لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۸ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۳

استولتنبرگ: ناتو در حال رایزنی برای آماده‌باش هسته‌ای است


به گفته دبیرکل ناتو، شفافیت در این زمینه، (به رقیبان ناتو) کمک می‌کند که بدانند ما یک اتحاد هسته‌ای هستیم
به گفته دبیرکل ناتو، شفافیت در این زمینه، (به رقیبان ناتو) کمک می‌کند که بدانند ما یک اتحاد هسته‌ای هستیم

دبیرکل ناتو می‌گوید با توجه به تهدیدات فزاینده از ناحیه روسیه و چین، پیمان نظامی آتلانتیک شمالی در حال رایزنی‌ برای آماده‌باش هسته‌ای است.

ینس استولتنبرگ اظهار داشت ناتو استقرار تسلیحات هسته‌ای بیشتر، خارج کردن آن‌ها از زرادخانه‌های هسته‌ای و قرار دادن آن‌ها در حالت آماده‌باش را بررسی می‌کند.

او در گفتگو با روزنامه بریتانیایی «تلگراف» که روز دوشنبه ۲۸ خرداد منتشر شد، شفافیت در این زمینه را یک «عامل بازدارنده» خواند.

آقای استولتنبرگ گفت وارد جزئیات این مذاکرات مانند این‌که چه شمار از کلاهک‌های هسته‌ای باید عملیاتی شود یا کدامیک فعلا در زرادخانه‌ها بمانند، نمی‌شود اما اعضای ناتو باید بر سر این مسائل مشورت کنند.

او افزود: «این دقیقا همان کاری است که ما انجام می‌دهیم».

به گفته دبیرکل ناتو، شفافیت در این زمینه، (به رقیبان ناتو) کمک می‌کند که بدانند ما یک اتحاد هسته‌ای هستیم.

او افزود هدف ناتو «یک جهان عاری از سلاح هسته‌ای است» اما تا زمانی که این نوع تسلیحات وجود دارد، این پیمان نظامی، یک اتحاد هسته‌ای باقی خواهد ماند.

ینس استولتنبرگ اظهار داشت دنیایی که در آن روسیه، چین و کره شمالی دارای سلاح هسته‌ای بوده و ناتو فاقد آن باشد، جهانی «خطرناک‌تر» خواهد بود.

او هفته گذشته نیز گفته بود تسلیحات هسته‌ای «تضمین امنیت نهایی» برای ناتو و ابزاری برای حفظ صلح است.

اظهارات ینس استولتنبرگ در شرایطی بیان می‌شود که رئیس‌جمهور روسیه در طول ۲۸ ماه یورش ارتش روسیه به خاک اوکراین بارها هشدار داده که کشورش ممکن است در ادامه این جنگ «برای دفاع از خود» به سلاح هسته‌ای متوسل شود.

ولادیمیر پوتین، آمریکا و سایر متحدین کی‌یف را متهم کرد که با دادن میلیاردها دلار تسلیحات به ارتش اوکراین، که برخی از آن‌ها در تحرکات نظامی اخیر اوکراین در خاک روسیه استفاده شده، «جهان را به آستانه رویارویی هسته‌ای» سوق داده‌اند.

رئیس‌جمهور روسیه پارسال از انتقال شماری از بمب‌های هسته‌ای این کشور به خاک بلاروس، متحد مسکو، خبر داد. بلاروس با لهستان، لیتوانی و لتونی مرز مشترک دارد و هر سه عضو ناتو هستند.

با این حال، به نوشته تلگراف، آقای پوتین به تازگی توسل به تهدید هسته‌ای را تا حدی در اظهارات خود کاهش داده است.

در همین حال، سخنگوی کرملین اظهارات دبیرکل ناتو را «تشدید دوباره تنش» خواند.

دمیتری پسکوف روز دوشنبه در مسکو گفت اظهارات استولتنبرگ با بیانیه کنفرانس اوکراین مغایرت دارد.

اشاره آقای پسکوف به بیانیه پایانی نشستی در سوئیس بود که روزهای شنبه و یکشنبه برای بررسی راه‌های پایان جنگ روسیه در اوکراین با شرکت ۹۰ کشور و سازمان برگزار شد ولی روسیه و چین در آن حضور نداشتند.

در بیانیه نشست سوئیس آمده بود که هر گونه تهدید یا استفاده از تسلیحات هسته‌ای در زمینه جنگ اوکراین «غیر قابل قبول است».

سرمایه‌گذاری چین در مدرن‌سازی تسلیحات هسته‌ای

ینس استولتنبرگ در مورد چین نیز به تلگراف گفت پکن در حال سرمایه‌گذاری هنگفتی در مدرن‌سازی تسلیحات از جمله زرادخانه هسته‌ای خود است و شمار کلاهک‌های هسته‌ای چین تا شش سال دیگر به یک هزار بمب خواهد رسید.

دبیرکل ناتو گفت با رسیدن چین به چنین تعداد بمب هسته‌ای، برای نخستین بار ناتو با دو دشمن بالقوه هسته‌ای؛ چین و روسیه، روبه‌رو می‌شود که این وضعیت، عواقبی دارد.

سران هفت قدرت صنعتی هفته گذشته در نشست خود در ایتالیا ضمن انتقاد از چین و روسیه، از پکن خواستند ارائه فناوری تسلیحاتی به مسکو را متوقف کند.

به نوشته رویترز، آمریکا در چند مکان در اروپا بمب هسته‌ای دارد.

روزنامه تلگراف نیز افزود بریتانیا هم ممکن است تا ۴۰ کلاهک از ۲۲۵ کلاهک هسته‌ای خود را در کشورهای عضو ناتو مستقر کرده باشد.

ناتو و دبیرکل ۶۵ ساله آن که ده سال است این سمت را در دست دارد، تا حال به ندرت در مورد توان هسته‌ای این پیمان نظامی آشکارا سخن گفته بودند.

ینس استولتنبرگ اوایل اردیبهشت گفته بود ناتو برای تغییر آرایش تسلیحات هسته‌ای خود، تغییر مکان و یا انتقال برخی از این سلاح‌ها به خاک سایر کشورهای عضو «در حال حاضر برنامه‌ای در دستور کار ندارد».

به نوشته تلگراف، متحدان اروپایی آمریکا در دوره اخیر در حال ارتقای جنگنده‌هایی هستند که ممکن است در مأموریت‌های هسته‌ای احتمالی از سوی ناتو مورد استفاده قرار گیرند.

با استفاده از گزارش‌های رویترز و تلگراف/ف.ر/ک.ر
XS
SM
MD
LG