لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۸

گزارش‌ها:«کمپین پنهان اسرائیل» در شبکه‌های اجتماعی برای فشار به قانون‌گذاران آمریکایی


نمایی از کنگره ایالات متحده
نمایی از کنگره ایالات متحده

همزمان با انتشار گزارش شرکت هوش مصنوعی «‌اوپن‌ای‌آی» مبنی بر استفاده دولت اسرائیل و چند کشور دیگر، از جمله ایران، از هوش مصنوعی برای فریب افکار عمومی، نیویورک‌تایمز گزارش داد که اسرائیل سال گذشته با سازماندهی یک کمپین تلاش‌ کرده‌ تا قانونگذاران و مردم آمریکا را با حساب‌های کاربری جعلی در شبکه‌های اجتماعی و طرفداری‌شان از اسرائیل در جنگ غزه، تحت تاثیر قرار دهد.

به گفته چهار مقام اسرائیلی، این کمپین مخفی به سفارش «وزارت امور دیاسپورا» در اسرائیل، یک نهاد دولتی که یهودیان سراسر جهان را با کشور اسرائیل مرتبط می کند، انجام شده‌است.

بنا بر اسناد و اظهارات این مقامات، این وزارتخانه حدود ۲ میلیون دلار برای این عملیات اختصاص داده‌ و شرکت «‌استوتیک»‌ که یک شرکت بازاریابی سیاسی در تل‌آویو است برای اجرای این طرح به استخدام در آمده‌است.

این کمپین در مهر ماه سال گذشته و پس از حمله گروه افراطی حماس به اسرائیل فعالیت خود را آغاز کرد و همچنان در پلتفرم شبکه اجتماعی «ایکس» فعال است.

کمپین مورد اشاره در اوج فعالیت خود، از صدها حساب جعلی که در شبکه ایکس، فیس‌بوک و اینستاگرام که خود را به عنوان آمریکایی واقعی نشان می‌دادند برای انتشار نظرات طرفدار اسرائیل استفاده کرده‌است.

این حساب‌ها با انتشار پست‌های متعدد درباره لزوم تامین مالی اسرائیل از سوی آمریکا، قانون‌گذاران آمریکایی، به‌ویژه قانوگذاران سیاه‌پوست و دموکرات مانند حکیم جفریس، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان از نیویورک و سناتور رافائل وارناک از جورجیا، را تحت فشار قرار داده بودند.

همچنین این کمپین از چت جی‌پی‌تی برای نوشتن بسیاری از پست‌ها استفاده کرده‌است. وزارت دیاسپورای اسرائیل با این کمپین، سه سایت خبری جعلی به زبان انگلیسی نیز ایجاد کرده که حاوی مقالاتی در طرفداری از اسرائیل است.

این در حالی است که ارتباط دولت اسرائیل با این عملیات نفوذ، پیشتر گزارش نشده‌ بود. مدیر شرکت «گزارشگرجعلی » اسرائیلی، می‌گوید که این کمپین در ماه مارس شناسایی شده‌است.

طبق پیام‌هایی که نیویورکتایمز مشاهده کرده‌است، ده‌ها استارت‌آپ فناوری اسرائیلی در مهرماه گذشته، ایمیل‌ها و پیام‌هایی در واتس‌اپ دریافت کردند که از آنها دعوت می‌کرد تا به جلسات فوری بپیوندند تا در طول جنگ به «سرباز دیجیتال» اسرائیل تبدیل شوند.

برخی از این پیام‌ها را دولتمردان اسرائیلی ارسال کرده‌اند و برخی نیز توسط شرکت‌های فناوری ارسال شده‌اند.

هفته گذشته متا که مالک فیس‌بوک و اینستاگرام است و شرکت «اوپن‌ای‌آی» که «چت جی‌پی‌تی» را می‌سازد، گفتند که این عملیات را شناسایی و مختل کرده‌اند.

هرچند ایالات متحده از دیرباز یکی از سرسخت‌ترین متحدان اسرائیل بوده است و جوبایدن، رئیس‌جمهوی آمریکا، اخیرا بسته کمک نظامی ۱۵ میلیارد دلاری را برای این کشور تایید کرده است، با این حال این کارزار مخفیانه نشان می‌دهد که اسرائیل در تلاش بوده‌است تا نظر آمریکا را در مورد جنگ غزه تحت تاثیر قرار دهد.

این جنگ و حمایت آمریکا از اسرائیل نشان می‌دهد که بسیاری از آمریکایی‌ها با اعلام نارضایتی از حمایت مالی آمریکا از اسرائیل خواهان پایان کشتار غیرنظامیان بوده‌اند.

کارشناسان رسانه‌های اجتماعی تاکید می‌کنند که این عملیات اولین مورد مستند از سازماندهی یک کمپین توسط دولت اسرائیل برای نفوذ بر دولت ایالات متحده است.

در حالی که کمپین‌های هماهنگ با حمایت دولت‌ها امری «غیرمعمول» نیستند، اما اثبات ارتباط آنها معمولاً دشوار است.

ایران، کره شمالی، چین، روسیه و ایالات متحده از تلاش‌های مشابه در سراسر جهان حمایت می‌کنند، اما اغلب با سپردن این کار به شرکت‌های خصوصی یا اداره آنها از طریق یک کشور ثالث، مشارکت خود را پنهان می‌سازند.

آچیا شاتز مدیر شرکت «گزارشگر جعلی» با ملاحظه خواندن و بی‌اثر بودن این اقدام اسرائیل گفت: «اینکه اسرائیل عملیاتی را اجرا کرد تا در سیاست ایالات متحده دخالت می‌کند، بسیار غیرمسئولانه است.»

این در حالی است که وزارت دیاسپورای اسرائیل با رد هرگونه دخالت در این کمپین تاکید کرده‌است که هیچ ارتباطی با شرکت «‌استوتیک»‌ ندارد.

شرکت« استوتیک» هم به تلاش‌ها برای گفت‌وگو درباره این موضوع پاسخی نداده‌است.

شرکت متا و اوپن‌ای‌آی هفته گذشته اعلام کردند این کمپین نتوانسته‌است که تاثیرات چشمگیری داشته باشد و تاکید کردند که به نظر می‌رسد بیشتر دنبال‌کنندگان این حساب‌ها، ربات‌ها بوده‌اند.

با استفاده از گزارش نیویورک تایمز؛ پ.ر/س.ن
XS
SM
MD
LG