لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۸ تیر ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۶

قوه قضائیه از محکومیت مسعود مصاحب، اتریشی ایرانی‌تبار، به ۱۰ سال حبس «به اتهام جاسوسی» خبر داد


مسعود مصاحب، بازرگان اتریشی ایرانی‌تبار در کنار دخترش
مسعود مصاحب، بازرگان اتریشی ایرانی‌تبار در کنار دخترش

سخنگوی قوه قضائیه روز سه‌شنبه، ۲۱ مرداد، اعلام کرد که مسعود مصاحب و شهرام شیرخانی به اتهام «جاسوسی برای اسرائیل، آلمان و بریتانیا» هر یک به ۱۰ سال زندان محکوم شده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه، درباره مسعود مصاحب مدعی شد که او «در قالب دبیرکل انجمن دوستی ایران و اتریش، برای سازمان موساد اسرائیل و همچنین آلمان جاسوسی می‌کرد» که ۱۰ سال حبس گرفته و حکمش قطعی شده است.

آقای مصاحب بازرگان ۷۴ ساله اتریشی ایرانی‌تبار است که بهمن سال ۹۷، در سفر همراه با هیئتی از یک مرکز تحقیقاتی اتریشی به ایران، بازداشت شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون بارها شهروندان دوتابعیتی ایرانی و نیز شهروندان خارجی را به اتهام «جاسوسی» بازداشت کرده‌ و در مواردی از آن‌ها در مذاکره با کشورهای غربی به عنوان اهرم فشار استفاده کرده‌اند.

غلامحسین اسماعیلی به زمان برگزاری دادگاه این دو نفر اشاره نکرد، اما دی ماه ۹۸ فانک مانی، دختر آقای مصاحب، در توئیترش به «حبس در انفرادی بدون دسترسی به وکیل» و «دادگاه ناعادلانه» پدرش انتقاد کرده بود.

در آن زمان گفته می‌شد که قرار است دادگاه آقای مصاحب به‌زودی برگزار شود.

سخنگوی قوه قضائیه نفر دوم را شهرام شیرخانی معرفی کرد و اتهامات او را «جذب عناصر برای سرویس انگلیس و دادن اطلاعات قراردادها در حوزه بانک مرکزی، بانک ملی و وزارت دفاع به دشمن» برشمرد.

آقای اسماعیلی محکومیت آقای شیرخانی را نیز ۱۰ سال حبس اعلام کرد و گفت حکم او نیز قطعی است.

از پرونده شهرام شیرخانی اطلاعات چندانی منتشر نشده، اما پیش از این، اسفند ۹۸، پایگاه خبری هرانا او را یک وکیل دادگستری معرفی کرده بود که به اتهام «همکاری با دولت متخاصم محکوم به تحمل ۱۰ سال حبس شده است».

سخنگوی قوه قضائیه در اظهارات تازه خود به طور کل از دستگیری پنج نفر در وزارت امور خارجه، صنایع و شرکت‌های قطعات و پشتیبانی‌کننده حوزه انرژی، وزارت دفاع و سازمان انرژی اتمی خبر داده است، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرده است.

منابع: میزان، هرانا، رادیو فردا / ر.ش / پ.پ
XS
SM
MD
LG