لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۶

واکنش پومپئو به اظهارات روحانی در کنفرانس وحدت اسلامی: تهران منزوی‌تر می‌شود


وزیر خارجه ایالات متحده در واکنش به اظهارات حسن روحانی در مورد آمریکا و اسرائیل در جریان کنفرانس وحدت اسلامی در تهران، می‌گوید این‌ اظهارات «بر انزوای حکومت، چه در جهان و چه نزد مردم ایران، می‌افزاید».

رئیس‌جمهوری ایران روز سوم آذر ماه، در کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران گفته بود «اگر ما متحد شویم می‌توانیم در برابر صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها بدون تردید به پیروزی برسیم». او اسرائیل را نیز «غده سرطانی» نامیده و آن را «رژیم جعلی» توصیف کرده بود. این اظهارات البته شبیه سخنانی‌ست که شماری از مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی چه در سال‌های گذشته و چه حال تکرار کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری پیشین ایران که تحریم‌های گسترده هسته‌ای در زمان او پا گرفت، از «محو کشور اسرائیل» سخن گفته بود.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، در بیانیه‌ای که پنجم آذر ماه به وقت آمریکا منتشر شده، با اشاره به سخنان آقای روحانی می‌گوید «این اظهارات که مانند دعوت به جنگ است، بر آتش بحران در منطقه می‌دمد. روحانی در جریان کنفرانس وحدت اسلامی در عین حال مسلمانان در سراسر جهان را تشویق می‌کند که علیه آمریکا، متحد شوند. این (اظهارات) گامی خطرناک و غیرمسئولانه است که بر انزوای ایران بیش از پیش می‌افزاید».

وزیر خارجه ایالات متحده افزوده است «حکومت ایران، وقتی بارها خواستار مرگ میلیون‌ها نفر از جمله مسلمانان می‌شود، دوست آمریکا یا اسرائیل نیست. مردم ایران این را به خوبی می‌دانند و با دولت خود هم‌عقیده نیستند؛ دولتی که طی ۳۹ سال این ملت را به‌شکل بدی به جهانیان عرضه کرده است».

آقای پومپئو می‌گوید «مردم، تحت این حکومت مستبد بیش از حد رنج کشیده‌اند».

پیش از این گفته‌ها، نخست‌وزیر اسرائیل نیز در توئیتر خود به سخنان حسن روحانی واکنش نشان داده بود.

بنیامین نتانیاهو نوشته بود «اسرائیل به‌خوبی بلد است در مقابل رژیم خونخوار ایران از خود دفاع کند». او افزوده بود «سخنان نفرت‌برانگیز روحانی که از نابودی اسرائیل سخن می‌گوید بار دیگر ثابت کرد چرا جامعه جهانی باید به تحریم‌ها علیه رژیم تروریستی ایران که آن‌ها را نیز تهدید می‌کند، بپیوندد».

علاوه بر این، اتحادیه اروپا -که برخلاف دولت فعلی آمریکا و اسرائیل حامی توافق اتمی با تهران است و برای حفظ آن تلاش می‌کند- نیز از اظهارات رئیس‌جمهوری ایران انتقاد کرده بود.

این اتحادیه روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای سخنان آقای روحانی را «کاملا غیر قابل قبول» توصیف کرده و در عین حال گفته بود این اظهارات «بر خلاف نیاز جهانی برای روبه‌رو شدن با چالش‌ها از طریق گفت‌وگو و معیارهای بین‌المللی‌ست».

صدر اعظم اتریش دیگر مقام ارشد اروپایی بود که به سخنرانی روحانی واکنش نشان داده و آن را «شدیدا محکوم» کرده بود.

توئیتر، مشرق، تایمز اسرائیل، رادیو فردا|ت
XS
SM
MD
LG