لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
یکشنبه ۱۸ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۷

حمایت فلسطینی ها از تعلیق مذاکرات صلح با اسرائیل در صورت ادامه شهرک سازی


کادر رهبری سازمان آزادیبخش فلسطين شنبه به با حمایت از تعليق دوباره مذاکرات سياسی با اسرائيل اعلام کرد تا هنگامی که ساخت و سازهای يهوديان در «اراضی اشغالی» ادامه يابد، مذاکرات مستقيم بيشتری با اسرائيل در کار نخواهد بود.

اين تصميم که در نشست روز شنبه کميته اجرايی سازمان آزاديبخش فلسطين در رام الله گرفته شد، ديدگاه محمود عباس، رييس تشکيلات خود گردان فلسطينی را تقويت می کند.

آقای عباس در هفته های اخير تاکيد کرده است که مذاکرات تازه از سرگرفته شده نمی تواند همزمان با تجديد خانه سازی يهوديان در کرانه باختری، دنبال شود.

درهمين حال، آقای عباس شنبه تاکيد کرد که تصميم نهايی را تا جمعه آينده، (هشتم اکتبر، شانزدهم مهر) که نشست وزيران خارجه عضو کميته پيگيری مصوبه طرح صلح عربی در ليبی برگزار شود، اعلام نخواهد کرد.

کميته اجرايی ساف تاکيد کرده است که «راهکارهای جايگزين بزودی اعلام خواهد شد».

بنظر می رسد که يکی از اين «راهکارهای جايگزين» مراجعه نخستين بار فلسطينی ها به شورای امنيت باشد.

يک مقام فلسطينی که نام او برده نشده است، شنبه در رام الله به خبرگزاری فرانسه گفت که محمود عباس اکنون در صدد کسب موافقت اتحاديه عرب و جامعه بين المللی است تا از درخواست فلسطينی ها که ممکن است به شورای امنيت مراجعه کنند، حمايت نمايند.

ميانه روهای فلسطينی حامی مذاکرات سياسی با اسرائيل تا کنون تاکيد می کردند که تنها از طريق مذاکرات با اسرائيل می خواهند که معضلات اساسی را حل کنند نه اقدامات يکجانبه ای مانند مراجعه به شورای امنيت.

کميته اجرايی ساف در بيانيه شنبه خود تاکيد کرده است که گامهای ملموس و ضروری از سوی اسرائيل و جامعه بين المللی در زمينه قطع ساخت و سازها می تواند زمينه ساز از سرگيری گفت و گوهای سياسی شود.

کادر رهبری فلسطينی دولت اسرائيل را به بحران سياسی تازه متهم کرد که حاضر نشده سياست محدوديت در ساخت و سازها را تمديد کند.

کميته اجرايی ساف می گويد که تلاش های آمريکا و جامعه بين المللی موفق نشده که اسرائيل را وادار به نرمش کند.

درهمين حال بنظر می رسد که کميته مرکزی جنبش فتح، که زيرمجموعه ساف است، در پی اعلام ديدگاه سخت تری نسبت به بيانيه کميته اجرايی ساف باشد.

يک مقام کميته مرکزی فتح گفت اگر همه جامعه جهانی نمی تواند اسرائيل را از سرسختی اش پايين آورد، پس مشروعيت مذاکرات با اسرائيل بايد از اساس مورد بازنگری قرار گيرد.

در همين حال، شنبه اعلام شد که اتحاديه عرب نشست خود را برای بررسی وضعيت مذاکرات فلسطينی- اسرائيلی، برای دومين بار به تاخير انداخته تا به آمريکا فرصت بيشتری برای موفقيت تلاش هايش بدهد.

اتحاديه عرب اعلام کرده که نشست کميته پيگيری مصوبه صلح عربی، جمعه هشتم اکتبر در ليبی با شرکت محمود عباس برگزار خواهد شد.

جرج ميچل، که پس از چهار روز رفت و برگشت های پی درپی ميان بيت المقدس و رام الله، جمعه ناکام اسرائيل را ترک کرد به سفرهای دوره ای به قطر، مصر و اردن رفته است تا سران کشورهای عرب را به ياری بگيرد و آنها آقای عباس را به باقی ماندن در ميز مذاکرات فرا خوانند.

از سوی اتحاديه اروپا نيز کاترين اشتون در دو روز اخير ديدارهايی در رام الله و اورشليم با محمود عباس و سران اسرائيل انجام داده بود.

رهبران فلسطينی پيوسته در هفته های اخير هشدار داده بودند که ميز مذاکرات را ترک خواهند کرد و تنها امری که می تواند از اين امر جلوگيری کند، قطع کامل ساخت و سازهای يهودی نشين هاست.

بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل جمعه در پی ملاقاتی ديگر با جرج ميچل، فرستاده ويژه آمريکا به خاورميانه گفته بود که دولت او «همه تعهدات را عملی کرده» و افزوده بود که «اکنون زمان نشان دادن نرمش از سوی فلسطينی ها است».

آقای نتانياهو مدعی شده بود که «خانه سازی های معدود نبايد در روند مذاکرات اثرگذار باشد».

از بيست و هفتم سپتامبر خانه سازی هايی از سوی آبادی نشين های يهودی، از جمله در شهرک آريئل در کرانه باختری از سرگرفته شده است.

فلسطينی ها تاکيد دارند که کرانه باختری بخش مهمی از خاک کشور مستقل فلسطين با پايتختی بيت المقدس است و نبايد بيش از اين خانه سازی يهوديان در آن صورت گيرد.

آمريکا در ماه اخير تاکيد کرده بود که می توان در يک سال شاهد استقلال کشور فلسطين شد اما با گذشت تنها يک ماه از روند جديد صلح و در حالی که نتانياهو و محمود عباس سه بار در آمريکا، شرم الشيخ مصر و اورشليم ديدار کرده بودند، مذاکرات تا اطلاع ثانوی به حالت کما رفته است.

همزمان با ناکام ماندن مذاکرات، شنبه حملات راکتی بيشتری از غزه به سوی جنوب اسرائيل صورت گرفت و نيز برخی از اتومبيل های غير نظامی اسرائيلی در جاده های کرانه باختری با سنگ و بطری آتش زا مورد حمله قرار گرفتند.

در نه ماه اخير تنها ۱۲۰ راکت از غزه به اسرائيل شليک شده بود که حماس تاکيد داشت که همه آنها توسط «گروههای خودسر» پرتاب شده اند.

حماس و ديگر نيروهای «جبهه مقاومت» با ازسرگيری گفت و گوهای صلح بشدت مخالف بودند و ابو مازن را به سختی در هفته های اخير نکوهش می کردند.

تصميم کميته اجرايی ساف به تعليق مذاکرات درصورتی که از سوی اتحاديه عرب نيز مورد تاييد قرار گيرد، می تواند منطقه را وارد دور تازه ای از خشونت کند.

ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن دو هفته پيش هشدار داده بود که در صورت نبود صلح، بعيد نيست که منطقه همين امسال به دام جنگی ويرانگر بغلطت که به گفته او، حتی آمريکا را نيز عميقا در آن درگير کند.
XS
SM
MD
LG