لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۶ تیر ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۵۶

«حمله گسترده» ملخ‌های صحرایی به جنوب ایران «تا ۱۵ روز دیگر»


محمدرضا درگاهی، رئيس سازمان حفظ نباتات پیش‌بینی کرده است که در ۱۵ روز آینده، استان‌های جنوبی ایران «شاهد حجم بسیار گسترده‌ای از حمله آفت ملخ صحرایی» خواهند بود.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، موج جدید ملخ‌های مهاجم از شمال شرق آفریقا و عربستان به ایران وارد خواهند شد.

به گفته دانشمندان، گرم شدن آب اقیانوس‌ها بر اثر گرمایش جهانی، مسیر جریان‌های دریایی را تغییر داده و این به نوبه خود الگوی بارش و وقوع توفان‌ها را نیز تغییر داده است که رشد بی‌رویه تعداد ملخ‌های صحرایی در شبه جزیره عربستان یکی از عواقب این تغییرات است.

زاد و ولد بسیار زیاد ملخ‌ها در نقطه‌ای در عربستان سپس باعث حمله آنها به هفت کشور شرق آفریقا از یک‌سو و به مناطق خلیج فارس و سواحل ایران از سوی دیگر شده است.

در هفته‌ها و روزهای گذشته، گزارش‌های متعددی درباره حمله گسترده ملخ‌ها در کشورهای مختلف آفریقایی به ویژه در اتیوپی، کنیا و اوگاندا منتشر شده است که به سرعت در حال خوردن همه گیاهان این مناطقند.

برآوردهای سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) حکایت از آن دارد که صدها میلیارد ملخ صحرایی در شمال و شرق آفریقا و جنوب آسیا، به یک تهدید جدی در حوزه غذا و کشاورزی برای ده‌ها میلیون نفر از ساکنان این کشورها تبدیل شده‌اند.

ملخ‌ها علاوه بر زدن صدمه جدی به چرخه تولیدات کشاورزی، در برخی مناطق با از بین بردن منابع غذایی محدود خانواده، خطر شیوع گرسنگی در این مناطق را افزایش می‌دهند.

سازمان ملل متحد تاکنون برای مبارزه با ملخ‌ها در کشورهای مختلف بیش از ۱۳۸ میلیون دلار درخواست اعتبار کرده است.

دولت ایران تاکنون ۲۵ میلیارد تومان اعتبار برای مبارزه با ملخ‌ها اختصاص داده و به گفته آقای درگاهی قرار است ۳۰ میلیارد تومان دیگر در این زمینه هزینه شود.

این اعتبارات صرف یک مبارزه با آفات در سطحی برابر یک میلیون هکتار، به ویژه در منطقه جنوب کشور می‌شود.

در همین حال در روزهای گذشته، گزارش‌هایی مبنی بر تلف شدن شتر و بز در استان سیستان و بلوچستان به دلیل سم‌پاشی صورت گرفته برای مبارزه با ملخ‌ها منتشر شده است.

بر اساس این گزارش‌ها، اداره جهاد کشاورزی در شهرستان جاسک بدون اطلاع‌ قبلی اقدام به سمپاشی کرده است و برخی از دام‌های منطقه پس از چریدن در مراتع، تلف شده‌اند.

محمد خدابخشیان، مدیر جهاد کشاورزی جاسک در گفت‌وگو با ایسنا این خبر را تکذیب کرده و گفته است قبل از سم‌پاشی هماهنگی لازم را انجام داده بودیم.

هجوم ملخ‌ها به ایران که آفت ملخ هم خوانده می‌شود، یک رویداد سابقه‌دار است.

اردیبهشت سال ۹۸ نیز مقام‌های وزارت جهاد کشاورزی ایران اعلام کردند آلودگی ناشی از حمله ملخ‌های صحرایی، دست‌‌کم ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی را تحت تاثیر قرار داده است.

در یکی از گسترده‌ترین حملات ملخ‌ها در دهه‌های گذشته، در سال ۱۳۴۰ خورشیدی،‌ ملخ‌های صحرایی به زمین‌های کشاورزی ایران حمله کردند که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید.

مقابله با طغیان ملخ‌های صحرایی کار آسانی نیست از آغاز سده بیستم به این سو روش‌های مختلفی برای مقابله با این آفت به‌کار گرفته شد ‌است. استفاده از برخی از سموم قوی، از جمله ترکیباتی از دی‌الدرین، با وجود تاثیر قوی، به‌دلیل پیامدهای آن‌ها برای محیط زیست در بسیاری از کشورها ممنوع شده است.

XS
SM
MD
LG