لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

تقدیر گانتز از تصمیم «تاریخی» بحرین برای علنی کردن همکاری‌های دفاعی با اسرائیل‎


بنی گانتز در بحرین
بنی گانتز در بحرین

وزیر دفاع اسرائیل که روزهای ۱۳ و ۱۴ بهمن در چارچوب نخستین سفر رسمی و علنی به منامه سفر کرد، تصمیم پادشاه بحرین را برای علنی کردن همکاری‌های امنیتی و نظامی با اسرائیل «شجاعانه» نامید و از آن تقدیر کرد.

بنی گانتز شامگاه ۱۴ بهمن پس از امضای تفاهم‌نامه امنیتی میان اسرائیل و بحرین گفت که دو کشور از سال‌ها قبل روابط داشته‌اند، اما علنی کردن همکاری امنیتی فیمابین، نیازمند شجاعتی است که پادشاه بحرین از خود نشان داد.

وی گفت که پادشاه بحرین اصرار به برگزاری علنی و آشکار این همکاری داشته است.

به گفته ژنرال گانتز، حضور او در مقام وزیر دفاع اسرائیل در سفر رسمی به منامه، «یک مقطع تاریخی» است و همکاری‌های آشکار به طرفین امکان خواهد داد تا با قدرت بیشتری با تهدیدات مشترک مقابله کنند.

او اضافه کرد که باید جبهه کشورهای میانه‌رو را تقویت کرد و با برقراری مناسبات رسمی، امکان همکاری در برابر تهدیدات مشترک فراهم شده است.

وزیر دفاع اسرائیل اظهار داشت که این روابط در واقع میوه پیمان صلح ابراهیم است و ثمرات بیشتر آن در دهه آینده، منطقه را به طرز خیره‌کننده‌ای توسعه خواهد داد.

بحرین که یادداشت تفاهم آن از سوی عبدالله بن‌حسن النعیمی، وزیر دفاع، با همتای اسرائیلی‌اش امضا شد، با وجود برگزاری آیین علنی در این باره، از صدور بیانیه در خصوص ماهیت همکاری امنیتی با اسرائیل خودداری کرده است.

به نوشته روزنامه تایمز اسرائیل، این اتحاد در زمانی تشکیل می‌شود که آمریکا و روسیه درگیر بحران اوکراین هستند و کشوری مانند بحرین، برای تامین امنیت خود، همکاری با اسرائیل را می‌طلبد.

این روزنامه افزود که دیدار وزیر دفاع اسرائیل از بحرین همچنین پیامی صریح به ایران است که «اتحاد منطقه‌ای علیهش به صورت آشکار و فزاینده در حال شکل گرفتن است».

تایمز اسرائیل نوشته که هواپیمای نظامی حامل بنی گانتز با عبور از آسمان عربستان به منامه رسید؛ جایی که تا سواحل ایران تنها ۲۰۰ کیلومتر فاصله دارد.

بنا به تایید وزیر دفاع اسرائیل، سفر او به منامه، علنی کردن روابطی است که این کشور با سران بحرین در سال‌های طولانی داشته، اما تا پیش از عادی‌سازی روابط دو کشور در یک سال و نیم پیش پنهان مانده بود.

رسانه‌های اسرائیل بر این امر که جمهوری اسلامی ایران دشمن مشترک و کلیدی اسرائیل و بحرین است، تاکید کرده‌ و یادآور شدند که رژیم ایران طی سال‌ها از شماری از گروه‌های انقلابی در بحرین حمایت کرده است.

با این حال، به نوشته تایمز اسرائیل، گروه‌های نیابتی مورد حمایت ایران، مانند حوثی‌های یمن، تا حال تهدید عملی علیه امنیت بحرین نبوده‌ و این کشور از این نوع تعرض‌ها در امان مانده است.

این در حالی است که شاخه نظامی حوثی‌ها، انصارالله یمن، در سه هفته اخیر، و از جمله در زمانی که بنی گانتز در سفر به بحرین بود و همچنین همزمان با حضور رئیس جمهوری اسرائیل در ابوظبی، به حملات راکتی و پهپادی به امارات متحده عربی، شریک امنیتی دیگر اسرائیل در خلیج فارس، اقدام کرد.

هفته گذشته سفرهای مقامات ارشد اسرائیل به امارات و بحرین نشان داد که این همسایگان جنوبی ایران، هر چه بیشتر به میزبانان اسرائیل در کشورهای‌شان مبدل می‌شوند.

همزمان اعلام شد که امارات و بحرین به خرید سامانه‌های ضد راکتی گنبد آهنین و تجهیزات نظامی دیگر از اسرائیل ابراز علاقه کرده‌اند.

به نوشته تایمز اسرائیل، فروش تسلیحات اسرائیلی به بحرین، به دنبال یادداشت تفاهمی که روز پنج‌شنبه امضا شد، آسان‌تر شده و دولت نفتالی بنت، «به طور جدی» این امر را بررسی می‌کند.

بنی گانتز در جمع خبرنگاران در منامه با تایید کلید خوردن فروش علنی تسلیحات اسرائیلی به بحرین گفت: «از این پس گفت‌وگوها و حضور ما در زمینه همکاری و صنایع دفاعی در بحرین افزایش خواهد یافت و راه حل‌ها و یاری‌هایی را ارائه خواهیم کرد که با نیازهای امنیتی بحرین متناسب باشد.»

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پیشتر به بحرین و سایر امیرنشین‌ها نسبت به بازکردن پای اسرائیل در منطقه هشدار داده است.

وزیر خارجه ایران نیز روز ۱۳ بهمن در تماس تلفنی با همتای اماراتی خود، بار دیگر به سران این کشور توصیه کرد که از نزدیکی با اسرائیل دوری کنند. حسین امیرعبداللهیان به عبدالله بن ‌زاید آل‌نهیان گفت که حضور اسرائیل در منطقه «تهدیدی برای کل کشورها است».

اما آغوش باز سران امیرنشین‌ها به روی ارشدترین مقامات سیاسی و نظامی اسرائیل و افزایش توافق‌ها، از جمله در عرصه امنیتی، احتمالا نشان می‌دهد که سران اکثر کشورهای خلیج فارس برای امنیت خود، همکاری با اسرائیل را ترجیح داده‌اند.

سنتکام، ستاد مرکزی ارتش آمریکا نیز این هفته خبر داد که یک رزمایش بزرگ دریایی با فرماندهی آمریکا و مشارکت اسرائیل، بحرین، عمان، عربستان و امارات و کشورهای دیگر در منطقه برگزار می‌شود.

XS
SM
MD
LG