لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۹ شهریور ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۶

ترامپ: احتمالا در آینده نه‌چندان دور با پوتین دیدار خواهم کرد


از راست: پوتین و ترامپ
از راست: پوتین و ترامپ

رئیس‌جمهوری آمریکا در تماس تلفنی با رئیس‌جمهوری روسیه، پیروزی او در انتخابات را تبریک گفته‌است. ترامپ می‌گوید او و پوتین «احتمالا در آینده نه‌چندان دور» دیدار خواهند کرد.

دونالد ترامپ، ۲۹ اسفند ماه گفته است «من با رئیس‌جمهوری پوتین تماس تلفنی گرفته و پیروزی او را تبریک گفتم. این تماس تلفنی در عین حال در ارتباط با این موضوع هم بود که ما احتمالا در آینده نه‌چندان دور دیداری خواهیم داشت».

رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید در این دیدار احتمالی دو طرف در مورد «مسابقه تسلیحاتی»، اوکراین، کره شمالی و سوریه، گفت‌وگو خواهند کرد.

واشینگتن و مسکو حامی طرف‌های رو در رو در بحران اوکراین هستند. روسیه از شبه‌نظامیان جدایی‌طبی در شرق اوکراین حمایت می‌کند و بر خلاف خواسته‌های بین‌المللی شبه‌جزیره کریمه را به خاک خود ضمیمه کرده‌است. ایالات متحده از حامیان دولت مرکزی در کی‌یف است و بارها از اقدامات مسکو در اوکراین انتقاد کرده‌است. در سوریه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد با این تفاوت که روسیه حامی دولت مرکزی سوریه است. واشینگتن و مسکو هر دو خواستار حل‌وفصل بحران در شبه‌جزیره کره هستند. آمریکا می‌گوید هرگونه مذاکره با کره شمالی باید در نهایت به خلع سلاح اتمی پیونگ‌یانگ بیانجامد.

در بیانیه کاخ کرملین گفته شده روسای جمهوری دو کشور در گفت‌وگوی تلفنی خود «به‌طور ویژه‌ای بر موضوع دیدار احتمالی در عالی‌ترین سطح تمرکز کرده‌اند».

به گفته کرملین رهبران دو کشور خواستار «توسعه همکاری‌های کارآمد در مسائل مختلف، از جمله ثبات راهبردی و مقابله با تروریسم» هستند و در این تماس تلفنی «به‌طور مشخص از اهمیت کاهش مسابقه تسلیحاتی» سخن گفته‌اند.

ولادیمیر پوتین، در انتخابات روز یک‌شنبه روسیه با کسب ۷۶ درصد آرا، برای چهارمین بار به مقام ریاست‌جمهوری رسید و طی شـش سال آینده رهبری دولت در مسکو را در دست خواهد داشت.

شماری از قانون‌گذاران جمهوری‌خواه از تماس تلفنی ترامپ با پوتین انتقاد کرده‌اند. از جمله سناتور میچ مک‌کانل، که از انتخابات ریاست‌جمهوری روسیه و اعتبار آن انتقاد کرده‌است. سناتور جان مک‌کین نیز گفته «رئیس‌جمهوری آمریکا با تبریک گفتن به دیکتاتورها به‌خاطر پیروزی آن‌ها در انتخاباتی شرم‌آور نیست، که رهبری دنیای آزاد را در دست دارد».

روابط روسیه و آمریکا به دلیل شماری از مسائل از جمله جنگ داخلی سوریه، بحران اوکراین و اتهام‌ها به مسکو در پیوند با دخالت‌های آن در امور سیاسی و انتخاباتی در غرب، با تنش‌ همراه است.

با استفاده از رویترز، اسوشیتدپرس، تاس|ت.ت|
XS
SM
MD
LG