دیگر کشته و دو نیروی بسیج زخمی شدند. در این اطلاعیه آمده که همزمان یک فرد مسلح که «در نزدیک شدن به پاسگاه ناکام مانده بود، جلیقه انتحاری خود را منفجر» و کشته شده است.

آسوشیتدپرس می نویسد که سال گذشته چندین فرد مسلح به نیروهای مرزبانی ایران حمله کرده و ۱۰ مرزبان ایران را کشتند. ظریف در این زمینه گفت که تروریستها هنوز هم یک مرزبان ایرانی را به گرو گرفته اند و از پاکستان خواست که در آزادی وی کمک کند.

این گزارش می افزاید که مقامات رسمی هنوز دقیقا اعلام نکرده اند که چه گروهی پشت این حمله بودند.

بر اساس این گزارش، محمد جواد ظریف درباره اعزام یک هزار نیروی نظامی پاکستانی به عربستان، یا انتساب رئیس سابق ارتش پاکستان به فرماندهی قوای «اتحاد علیه تروریسم» به رهبری عربستان که ایران را در بیرون از اتحاد قرار داده، توضیحی نداد.

مقامات پاکستان می گویند که نیروهای نظامی آنها برای تعلیم نیروهای نظامی عربستان سعودی در جنگهای کوهستانی اعزام شده اند و وارد جنگ یمن نمی شوند.

آسوشیتدپرس می افزاید که عربستان به ایران بعنوان رقیب در خاورمیانه نگاه می کند و دو کشور در موضوعاتی مانند سوریه و یمن روی در روی هم ایستاده اند.

آقای ظریف در پاکستان گفت که ایران برای بازگشت ثبات به منطقه «پیشنهاد مذاکره» به عربستان داده است، اما اگر دولت ریاض خواستار «سیاست تقابل» باشد، این موضوع به جایی نخواهد رسید.

به استناد گزارش هایی از خبرگزاری آسوشیتدپرس، روزنامه پاکستانی تاون، خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا/ د.خ.
XS
SM
MD
LG