لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
دوشنبه ۱۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۲۶

افزایش تلفات حمله به جنین؛ مقام اسرائیلی: ایران پشت بسیاری از عوامل تروریستی است


حمله تازه به اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن
حمله تازه به اردوگاه جنین در کرانه باختری رود اردن

با وارد شدن حملات ارتش اسرائیل به اردوگاه آوارگان جِنین در کرانه باختری به روز دوم، یک مقام ارشد اسرائیلی در گفت‌وگو با رادیو فردا، جمهوری اسلامی را عامل بزرگ بروز این تنش‌ها اعلام کرد.

این مقام اسرائیلی به رادیو فردا گفت که «ایران پشت بسیاری از عوامل تروریستی در یهودیه و سامره در کرانه باختری است. ایرانی‌ها هم از لحاظ فیزیکی و هم از نظر مالی تعداد زیادی از عوامل عملیاتی را تأمین مالی می‌کنند و آموزش می‌دهند. بخشی از این آموزش شامل دانش کامپیوتری نیز می‌شود.»

او که نخواست نامش فاش شود، افزود که «ما در همه نوع فعالیت‌ها شاهد این قضیه بوده‌ایم، افراد به خارج از کشور پرواز می‌کنند، در ایران تمرین می‌کنند و برمی‌گردند.»

این مقام ارشد اسرائیلی اضافه کرد که «ما در حال رسیدگی به این موضوع هستیم، اطلاعات بسیار خوبی داریم که این موارد را می‌بیند و می‌داند که چگونه آنها را چه در داخل کشور اسرائیل و چه در خارج از آن در خاورمیانه مدیریت کند. هرجا تروریسم ایرانی را می‌بینیم، به آن رسیدگی می‌کنیم.»

سربازان اسرائیلی تا نیمروز دوشنبه هنوز در اردوگاه جنین مشغول پیشروی بودند. این بزرگترین عملیات ارتش اسرائیل در ناحیه جنین طی بیش از یک سالی است که از تشديد خشونت در اين منطقه می‌گذرد.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطینی خبر داد که روز دوشنبه ۱۲ تیر ، در حملات ارتش اسرائیل به اردوگاه جنین در مناطق اشغالی کرانه باختری ۱۰ فلسطینی کشته شده‌اند و یک نفر نیز در رام‌الله جان خود را از دست داده است.

این وزارتخانه همچنین خبر داد که در جریان عملیاتی که اسرائیل در روز اخیر آغاز کرده، ۱۰۰ نفر نیز زخمی شده‌اند که حال ۲۰ تن از آنها وخیم گزارش می‌شود. بنابر گزارش‌ها، ۳۰۰۰ نفر نیز در این دو روز مجبور به گریز از اردوگاه پناهندگان جنین شده‌اند.

در همین حال آژانس‌های سازمان ملل نسبت به گستردگی حمله اسرائیل ابراز نگرانی کرده و افزوده‌اند که از دسترسی امدادگران به مجروحان بدحال جلوگیری می‌شود.

ارتش اسرائیل می‌گوید هدف این حملات که در آن از پهپاد استفاده شده و صدها سرباز در آن شرکت دارند، مواضع و پناهگاه‌های پیکارجویان فلسطینی است.

در این مدت ده‌ها فلسطینی و چندین اسرائیلی کشته شده‌اند و به نظر می‌رسد که دولت اسرائیل تحت فشار بخشی از افکار عمومی این کشور برای مقابله با پیکارجویان فلسطینی مستقر در جنين عملیات روز دوشنبه را آغاز کرده است.

علاوه بر فلسطینیان، دولت های مصر و اردن و ۵۷ کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی حمله اسرائیل به جنین را محکوم کرده‌اند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل گفت عملیات «طبق برنامه پیش می‌رود» ولی به زمان پایان آن اشاره نکرد.

سخنگوی ارتش اسرائیل گفت یک تیپ در این عملیات شرکت دارد و از پهپادهای رزمی نیز در حمله بهره گرفته شده است. شمار افراد یک تیپ معمولا حدود دو هزار نفر است.

سخنگوی ارتش اسرائیل افزود که هر چند در هفته‌های اخیر حملات هوایی پراکنده‌ای در مناطق اشغالی کرانه باختری انجام شده است ولی عملیات روز دوشنبه بزرگترین تهاجم نظامی اسرائیل به این مناطق از پایان خیزش فلسطینیان (انتفاضه) در سال۲۰۰۶ است.

لین هیستینگ، هماهنگ‌کننده فعالیت‌های بشردوستانه سازمان ملل در مناطق فلسطینی در توئیتی نوشت: «به شدت نگران ابعاد عملیات نظامی اسرائیل» در یک محدوده پرجمعیت مثل اردوگاه جنین است. او افزود که نهادهای سازمان ملل ارسال کمک‌های بشردوستانه را شتاب بخشیده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فلسطینی «وفا»، ارتش اسرائیل راه‌های داخل اردوگاه جنین را مسدود، تعدادی از خانه‌ها و ساختمان‌ها را تصرف و در نقاط مختلف، تک‌تیراندازانی مستقر کرده است. این شواهد نشان می‌دهد که عملیات ممکن است طولانی باشد.

سخنگوی دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطینی در بیانیه‌ای گفت: «فلسطینیان به زانو درنمی‌آیند، تسلیم نمی‌شوند، پرچم سفید بلند نمی‌کنند و در برابر این تهاجم بی‌رحمانه از سرزمین خود دفاع خواهند کرد.»

ارتش اسرائیل بعد از ظهر دوشنبه گفت سه مرکز تولید اسلحه و صدها وسیله انفجاری را کشف کرده است و در جریان این عملیات دو پیکارجوی فلسطینی کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل افزود که در نزدیکی مسجدی که در آن اسلحه، مواد منفجره و تجهیزات نظامی کشف شده است بین سربازان اسرائیلی با پیکارجویان فلسطینی درگیری روی داده است.

از زمان تشدید خشونت ها در بهار ۲۰۲۲ اردوگاه فلسطینی و شهر جنین یکی از مراکز اصلی درگیری بین ارتش اسرائیل و فلسطینیان بوده است.

الی کوهن، وزیر خارجه اسرائیل حکومت ایران را متهم کرد که با کمک مالی به گروه‌های پیکارجوی فلسطینی به خشونت دامن می‌زند.

او در یک نشست خبری با شرکت خبرنگاران خارجی گفت: «به خاطر کمک‌های مالی که از ایران دریافت می کنند اردوگاه جنین به مرکز فعالیت‌های تروریستی بدل شده است.»

آقای کوهن تأکید کرد که عملیات نظامی در جنین برای پرهیز از تلفات غیرنظامی به شکل «هدفمندی» اجرا می‌شود.

با استفاده از گزارش‌های آسوشیتدپرس؛ ش.ر و پ.پ/ ب.ب
XS
SM
MD
LG