لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۵۴

عملیات گسترده ارتش اسرائیل در اردوگاه جنین چندین کشته و مجروح برجا گذاشت


تصویری از ناآرامی‌های قبلی در جنین
تصویری از ناآرامی‌های قبلی در جنین

رسانه‌های اسرائیل از عملیات «بزرگ» ارتش اسرائیل در اردوگاه پناهندگان جِنین در کرانه باختری فلسطین خبر داده‌اند.

تایمز اسرائیل روز دوشنبه ۱۲ تیرماه گزارش داد که حملات هوایی علیه چندین هدف در صبح روز جاری انجام شده است.

یک مقام ارشد اسرائیل که نامی از او برده نشده، به این روزنامه گفته است هدف از این عملیات گسترده، پایان دادن به نقش جنین به عنوان یک «پناهگاه برای ترور» است و تا زمانی که لازم باشد عملیات ارتش اسرائیل ادامه خواهد داشت.

وزارت بهداشت تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد که تعداد زیادی از نیروهای زمینی اسرائیلی از چند جهت وارد شهر شده و در جریان حملات، هفت نفر کشته و حداقل ۲۷ نفر دیگر زخمی شدند.

این بیانیه وضعیت هشت فلسطینی زخمی را نیز وخیم گزارش داده است.

مقام اسرائیلی در ادامه گفته است: «ما نیامده‌ایم که اردوگاه آوارگان را اشغال کنیم و این عملیات نیز علیه تشکیلات خودگردان فلسطین نیست، بلکه علیه گروه‌های تروریستی در اردوگاه جنین است.»

جروزالم پست نیز از پرتاب دو موشک از شهر جنین به سمت اسرائیل خبر داده و می‌گوید هر دو موشک در خاک خود فلسطین سقوط کرده است.

این برای اولین بار طی ۱۸ ماه گذشته است که افراد مسلح فلسطینی در جنین، اقدام به پرتاب موشک به سمت اسرائیل می‌کنند.

دانیل هاگری، سخنگوی ارشد ارتش اسرائیل نیز اعلام کرده است پس از حمله اولیه به مقر مشترک گروه‌های هدف، عوامل آن تحت تعقیب قرار گرفته‌اند و مکان‌های نگهداری و ساخت سلاح نیز هدف حملات پهپادی قرار گرفته است.

او در ادامه گفت به شهروندان فلسطینی پیامک‌هایی مبنی بر ماندن آنها در خانه و به اعضای گروه‌های مسلح نیز پیامک‌هایی با درخواست تسلیم ارسال شده بود.

در این میان اعضای شاخه محلی «جهاد اسلامی» موسوم به «گردان جنین» مدعی شدند که اعضای آن به روی نیروهای اسرائیلی در شهر آتش گشوده و خودروهای نظامی اسرائیلی را با مواد منفجره هدف قرار دادند.

در همین حال، رسانه‌های فلسطینی از بازداشت یکی از اعضای برجسته گروه موسوم به گردان جبه، یک گروه مسلح دیگر مستقر در شمال کرانه باختری توسط نیروهای امنیتی تشکیلات خودگردان فلسطین خبر دادند. بر اساس این گزارش، مراد مالایشا بیش از یک سال تحت تعقیب اسرائیل بوده است.

در عملیات صبح روز دوشنبه به هیچ سرباز اسرائیلی آسیبی نرسید، اما رسانه‌ای فلسطینی از سرنگون شدن یک پهپاد اسرائیل توسط گروه‌های مسلح خبر دادند.

در نوار غزه، اسماعیل هنیه، رهبر حماس، با اعلام پیام همبستگی با نیروهای مسلح جنین هشدار داد که خون ریخته شده در این اردوگاه، ما را وارد مرحله جدیدی از مقاومت خواهد کرد و پاسخ این «تجاوز وحشیانه» داده خواهد شد.

نبیل ابوردینه، سخنگوی محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان نیز با انتشار پیامی عملیات ارتش اسرائیل در جنین را به شدت محکوم کرد و آن را «جنایت جنگی جدید علیه مردم بی‌دفاع» خواند.

با این حال، یوآو گالانت وزیر دفاع اسرائیل با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود گفته است: «هرکس به شهروندان اسرائیل آسیب برساند بهای سنگینی خواهد پرداخت. ما رفتار دشمن را از نزدیک زیر نظر داریم، دستگاه دفاعی برای هر سناریویی آماده است».

با استفاده از گزارش تایمز اسرائیل، جروزالم پست؛ د.خ / پ.پ
XS
SM
MD
LG