لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

ظریف: کابینه آینده ائتلافی نیست و مخالفان پزشکیان در آن نخواهند بود


محمدجواد ظریف، رئیس «شورای راهبری دورهٔ انتقالِ» دولت مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور منتخب ایران، در یک گفت‌وگوی تلویزیونی گفت که کابینه دولت چهاردهم «ائتلافی» نخواهد بود.

او که چهارشنبه شب، ۲۷ تیر با شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی گفت‌وگو می‌کرد، افزود که دولت چهاردهم به جای دولت «ائتلافی»، دولت «وحدت ملی» تشکیل خواهد داد.

وزیر خارجه پیشین ایران در دولت حسن روحانی گفت: «قرار نیست افرادی که با گفتمان رئیس‌جمهور همراهی ندارند در کابینه حاضر باشند. مردم به یک نفر رأی دادند و آن یک نفر هم افرادی را که حاضر باشند با آن گفتمان همراهی کنند، جمع خواهد کرد.»

رئیس شورای راهبری دورهٔ انتقال دولت پزشکیان با این حال در اظهاراتی متناقض ادامه داد که در این روند علاوه بر اسم‌گرفتن از افرادی چون «خاتمی، روحانی، جریان اصلاحات و انجمن‌های علمی فعال»، از «حدادعادل، قالیباف، و جلیلی» هم خواسته شده نامزدهای مدنظرشان را برای وزارتخانه‌ها معرفی کنند.

او توضیح نداد وقتی قرار است افرادی که با گفتمان پزشکیان همراه نیستند در کابینه حضور نداشته باشد، این شورا به چه دلیل از «حداد عادل، قالیباف و جلیلی» که گفتمان کاملأ متفاوتی با رئيس‌جمهور منتخب دارند، درخواست معرفی نامزد کرده است.

اختلافات پزشکیان به‌ویژه با سعید جلیلی از نیروهای تندروی اصولگرا و علیرضا زاکانی، شهردار تهران و امیرحسین قاضی‌‌زاده هاشمی، رئیس بنیاد شهید که هر دو به عنوان کاندیداهای «پوششی» شناخته می‌شدند، در جریان رقابت‌ها و مناظره‌های انتخاباتی کاملأ مشهود بود.

پس از دومرحله‌ای‌شدن انتخابات ریاست‌جمهوری با حضور مسعود پزشکیان و سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز در بیانیه‌ای به صراحت از جلیلی حمایت کرد و در بیانیه‌ای اعلام کرد: «به‌دلیل نگرانی از برخی اطرافیان دکتر پزشکیان، از همه نیروهای انقلابی و حامیان خود می‌خواهم که کمک کنند تا جریانی که مسبب بخش مهمی از مشکلات اقتصادی و سیاسی امروز ما است، به عرصه قدرت بازنگردند.»

محمدجواد ظریف، چهارشنبه شب در ادامه بدون اشاره به گزارش‌های غیررسمی برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی مبنی بر فشار جریان اصلاح‌طلبی به پزشکیان برای داشتن «سهم» در کابینه نیز گفت: «واقعیت این است که آقای پزشکیان نامزد جبهه اصلاحات بوده است.»

او افزود: «البته مستقلان، اعتدال‌گرایان و حتی برخی اصول‌گرایان و نیز کاندیداهایی که در دوره اول کنار رفتند هم در دور دوم به ما کمک کردند. پس اینکه جبهه اصلاحات سهمی در دولت داشته باشند سهم‌خواهی نیست.»

ظریف بدون اشاره به جزئیات، در عین حال «لابی‌گری» پشت پرده برای چینش کابینه دولت پزشکیان را غیرقابل قبول دانست و گفت: «هر نامزدی که با اعضای کمیته‌ها بیرون از جلسات کمیته‌ها لابی‌گری کند، هر دوی آن‌ها از این کمیته خارج می‌شوند.»

او همچنین درباره درنظرگرفتن «اقوام و گروه‌ها و جوانان و زنان» در کابینه سخن گفت که واکنش‌هایی را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی این نوع انتصاب‌ها که وعده آن داده شده را «نمایشی» خوانده‌اند و به جای آن، خواستار ارائه برنامه دقیق از سوی پزشکیان برای این گروه‌ها شده‌اند.

آن‌طور که آقای ظریف اعلام کرده قرار است اسامی نهایی تا روز سوم مرداد تحویل داده شود تا نامزدهای نهایی وزارتخانه‌ها پس از چند روز بررسی به مجلس معرفی شوند.

چند روز پس از آنکه محمدجواد آذری جهرمی، عضو ستاد مسعود پزشکیان، خبر تشکیل «شورای سیاست‌گذاری دولت چهاردهم» به‌منظور «انتخاب وزرا و تعیین راهبردهای» دولت مسعود پزشکیان را «جعلی» خواند، محمدجواد ظریف طی حکمی از سوی رئیس‌جمهور منتخب، به‌عنوان رئیس شورای راهبری دوره انتقال دولت چهاردهم منصوب شد.

انتصاب ظریف به این مقام کلیدی در حالی است که او پیشتر گفته بود هیچ سمتی در دولت جدید نخواهد داشت.

ظریف بلافاصله پس از این انتصاب، از همه افراد و رسانه‌ها خواست که از دامن زدن به «شایعات و طرح اسامی که پایه و اساسی ندارد و به اعتماد عمومی نیز خدشه وارد می‌کند»، خودداری کنند.

مسعود پزشکیان به عنوان نامرد مورد حمایت جناح اصلاح‌طلب در ایران، در دوره چهاردهم انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران که با کشته‌شدن ابراهیم رئیسی در جریان سقوط بالگرد، زودهنگام برگزار شد، به پیروزی رسید.

این انتخابات که میزان مشارکت در آن یکی از پایین‌ترین‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی بود، در شرایطی برگزار شد که شمار زیادی از واجدان شرایطِ رأی‌دادن، آن را تحریم کردند.

با استفاده از گزارش‌های ایرنا، ایسنا، شبکه‌های اجتماعی و رادیو فردا؛ ب.ب./ پ.پ
XS
SM
MD
LG