لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۶

حملات اسرائیل به جنوب و مرکز غزه دست‌کم ۴۸ کشته برجا گذاشت؛ هشدار درباره حمله به رفح


دود ناشی از حمله هوایی اسرائیل به خان یونس که از شهر رفح گرفته شده است
دود ناشی از حمله هوایی اسرائیل به خان یونس که از شهر رفح گرفته شده است

مقام‌های بهداشتی فلسطینی می‌گویند حملات ارتش اسرائیل به جنوب و مرکز غزه دست‌کم ۴۸ کشته برجا گذاشت که نیمی از آن‌ها زن و کودک هستند.

همزمان وزیران خارجه اتحادیه اروپا و آژانس‌های سازمان ملل با هشدار نسبت به تشدید بحران انسانی و گرسنگی احتمالی در این باریکه، خواستار آتش‌بس شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ارتش اسرائیل بامداد پنجشنبه هفت بار به رفح در جنوب نوار غزه حمله کرد که در جریان یکی از این حملات یک مسجد بزرگ با خاک یکسان و بخش وسیعی از اطراف آن تخریب شد.

براساس ویدئوهای منتشر شده، مسجد الفاروق تخت زمین شده و گنبدهای سیمانی آن فرو ریخته و ساختمان‌های مجاور ویران شده‌اند.

حمله دیگری به یک خانه مسکونی در رفح منجر به کشته شدن حداقل چهار نفر از جمله یک مادر و فرزندش شد.

به گفته مقامات بیمارستانی در غزه، طی حملات شبانه اسرائيل به مرکز غزه ۴۴ نفر از جمله ۱۴ کودک و هشت زن کشته شدند.

وزارت بهداشت غزه روز پنجشنبه اعلام کرد تاکنون بیش از ۲۹ هزار و ۴۰۰ نفر در جریان حملات هوایی و زمینی اسرائیل کشته و بیش از ۶۹ هزار نفر زخمی شده‌اند. این نهاد در کنترل گروه افراطی حماس است که آمریکا و اتحادیه اروپا آن را به عنوان گروهی تروریستی می‌شناسند.

وزارت بهداشت غزه در آمارهای خود بین غیرنظامیان و شبه‌نظامیان تمایز قائل نمی‌شود، اما بر اساس اعلام آن، حدود دو سوم کشته‌شدگان زنان و کودکان هستند.

ادامه تهدید برای حمله زمینی به رفح

در همین حال، وزیر دفاع اسرائیل روز پنجشنبه اعلام کرد که دولت «اختیارات مذاکره‌کنندگان برای آزادی گروگان‌ها را بیشتر خواهد کرد».

به گزارش آسوشیتدپرس، اظهارات یوآو گالانت که در دیدار با برت مک گورک، فرستاده آمریکا به خاورمیانه بیان شد، نشانه کوچکی از پیشرفت در مذاکرات آتش بس به شمار می‌رود.

بنی گانتز که همراه با وزیر دفاع و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، در کابینه جنگ اسرائیل حضور دارد، چهارشنبه شب گفت تلاش‌های جدیدی برای دستیابی به توافق آتش‌بس بین اسرائیل و حماس در جریان است که می‌تواند جنگ در غزه را متوقف کند و باعث آزادی حدود ۱۳۰ نفر شود.

گروه افراطی حماس در حمله روز ۱۵ مهر به جنوب اسرائیل حدود ۱۲۰۰ نفر را کشت و بیش از ۲۴۰ نفر را به گروگان گرفت.

این نخستین نشانه از سوی اسرائیل پس از توقف مذاکرات یک هفته پیش است.

اما گانتز، فرمانده سابق ارتش و وزیر دفاع، بار دیگر تهدید کرد اگر حماس با آزادی بقیه گروگان‌ها موافقت نکند، اسرائیل در ماه رمضان، که از حدود ۲۰ اسفند آغاز می‌شود، به شهر رفح در جنوب نوار غزه حمله زمینی خواهد کرد.

بر اساس گزارش‌ها، بیش از ۸۰ درصد از جمعیت دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفری غزه تاکنون چند بار آواره شده‌اند و حدود یک‌ونیم میلیون نفر آن‌ها هم‌اکنون در رفح به صورت متراکم زندگی می‌کنند.

اسرائیل ادعا کرده که ساکنان رفح قبل از حمله تخلیه خواهند شد، اما مشخص نیست که آن‌ها به کجا خواهند رفت، زیرا جنگ در دیگر مناطق غزه همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با حمله اسرائیل به شهر رفح، تلفات غیرنظامیان افزایش یابد.

هشدار ۱۳ آژانس سازمان ملل و پنج گروه امدارسان

چشم‌انداز حمله به رفح باعث شده که مدیران ۱۳ آژانس سازمان ملل و پنج گروه امدادرسان دیگر چهارشنبه شب درخواست مشترکی برای آتش‌بس صادر کنند و هشدار دهند که حمله به این شهر جنوبی نوار غزه، «تلفات زیادی» به همراه خواهد داشت و می‌تواند به عملیات بشردوستانه «ضربه مرگبار» بزند که «در حال حاضر زمینگیر شده است».

برنامه جهانی غذا اوایل هفته جاری ناچار شد که ارسال مواد غذایی به شمال غزه را به‌دلیل هرج‌ومرج روزافزون متوقف کند.

از سوی دیگر، وزیران خارجه ۲۶ کشور اروپایی روز پنجشنبه خواستار توقف درگیری‌ها و آتش‌بس طولانی‌تر شدند.

آن‌ها از اسرائیل خواستند که در رفح دست به اقدام نظامی نزند، زیرا «وضعیت انسانی فاجعه‌بار در این شهر را بدتر خواهد کرد».

بر اساس گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ک.ر
XS
SM
MD
LG