لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

محاکمه یک شهروند اسرائیلی به اتهام «همکاری» با نهادهای امنیتی ایران


دادستان اسرائیل یک شهروند این کشور را به اتهام همکاری با نهادهای اطلاعاتی جمهوری اسلامی ایران و دریافت ۱۲ هزار دلار پول به صورت رمزارز، محاکمه کرده است.

همزمان اعلام شد که پلیس و سازمان امنیت داخلی اسرائیل در حال بررسی احتمال دست‌داشتن ایران و حزب‌الله در پشت پرده انفجار بمب توسط «یک تروریست انتحاری فلسطینی» در شهر تل‌آویو هستند.

رسانه‌های اسرائیل گزارش دادند دادستانی این کشور روز دوشنبه ۲۹ مرداد علیه عِدِن دِبس، یک مرد ۳۰ ساله ساکن شهر رمت‌گان، کیفرخواستی با عنوان «اقدامات خائنانه و تماس با عامل اطلاعاتی ایرانی» ارائه کرد.

آقای دبس متهم شده که از طریق کانال‌های تلگرامی در تماس با عوامل اطلاعاتی ایران، خواسته‌های آن‌ها را برای نصب پوسترهایی در سراسر کشور با هدف تشویق به «کودتای نظامی» نصب کرده است.

در کیفرخواست آمده که او با وجود آگاهی از همکاری با عوامل اطلاعاتی حکومت «دشمن»، به ارتباط با آن‌ها ادامه داده و سایر مأموریت‌های محوله را نیز به سرانجام رسانده است.

بر اساس این کیفرخواست، آقای دبس با ایجاد یک کانال تلگرامی افراد دیگر را نیز به این نوع همکاری‌ها تشویق و کانال تلگرامی «ارتش مردمی» را تبلیغ می‌کرد.

او در بازجویی‌ «اعتراف» کرده که ۱۲ هزار دلار پول را به صورت رمزارز دریافت کرده بود. هنوز معلوم نیست حکم او در صورت اثبات جرم در دادگاه، چند سال حبس باشد.

شباک، سازمان امنیت داخلی اسرائیل، روز ۱۸ مرداد امسال با انتشار فهرستی از اسامی کاربری جعلی ساخته‌شده توسط تشکیلات اطلاعاتی جمهوری اسلامی، همچون گروه «ارتش مردمی»، به شهروندان اسرائیل هشدار داد که نهادهای اطلاعاتی ایران درصدد جذب اسرائیلی‌ها با هدف لطمه زدن به امنیت اسرائیل هستند.

محاکمه یک مرد ۲۰ ساله از حریدی‌ها به اتهام ارتباط با یک مهره اطلاعاتی ایران که با عنوان پوششی «آنا» از بریتانیا با او تماس گرفته بود، نیز هم اکنون در دادگاهی در اسرائیل در جریان است.

متهم حریدی گفته بود هنگام انجام اقداماتی که «آنا» از او می‌خواست، مانند آتش‌زدن جنگل و انداختن سر حیوان بریده‌شده در کنار خانه برخی از اسرائیلی‌ها، پی برده بود که احتمالا دارد مأموریت از سوی ایران را اجرا می‌کند اما «ترسیده بود به پلیس مراجعه کند».

«ارتباط ایران و حزب‌الله» با بمب‌گذاری تل‌آویو

یک روز پس از «بمب‌گذاری ناکام» یک مرد فلسطینی ۵۰ ساله در تل‌آویو که تنها خود او را کشت، رسانه‌های اسرائیل اعلام کردند سازمان امنیت داخلی و پلیس این کشور در حال بررسی نقش احتمالی ایران و حزب‌الله در این تلاش بمب‌گذاری هستند.

فرد بمب‌گذار که محمولهٔ تخریبی هشت کیلوگرمی را درون یک کوله پشتی با خود حمل می‌کرد و از شهر نابلس در کرانه باختری به تل‌آویو رفته بود، بر اساس ارزیابی پلیس و سازمان امنیت داخلی، شامگاه یکشنبه در کنار یک کنیسه یهودیان در خیابانی پررفت وآمد ظاهراً قصد داشت که بمب را آن‌جا منفجر کند نه محلی که از ابتدا قصد رسیدن به آن را داشت.

فرد حامل بمب بعد از دیدن حدود یکصد تن در کنیسه، از آنجا کمی دور شد تا بمب را به کار بیندازد اما انفجار بمب، خود او را پودر کرد. پلیس اعلام کرده که «چیزی از تروریست باقی نماند اما بررسی‌های سریع آزمایشگاهی نشان داد که او ساکن کرانه باختری بوده است».

پرتس عَمار، فرمانده پلیس تل‌آویو، افزود: «اگر تروریست وارد کنیسه شده بود، می‌توانست یک فاجعه وحشتناک رخ دهد».

یک مرد رهگذر ۴۳ ساله اسرائیلی در این رویداد زخمی شد که حال او رو به بهبود است.

تل‌آویواز سال ۲۰۰۶ شاهد بمب‌گذاری انتحاری نبوده است. آخرین بمب‌گذاری انتحاری در اسرائیل سال ۲۰۱۶ رخ داد.

گروه افراطی حماس و سازمان جهاد اسلامی فلسطین، که هر دو از سوی آمریکا و اتحادیه اروپا تروریستی شناخته شده‌اند، در بیانیه‌هایی از همکاری با یکدیگر در عملیات بمب‌گذاری ناکام در تل‌آویو خبر دادند.

به نوشته تایمز اسرائیل، این کشور اطمینانی ندارد که فرد حامل بمب مأمور اعزامی حماس و جهاد اسلامی فلسطین بوده باشد بلکه با توجه به پیچیدگی مواد منفجره ممکن است آن را از ایران یا حزب‌الله دریافت کرده باشد.

کانال ۱۲ تلویزیون اسرائیل گزارش داد که اداره سانسور نظامی مانع از اطلاعات بیشتر در این باره در این مقطع زمانی است. پلیس اسرائیل تدابیر امنیتی را در شهرها افزایش داده است.

بر اساس گزارش تایمز اسرائیل، یدیعوت آحرونوت، شبکه‌های ۱۳ و کان اسرائیل/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG