لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

کره شمالی «زباله‌باران» کره جنوبی را تشدید کرد؛ تهدید به اقدام متقابل از سوی سئول


فرود یک بالن پر از زباله کره شمالی در اینچئون کره جنوبی
فرود یک بالن پر از زباله کره شمالی در اینچئون کره جنوبی

ارتش کره جنوبی روز یکشنبه اعلام کرد که کره شمالی ۶۰۰ بالن پر از زبالهٔ دیگر را به آن سوی مرز و بر فراز خاک کره جنوبی فرستاده است.

تصاویر رسانه‌ای نیز نشان می‌دهد که پرسنل کره جنوبی با لباس‌های محافظ در حال جمع‌آوری توده‌هایی حاوی انواع زباله، از ته سیگار گرفته تا تکه‌های مقوا و پلاستیک هستند.

کره جنوبی این تحریک اخیر از سوی همسایه مجهز به سلاح هسته‌ای خود را «غیرمنطقی» و «اقدامی سطح پایین» خوانده است.

کیم یو جونگ، خواهر رهبر کره شمالی که یکی از سخنگویان کلیدی این کشور است، این هفته از کره جنوبی به خاطر شکایت از بالن‌ها انتقاد کرد و گفت که کره شمالی‌ها «صرفاً از آزادی بیان خود استفاده می‌کنند.»

سئول هشدار داده است که اگر کره شمالی «زباله‌باران» را متوقف نکند، اقدامات متقابل شدیدی انجام خواهد داد و می‌گوید این کار برخلاف توافق آتش‌بسی است که به خصومت‌های جنگ کره در سال‌های ۱۹۵۰ تا ۱۹۵۳ پایان داد.

ستاد مشترک ارتش کره جنوبی از مردم خواسته است از توده‌های زباله دوری کنند، اگرچه «هنوز هیچ ماده خطرناکی پیدا نشده است».

ارتش کره جنوبی گفت که از روز سه‌شنبه هشتم خرداد، حدود ۹۰۰ بالن پر از زباله توسط پیونگ‌یانگ به سمت جنوب فرستاده شده است و افزود که آخرین موج اواخر روز شنبه وارد شده است.

این بالن‌ها در استان‌های شمالی، از جمله سئول پایتخت کشور که در مجموع تقریباً نیمی از جمعیت کره جنوبی را در خود جای داده‌اند، فرود می‌آیند.

ارتش کره جنوب گفت: آخرین دسته از بالن‌ها پر از «ضایعاتی مانند ته سیگار، کاغذ باطله، تکه‌های پارچه و پلاستیک» بوده است.

خبرگزاری یونهاپ، بزرگ‌ترین خبرگزاری کره جنوبی گزارش داد که انتظار می‌رود شورای امنیت ملی کره جنوبی روز یکشنبه برای بحث در مورد طرحی برای مقابله با بالن‌ها همراه با از سرگیری کارزار تبلیغاتی بلندگو در امتداد مرز با کره شمالی تشکیل جلسه دهد.

در گذشته، کره جنوبی تبلیغات ضد رهبر کره شمالی را با بلندگو در مرز دو کشور به سمت شمال پخش می‌کرد که خشم پیونگ یانگ را به‌دنبال داشت.

در سال ۲۰۱۸، در طول دوره بهبود روابط بین دوکره، هر دو رهبر توافق کرده بودند که «همه اقدامات خصمانه علیه یکدیگر را در هر حوزه‌ای،‌از جمله توزیع اعلامیه‌ها در مرز، به‌طور کامل متوقف کنند».

XS
SM
MD
LG