لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۴

آتش‌نشانی: هفته‌ای یک حریق در ساختمان‌های دولتی به ما گزارش می‌شود


مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی تهران می‌گوید ۸۰ درصد ساختمان‌های دولتی پایتخت «تأییدیه ایمنی» نگرفته‌اند و برای گرفتن آن با سازمان آتش‌نشانی همکاری نمی‌کنند.

قدرت‌الله محمدی روز جمعه نهم شهریور گفت که مالکان این ساختمان‌ها مانع ورود ماموران آتش‌نشانی به ساختمان‌های ناایمن می‌شوند و تاکید کرد که «مجبوریم با تشکیل پرونده قضایی و با دستور قضایی وارد این ساختمان‌ها شویم».

به گفته مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی تهران، تقریبا هر هفته وقوع یک حریق یک ساختمان دولتی در پایتخت به این سازمان گزارش می‌شود.

قدرت‌الله محمدی، هشت ماه پیش در دی‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرده بود که «۵۰ درصد از ساختمان‌های دولتی» پایتخت تأییدیه این سازمان را ندارند.

او در گفت‌وگویی با شبکه تهران صداوسیما گفته بود در این کلان‌شهر «۷۵ ساختمان پرخطر از لحاظ حریق» وجود دارد که هنوز ایمن‌سازی نشده‌اند.

مسئله عدم رسیدگی به ساختمان‌های ناایمن در پایتخت از سال‌ها پیش مطرح است و پس از حادثهٔ آتش‌سوزی ساختمان پلاسکو تاکنون چند فهرست متفاوت و متناقض از بناهای ناایمن و در خطرِ تهران تهیه شده که انتشار آنها جنجالی شده است.

خبرگزاری دولتی ایرنا خردادماه ۱۴۰۲ فهرستی از «۳۳ هزار ساختمان ناایمن و بیش از ۲۳ هزار ساختمان کم‌خطر» را در کلان‌شهر تهران منتشر کرد که در میان آنها نام چندین مجتمع و مرکز خرید، بازار، پارکینگ، خوابگاه دانشجویی و دست‌کم هشت بیمارستان نیز وجود داشت.

در این گزارش آمده بود که از این تعداد، وضعیت ۱۲۹ ساختمان از لحاظ ایمنی «بحرانی» و وضعیت ۳۴۸۸ ساختمان «پرخطر» است که با آمار ارائه شده از سوی عضو شورای شهر تهران تفاوت داشت.

علیرضا زاکانی، شهردار تهران، اما با انتشار فهرست دقیق ساختمان‌های ناایمن مخالفت می‌کرد و اعلام کرده بود که «اگر لیست را ارائه کنیم، از فردا کسی در شهر نمی‌ماند».

دادستانی کل ایران اما فهرستی از ۱۲۹ ساختمان «پرخطر» تهران را با وجود مخالفت شهرداری منتشر کرد.

پس از آن یکی از اعضای شورای شهر تهران گفت که فهرست منتشر شده شامل ساختمان‌های «خیلی پرخطر» بوده در حالی که در تهران حدود ۱۱ هزار ساختمان پرخطر وجود دارد.

بهمن ۱۴۰۲ و در پی وقوع آتش‌سوزی در بیمارستان گاندی در محدوده منطقه ۳ و ۶ تهران، مدیر بحران منطقه شش شهرداری تهران اعلام کرد که «۴۰ بیمارستان این منطقه، از جمله بیمارستان گاندی، به خاطر ناایمن بودن وضعیت ساختمان‌ها تاکنون سه بار اخطار ایمنی دریافت کرده‌اند».

در همین حال سازمان نظام مهندسی نیز سال گذشته اعلام کرد که در تهران هزار ساختمان بیش از ١٢ طبقهٔ مستعد آتش‌سوزی شناسایی شده است.

باوجود هشدارها مبنی بر ضرورت ایمن‌سازی اماکن عمومی ناامن در ایران، اما اسفند ماه ۱۴۰۲رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران، اعلام کرد که بودجه کافی برای «بیمارستان‌های ناامن» زیر نظر این دانشگاه وجود ندارد.

حسین قناعتی در ادامه گفت:‌ «نمی‌توانیم پنج‌ هزار تخت تهران را تعطیل کنیم. اگر بیمارستان‌هایمان را تعطیل کنیم، سلامت تهران مختل می‌شود».

بر اساس گزارش‌های ایرنا و رادیو فردا؛ س.ب/ ع.م
XS
SM
MD
LG