لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۰۹

اسرائیل از کشته شدن فرمانده واحد توپخانه حزب‌الله لبنان خبر داد


تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان حزب‌الله در جنوب لبنان
تصویری آرشیوی از شبه‌نظامیان حزب‌الله در جنوب لبنان

ارتش اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که یکی از فرماندهان عالی واحد توپخانه حزب‌الله را در حمله هوایی هدفمند به جنوب لبنان کشته است.

بر اساس گزارش‌ها، فرمانده کشته شده حزب‌الله محمد مصطفی ایوب نام دارد که چهره‌ای کلیدی در واحد توپخانه و موشکی این گروه شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در جنوب لبنان محسوب می‌شد. به گفته اسرائیل، او حملات متعددی را علیه شهروندان غیرنظامی اسرائیل و مناطق شمال این کشور طراحی و اجرا کرده بود.

حزب‌الله روز دوشنبه تایید کرد که یکی از اعضای آن در حملات اسرائیل کشته شده است، اما هویت او را فاش نکرد.

از آغاز جنگ کنونی غزه در اکتبر ۲۰۲۳ تاکنون جنگ موازی دیگری میان حزب‌الله لبنان و اسرائیل در مرزهای دو کشور جریان دارد و طرفین تقریبا هر روز با یکدیگر تبادل آتش داشته‌اند.

حزب‌الله در یکی از آخرین تحولات مربوط به این جنگ، در واکنش به کشته شدن یکی از فرماندهان خود، ده‌ها فروند راکت به اسرائیل شلیک کرد.

با این حال از روز یکشنبه که مصادف با عید قربان بود، این حملات به طور قابل توجهی کاهش یافته است.

تاکنون حملات طرفین کشته‌های بسیاری بر جا گذاشته و به تخریب‌های گسترده‌ای در نواحی مرزی دو کشور انجامیده است. ارزیابی‌ها حاکی است که حدود ۱۵۰ هزار نفر در مناطق درگیری میان حزب‌الله و اسرائیل، خانه‌های خود را ترک کرده‌اند.

در این حال نماینده ایالات متحده با هدف مهار جنگ رو به گسترش میان اسرائیل و حزب‌الله به اسرائیل سفر کرده است.

سخنگوی سفارت ایالات متحده در اسرائیل اعلام کرد که آموس هوچستین روز دوشنبه با هدف یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای پایان دادن به این جنگ وارد اسرائیل شد.

گزارش‌ها حاکی است که این دیپلمات سفری هم به لبنان خواهد داشت، اما قبل از آن مذاکراتی با بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، خواهد داشت.

با استفاده از گزارش خبرگزاری آلمان؛ س.ن

XS
SM
MD
LG