لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا: به توافق اتمی با ایران «بسیار نزدیکیم»


جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا
جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز شنبه، ششم فروردین، در کنفرانس بین‌المللی دوحه گفت که ایران و قدرت‌های جهانی به احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ موسوم به برجام بسیار نزدیک هستند.

اظهار نظر آقای بورل در حالی منتشر می‌شود که انریکه مورا، هماهنگ‌کننده اروپایی مذاکرات احیای برجام در وین، قرار است روز شنبه، ششم فروردین، وارد تهران شود.

آقای مورا شامگاه جمعه در توییتی ضمن اعلام این خبر، هدف از این سفر را «تلاش برای رفع شکاف‌های باقی‌مانده در مذاکرات وین» عنوان کرد و گفت که «خیلی چیزها در مخاطره است» و «ما باید این مذاکرات را به نتیجه برسانیم».

همزمان با گمانه‌زنی‌ها از به نتیجه رسیدن مذاکرات احیای برجام، ایران و آمریکا در هفته‌های اخیر برای بازگشت متقابل دو کشور به تعهدات‌شان در چارچوب برجام، بارها توپ را به زمین یکدیگر انداخته‌اند.

از جمله وزیر خارجه جمهوری اسلامی هفته گذشته گفته بود که اگر آمریکا عمل‌گرایانه رفتار کند، رسیدن به توافق کار دشواری نخواهد بود.

اما در این میان موضوع دیگری که بر تداوم روند مذاکرات وین بسیار اثر گذاشت، درخواست روسیه از ایالات متحده بود که بر اساس آن تحریم‌های اعمال‌شده بر مسکو به دلیل تهاجم این کشور به اوکراین نباید بر تجارت این کشور با ایران تأثیر بگذارد.

بار آخر که جوزپ بورل خبر از پایان تقریبی مذاکرات و رسیدن به توافق داده بود، سرگی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، این خواسته خود را مطرح کرد و کار توافق باز دست‌کم چند هفته به تاخیر افتاد.

در همین حال بر اساس گزارش‌های منتشرشده، جمهوری اسلامی برای نهایی شدن توافق با آمریکا، چند شرط از جمله خروج سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی آمریکا، تعهد واشینگتن به عدم خروج دوباره از برجام و رفع همه تحریم‌های ایالات متحده را مطرح کرده است.

آمریکا در مورد خروج سپاه از فهرست تروریستی خود موضع مشخصی اعلام نکرده و تنها گفته است که آن را بررسی می‌کند. اما دو درخواست دیگر تهران را رد کرده است، به‌ویژه در رابطه با عدم خروج دوباره واشینگتن از برجام، دولت بایدن عنوان کرده است که نمی‌تواند به‌ جای دولت‌های بعدی آمریکا تصمیم بگیرد.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده، روز دوم فروردین گفته بود که پس از نزدیک به یک‌ سال مذاکره، «اکنون برعهده ایران است تا تصمیماتی را که ممکن است دشوار باشد اتخاذ کند».

XS
SM
MD
LG