لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۷

موج گرما در غرب منطقه بالکان به خاموشی‌ گسترده منجر شد


گرمای بی‌سابقه در مونته‌نگرو
گرمای بی‌سابقه در مونته‌نگرو

افزایش ناگهانی مصرف برق به دلیل موج گرما و افزایش دما در سراسر منطقه غرب بالکان شبکه‌های برق را تحت فشار قرار داد و خاموشی گسترده در بخش وسیعی از این منطقه به دنبال داشت.

رویترز در گزارشی اعلام کرده که خاموشی گسترده روز جمعه، اول تیرماه، در مونته‌نگرو، بوسنی، آلبانی و بیشتر مناطق ساحلی کرواسی رخ داده است.

قطعی برق موجب اختلال در کسب و کارها، خاموش شدن چراغ‌های راهنمایی و رانندگی شده و شهروندان نیز مجبور شده‌اند بدون سیستم‌های خنک‌کننده گرمای شدیدی را تحمل کنند.

وزیر انرژی مونته‌نگرو اعلام کرده که این خاموشی ناشی از افزایش ناگهانی مصرف برق به دلیل دمای بالا و همچنین گرمای شدید بوده که موجب اضافه بار بر روی شبکه برق‌رسانی شده است.

مقدونیه شمالی، مونته‌نگرو، آلبانی، صربستان، کوزوو و بوسنی و هرزگوین کشورهای واقع در بالکان غربی هستند و توزیع برق در کل منطقه بالکان برای انتقال و تجارت به هم مرتبط است.

خبرگزاری فرانسه نیز در گزارشی اعلام کرده بعدازظهر جمعه اول تیرماه، دمای هوا در پودگوریتسا، پایتخت مونته‌نگرو، به ۳۸ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته و برق در بیشتر نقاط این کشور قطع شده است.​

رسانه‌های محلی می‌گویند در کرواسی کشور همسایه مونته‌نگرو نیز بخش‌های وسیعی از خط ساحلی در منطقه جنوبی دالماسی شاهد قطع برق بودند.

شرکت ملی برق کرواسی در بیانیه‌ای اعلام کرد که قطع برق در برخی نقاط کرواسی ناشی از اختلال بین‌المللی است و چندین کشور را تحت تأثیر قرار داده است.

این شرکت در عین حال وعده داد که تمام ظرفیت تولید خود را به طور کامل به کار انداخته است تا بتواند برق در کرواسی را تامین کند.

کشور دیگر در بالکان غربی بوسنی و هرزگوین است. به گفته یک خبرنگار فرانسوی حاضر در محل، مردم سارایوو، پایتخت این کشور، نیز روز جمعه به دنبال قطع برق در خاموشی مانده‌اند.

در آلبانی دیگر کشور بالکان غربی نیز سخنگوی وزارت حمل و نقل و انرژی قطع برق را به خاموشی‌های منطقه‌ای مرتبط دانسته است.

پس از خاموشی‌های گسترده مقامات سراسر منطقه اعلام کردند که خاموشی‌ها رو به پایان است و برق به تدریج در بعدازظهر جمعه به منطقه بازگشت.

روز جمعه دما در سراسر منطقه جنوب شرقی اروپا به ۴۰ درجه سانتیگراد (۱۰۴ درجه فارنهایت) رسید.

دانشمندان بارها ابراز نگرانی کرده‌اند که تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت‌ بشر به سرعت در حال گرم کردن زمین است و این امر موجب بروز مکرر امواج گرما می‌شود. شدت گرما و افزایش دما نیز وابستگی بشر به سیستم‌های تهویه مطبوع و پرمصرف را افزایش می‌دهد.

XS
SM
MD
LG