لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۰

دستگاه قضایی می‌گوید علت مرگ بهاره لِلّهی در دست بررسی است


قوه قضائیه ایران مدعی است که بهاره للهی، فیلم‌سازی که با تازگی «مرگ مشکوک» او خبرساز شده، سابقه بازداشت ندارد و تحقیقات در مورد علت درگذشت او در جریان است.

در مورد درگذشت خانم للهی، به تازگی گزارش‌ها و روایت‌های تأییدنشده‌ای در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، از جمله دو روایت متناقض که یکی مدعی جان باختن این کارگردان و سازنده فیلم‌های کوتاه و مستند در زمان بازداشت و دیگری مدعی کشف جسد او مدتی پس از درگذشت در خانه بود.

روایت‌هایی که رادیوفردا به شکل مستقل نمی‌تواند هیچیک از آنها را تأیید کند.

این موضوع واکنش‌هایی را به دنبال داشت و از جمله روز سه‌شنبه ۲۲ خرداد، رئیس هیئت مدیره انجمن فیلم‌ کوتاه ایران، وابسته به خانه سینما، خواستار تحقیق درباره این اتفاق شد.

امیر توده روستا در نامه‌ای خطاب به مدیرعامل خانه سینما، خانم للهی را یکی از اعضای انجمن فیلم کوتاه ایران معرفی کرده و خواستار دریافت «گزارش واقعی» نهادهای امنیتی، انتظامی و قضایی درباره احتمال «قتل، فوت یا درگذشت مشکوک» این فیلمساز شد. او در این نامه تصریح کرده بود که اعضای صنف فیلم کوتاه خانه سینما «مُصرانه» خواستار «پی‌گیری و شفاف‌سازی» درباره چگونگی مرگ بهاره للهی هستند.

پیشتر در برخی گزارش‌ها به سابقه بازداشت خانم للهی در جریان اعتراض‌های ۱۴۰۱ در ایران اشاره شده بود.

اکنون میزان، خبرگزاری دستگاه قضایی جمهوری اسلامی، مدعی شده که خانم للهی هیچگاه سابقه بازداشت نداشته و جسد او سه هفته پس از درگذشت در محل سکونتش یافت شده و در بررسی‌های پزشکی قانونی «هیچ نشانه شکستگی» بر جسد مشاهده نشده است. این خبرگزاری می‌گوید که بررسی‌های «سم‌شناسی» در مورد علت مرگ خانم للهی ادامه دارد.

میزان همچنین گفته است که جسد خانم للهی در حالی در محل سکونتش یافت شده که دچار فساد شده و به دلیل «عدم پیگیری وابستگان» در بهشت سکینه کرج به خاک سپرده شده است.

گزارش‌ها حاکی است که بهاره للهی متولد آمل و ساکن کرج بود، و بر اساس اطلاعات مندرج در وب‌سایت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، او یکی از کارگردانان مجموعه «عصرآباد» به تهیه‌کنندگی محمدرضا اصلانی در سال ۸۸ بود.

او همچنین سابقه عضویت در آکادمی داوری فیلم کوتاه جشن خانه سینما و چند نوبت داوری در جشنواره‌های برگزار شده توسط انجمن سینمای جوانان ایران را داشته است.

در وب‌سایت انجمن سینمای جوانان ایران آمده است که او چندین فیلم کوتاه را نوشته، کارگردانی و تهیه کرده بود.

با استفاده از گزارش خبرگزاری میزان و گزارش‌های رادیوفردا
XS
SM
MD
LG