لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۳ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۱

بایدن حملات گسترده روسیه به اوکراین را محکوم کرد؛ حملات برای دومین روز ادامه یافت


نمایی از ویرانی‌های برجای مانده از حملات موشکی روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین
نمایی از ویرانی‌های برجای مانده از حملات موشکی روسیه به کی‌یف، پایتخت اوکراین

یک روز پس از حملات گسترده روسیه به اوکراین که «بزرگترین حمله» مسکو از آغاز جنگ توصیف شده است، مقام‌های اوکراینی می‌گویند حملات برای دومین روز ادامه دارد.

اداره نظامی منطقه کی‌یف بامداد سه‌شنبه ششم شهریور در پیام‌رسان تلگرام اعلام کرد که سامانه‌های پدافند هوایی پایتخت چندین بار در طول شب برای دفع موشک‌ها و پهپادهای پرتاب شده از سوی روسیه فعال شدند.

هنوز جزییاتی از خسارات و تلفات احتمالی حملات بامداد سه‌شنبه منتشر نشده اما نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد پرتاب‌های چندین دسته پهپاد و برخاستن بمب‌افکن‌های استراتژیک تی‌یو-۸۵ و هواپیماهای رهگیر مافوق صوت ام‌آی‌جی-۳۱ از فرودگاه‌های روسیه را ثبت کرده است.

«بزرگترین حمله»

میکولا اولشچوک، فرمانده نیروی هوایی ارتش اوکراین، حمله روسیه در روز دوشنبه را «بزرگترین» حمله از آغاز جنگ مسکو علیه این کشور توصیف کرده است.

به گفته او، روز دوشنبه روسیه اقدام به شلیک ۱۲۷ موشک و ۱۰۹ پهپاد به سمت اوکراین کرد که از آن میان «نیروی هوایی ۱۰۲ موشک و ۹۹ پهپاد را سرنگون کرد».

شمار قربانیان حملات روز دوشنبه دست‌کم هفت کشته و ۴۷ زخمی، از جمله چهار کودک، اعلام شده است.

به گفته دنیز شمیهال، نخست وزیراوکراین، ۱۵ منطقه اوکراین در این جملات دچار خسارت شده‌اند.

در مناطق متعددی از اوکراین، از جمله بخش‌هایی از کی‌یف، آب و برق قطع شده و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور نیز «خسارات زیاد در بخش انرژی» را تایید کرد.

گزارش رادیویی دومین روز حملات پیاپی موشکی و پهپادی روسیه به خاک اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:54 0:00
لینک مستقیم

آقای زلنسکی افزود که درباره واکنش اوکراین به این حمله با فرمانده ارشد ارتش صحبت کرده است و کی‌یف در حال آماده‌سازی خود برای این واکنش است.

در همین حال جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده، شامگاه دوشنبه حملات روسیه به اوکراین و اقدام مسکو در فرو بردن مردم اوکراین در خاموشی را ظالمانه خواند و آن را به شدت محکوم کرد.

آقای بایدن ضمن وعده حمایت بیشتر از کی‌یف، تاکید کرد که مسکو در این جنگ «هرگز موفق نخواهد شد».

روسیه از آغاز تهاجم تمام‌عیار خود به اوکراین بارها تاسیسات برق و انرژی در این کشور را هدف حملات پهپادی و موشکی قرار داده، اما حمله روز دوشنبه به عنوان یکی از گسترده‌ترین حملات از آغاز این تهاجم توصیف شده است.

این حمله در شرایطی رخ داد که نیروهای اوکراینی همچنان در منطقه کورسک روسیه حضور دارند و مقام‌های اوکراین از پیشروی آنها خبر داده‌اند.

گفت‌وگوی نخست وزیر هند با بایدن پس از بازگشت از اوکراین

روز دوشنبه همچنین نخست وزیر هند پس از بازگشت از سفر بی‌سابقه خود به اوکراین، با رئیس جمهوری ایالات متحده درباره این سفر گفت‌وگو کرد.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که در تماس تلفنی با جو بایدن درباره وضعیت اوکراین و موضوعات دیگر گفت‌وگو کرده است.

به نوشته آقای مودی و همچنین بنابر بیانیه وزارت خارجه هند، او در این گفت‌وگو بر «حمایت کامل هند از برقراری فوری صلح و ثبات» تاکید کرده است.

کاخ سفید نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که آقای بایدن در گفت‌وگو با نخست وزیر هند از سفر تاریخی او به اوکراین و همچنین از «پیام صلح و حمایت بشردوستانه مستمر از اوکراین از جمله در بخش انرژی» قدردانی کرد.

همچنین جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، با اشاره به تماس تلفنی رهبران دو کشور گفت ایالات متحده از ابتکارات هر کشوری که بخواهد به ولودیمیر زلنسکی برای برقراری صلح کمک کند استقبال می‌کند.

نارندرا مودی در سفری تاریخی روز جمعه دوم شهریور با قطار وارد کی‌یف شد و در گفت‌وگو با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، تاکید کرد که «هیچ مسئله‌ای را نباید در میدان جنگ حل و فصل کرد».

با استفاده از گزارش‌های رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی و خبرگزاری فرانسه؛ س.ن/ح.ج
XS
SM
MD
LG