لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۷

تظاهرات هزاران اسرائیلی علیه نتانیاهو در آستانه انتخابات پارلمانی این کشور


تظاهرات اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو
تظاهرات اعتراضی علیه بنیامین نتانیاهو

هزاران اسرائیلی روز شنبه٬ ۳۰ اسفند٬ سه روز پیش از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور در مقابل محل اقامت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، در اورشلیم تظاهرات کردند .

به گزارش رویترز، تظاهرات کنندگان خواستار پایان نخست وزیری بنیامین نتانیاهو هستند.

تظاهرکنندگان در حالی که پرچم‌هایی در دست داشتند، شعارهایی علیه نخست وزیر محافظه کار ۷۱ ساله سر می‌دادند.

رویترز می‌گوید، در تظاهرات روز شنبه جمعیت بیشتری نسبت به اعتراضات قبلی علیه بنیامین نتانیاهو در یک سال گذشته حضور داشتند. رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند در حدود ۲۰ هزار نفر در این تظاهرات شرکت کرده بودند.

طبق این گزارش، انتظار می‌رود حزب لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو بزرگترین پیروز انتخابات روز سه شنبه اسرائیل باشد.

این در حالی است که نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد پیروز قاطعی در این انتخابات که بتواند به تنهایی کابینه تشکیل دهد، وجود نخواهد داشت و احتمالا نتایجی مانند سه انتخابات پارلمانی گذشته تکرار خواهد شد.

فشارها بر بنیامین نتانیاهو در ماه‌های منتهی به انتخابات پارلمانی اسرائیل افزایش یافته است این در حالی است که محاکمه او در سه پرونده اتهامی «فساد، خیانت در امانت و رشوه‌خواری» نیز جریان داشته است.

از سوی دیگر، نتایج نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که محاکمه آقای نتانیاهو تاثیر چندانی روی ریزش حامیان او نداشته است.

حامیان بنیامین نتانیاهو تاکید دارند که سرعت عمل او در وارد کردن محموله‌های عظیم واکسن‌های آمریکایی فایزر و مدرنا به اسرائیل مثال‌زدنی است، چرا که تاکنون بخش اعظمی از جمعیت این کشور واکسینه شده‌اند.

تا هفته گذشته، حدود پنج میلیون و ۲۰۰ هزار اسرائیلی بالای ۱۶ سال دوز اول و نزدیک به چهار میلیون و ۴۰۰ هزار نفر دوز دوم واکسن فایزر را دریافت کرده‌اند. اسرائیل با توجه به جمعیت خود، رکوردار تزریق واکسن در جهان شده است.

بنیامین نتانیاهو هم گفته بود که اسرائیل نخستین کشور جهان خواهد بود که کرونا را پشت سر می‌گذارد.

رسانه‌ها می‌گویند، کارنامه دولت بنیامین نتانیاهو در مقابله با کرونا بزرگ‌ترین دلیل ادامه حمایت افکار عمومی از ادامه نخست‌وزیری او است.

ناظران سیاسی بسیاری در رسانه‌های اسرائیل تاکید دارند که بنیامین نتانیاهو توانسته حتی از محاکمه خود به عنوان برگ برنده در کارزار فعلی انتخابات استفاده کند، به‌گونه‌ای که احتمال می‌رود حزب لیکود به رهبری او، تنها با کاهش نسبی شمار کرسی‌ها روبه‌رو شود.

گفته می‌شود چنانچه محاکمه آقای نتانیاهو ادامه یابد، روند آن بسیار کند و زمان‌بر خواهد بود تا جایی‌که احتمال می‌رود به دوران بعدی نخست‌وزیری او نیز برسد.

با استفاده از رویترز و رادیو فردا
XS
SM
MD
LG