لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۰۴

جنگ اوکراین؛ تشدید اقدامات امنیتی اعضای ناتو، گروه هفت به بلاروس هشدار داد


حملات روسیه به «کی‌یف»
حملات روسیه به «کی‌یف»

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، ناتو، روز سه شنبه ۱۹ مهر اعلام کرد، در پی حملات موشکی گسترده روسیه به اوکراین و تشدید تهدیدهای مسکو علیه غرب، کشورهای عضو این پیمان اقدامات امنیتی برای حفاظت از زیرساخت‌های حساس را افزایش می‌دهند.

حملات موشکی روسیه به اوکراین روز سه‌شنبه هر چند با شدت کمتری در مقایسه با روز قبل ادامه پیدا کرد. طبق آمارهای دولت اوکراین در حملات موشکی روز دوشنبه ۱۹ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر مجروح شدند.

دولت بلاروس که روز دوشنبه اعلام کرد نیروهای این کشور همراه با واحدهایی از ارتش روسیه در نزدیکی مرزهای اوکراین مستقر خواهند شد روز سه‌شنبه گفت هدف «سنجش آمادگی رزمی» ارتش بلاروس است.

یک مقام ناتو گفت با توجه به ادامه تهدیدهای مسکو به استفاده از جنگ افزارهای هسته‌ای این پیمان قصد دارد به زودی در یک اجلاس مجازی واکنش به این تهدیدها را بررسی کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو نیز در بروکسل گفت این پیمان تحرکات نیروهای هسته‌ای روسیه را با دقت زیر نظر دارد ولی تاکنون در آرایش این نیروها تفاوتی مشاهده نکرده است. او افزود در پی خرابکاری در لوله‌های انتقال گاز در بستر دریای بالتیک اعضای ناتو اقدامات امنیتی برای حفاظت از زیرساخت‌های حساس را افزایش داده و هر حمله مستقیمی با واکنش یکپارچه و قاطع تمامی کشورهای عضو روبرو خواهد شد.

هنوز مسئول خرابکاری در لوله‌های انتقال گاز در دریای بالتیک مشخص نشده است.

در حملات موشکی روز سه‌شنبه حداقل یک نفر در شهر زاپروژیا در جنوب اوکراین کشته شده و شبکه انتقال برق در بخش گسترده‌ای از شهر لویو در غرب این کشور قطع شده است.

سران کشورهای گروه هفت روز سه شنبه در یک اجلاس مجازی راه‌های افزایش کمک به اوکراین را بررسی کردند. ولودیمیر زلنسکی در سخنان خود خطاب به این اجلاس خواستار دریافت سامانه‌های دفاع ضد هوایی شد و گفت این تسلیحات در حال حاضر اولویت اول اوکراین است.

آقای زلنسکی افزود روسیه حملات خود را تشدید کرده و در نتیجه وضع تحریم‌های بیشتر علیه آن کشور ضروری است. او درعین حال خواستار اعزام یک نیروی ناظر بین المللی به مرزهای اوکراین و بلاروس شد.

الکاسندر لوکاشنکو، رییس جمهوری بلاروس بدون ارائه هیچ شواهدی تاکنون بارها ادعا کرده که اوکراین قصد دارد به آن کشور حمله کند. اوکراين اين ادعاها را رد کرده است.

وزير دفاع بلاروس روز سه شنبه اعلام کرد بازرسی نظامی از واحدهای ارتش این کشور آغاز شده است. او افزود:«در جریان این بازرسی آمادگی و توانایی همه واحدهای ارتش برای ماموریت‌های رزمی بررسی می شود.»

هشدار فرانسه

وزیر خارجه فرانسه روز سه شنبه هشدار داد که در صورت دخالت بلاروس در اوکراین تحریم‌ها علیه این کشور تشدید خواهد شد. او افزود که حملات موشکی گسترده روسیه در روز دوشنبه نقض فاحش قوانین دوران جنگ است.

رهبران گروه هفت در بیانیه پایان اجلاس روز سه شنبه به بلاروس در مورد دخالت در اوکراین هشدار داده و ضمن محکوم کردن حملات موشکی روسیه در روز دوشنبه آن را حمله به اهداف غیرنظامی و مصداق جنایت جنگی توصیف کردند.

حملات موشکی روسیه به زیرساخت‌های نظامی و انرژی اوکراین در روز سه شنبه ادامه پیدا کرد. وزیر خارجه اوکراین گفت اهداف اصلی در این حملات که از پیش و با دقت برنامه ریزی شده ا ند زیرساخت‌ها و تاسیسات انرژی بوده است و هدف آن غیرقابل تحمل کردن زندگی برای مردم اوکراین است.

ولودیمیر زلنسکی غروب دوشنبه در پیام روزانه خود که در محل اصابت یکی از موشک‌های روسیه ضبط شده بود گفت:«ما تمامی اقدامات برای تقویت نیروهای مسلح اوکراین را انجام خواهیم داد. ما جبهه‌های جنگ را برای دشمن دردناک تر خواهیم کرد.»

همزمان روسیه غرب را متهم کرد که با ارسال تسلیحات بیشتر برای اوکراین جنگ را طولانی می کند. معاون وزیر خارجه روسیه به خبرگزاری‌های این کشور گفت:«ما در مورد تشدید تخاصم به واشنگتن و سایر کشورهای غربی هشدار می دهیم و امیدواریم آنها این خطر را درک کنند.»

سرگی لاورف، وزیر خارجه روسیه نیز گفت مسکو با دیدار ولادیمیر پوتین و جو بایدن در اجلاس کشورهای گروه ۲۰ مخالف نیست و در صورت دریافت چنین درخواستی آن را بررسی خواهد کرد.

ولادیمیر پوتین روز سه شنبه با رهبر امارات متحده عربی در مسکو دیدار کرد. اعضای اوپک و کشورهای هم پیمان هفته گذشته با بی‌اعتنایی به درخواست جو بایدن تصمیم گرفتند حجم تولید نفت را کاهش دهند.

کاخ کرملین اعلام کرد که آقای پوتین قرار است روز پنجشنبه با رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه که پیشنهاد میزبانی مذاکرات صلح را مطرح کرده است دیدار کند.

با استفاده از رویترز؛ ش.ر
XS
SM
MD
LG