لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۰

طالبان گمرک اسلام‌قلعه در مرز با ایران را تصرف کرد؛ تجارت مرزی دو کشور متوقف شد


نمایی از ورودی گمرک اسلام‌قلعه در نزدیکی مرز ایران
نمایی از ورودی گمرک اسلام‌قلعه در نزدیکی مرز ایران

همزمان فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نیروهای طالبان را در حال احوالپرسی با مرزبان‌های ایرانی در نزدیکی این گمرک نشان می‌دهد.

خبرگزاری ایرنا عصر پنجشنبه ۱۷ تیرماه خبر داد که نیروهای طالبان گمرک اسلام‌قلعه در مرز هرات با ایران را به تصرف خود در آورده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز در همین روز به نقل از یک مقام دولت افغانستان که نخواست نامش فاش شود، خبر تصرف این ناحیه به دست طالبان را تایید کرد.

همزمان فیلم‌هایی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نیروهای طالبان را در حال احوالپرسی با مرزبان‌های ایرانی در نزدیکی این گمرک نشان می‌دهد.

تلویزیون عرب زبان «العالم» وابسته به صداوسیمای جمهوری اسلامی گزارش داده که مرزبانان مرزی افغانستان برای فرار از دست طالبان به ایران پناه آورده‌اند.

ایرنا به نقل از یک خبرنگار افغان در هرات گزارش داده که «پس از فرار نیروهای افغان و کارمندان گمرک، مردم وارد گمرک هرات شده‌اند».

در همین حال، خبرگزاری ایسنا به نقل از مسئولان گمرک ایران خبر داد که به دلیل تحولات امروز افغانستان، تجارت ایران با این کشور در مرز «دوغارون» و «ماهیرود» متوقف شده است.

روح‌الله لطیفی، سخنگوی گمرک ایران، گفته که از عصر پنجشنبه و «متاثر از تحولات صورت گرفته در افغانستان در اسلام‌قلعه ولایت هرات در نزدیک مرز مقابل دوغارون خراسان رضوی و بندر ابونصر فراهی در ولایت فراه افغانستان در مقابل مرز ماهیرود در خراسان جنوبی، روند تجارت کشور با افغانستان متوقف شد».

او از تجار و بازرگانان خواسته است تا «اطلاع ثانوی» از ارسال محموله‌های تجاری خود به مرزهای «دوغارون» و «ماهیرود» خودداری کنند.

گزارش‌ها حاکی است که میزان صادرات ایران به افغانستان حدود «چهار میلیارد دلار» است و صادرات افغانستان به ایران نیز بین ۴۰ تا ۵۰ میلیون دلار است.

مواد غذایی، کفش، فرش ماشینی و محصولات چرمی بیشترین اقلام صادراتی ایران را به افغانستان تشکیل می‌دهد.

آن‌گونه که سخنگوی گمرک ایران گفته است در حال حاضر فقط مرز میلک در استان سیستان‌وبلوچستان باز است.

تصرف دو شهر هرات توسط طالبان

در همین حال، خبرگزاری رویترز گزارش داده که گروه طالبان روز پنجشنبه با حمله به برخی از مناطق ولایت هرات پنج شهر را بدون درگیری تصرف کردند.

گروه طالبان از اواسط اردیبهشت‌ماه امسال حملات تهاجمی خود را در چند جبهه مهم آغاز کرد و اکنون مدعی است که بیش از ۸۰ ولسوالی از مجموع ۴۲۱ ولسوالی افغانستان را در اختیار دارد.

تشدید حملات طالبان همزمان شده است با خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از افغانستان که پس از نزدیک به دو دهه صورت می‌گیرد.

تصرف مناطق مرزی افغانستان با ایران توسط نیروهای طالبان همزمان با نشست مشترک نمایندگان این گروه و دولت افغانستان در تهران صورت می‌گیرد. دو طرف روز پنجشنبه با انتشار بیانیه‌ای مشترک، از تصمیم برای بحث درباره «مکانیزم گذار از جنگ به صلح دائمی، نظام اسلامی مورد توافق و نحوه دستیابی به آن در نشست بعدی» خبر دادند.

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های ایران، نمایندگان طرفین همچنین تأکید کرده‌اند که «جنگ راه‌حل مسئله افغانستان نبوده و همه تلاش‌ها باید در راستای رسیدن به راه حل سیاسی باشد».

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا، ایسنا، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG